De afgelopen dagen heb ik mijn bospassen intensief gebruikt en ik moet zeggen dat ze verslavend werken

Pas1: 344 Nethen Brasserie-Overijse Kerk/830 -> Zaventem Luchthaven/681 -> Mechelen Nekkerspoel. Goed voor bijna 3 uur reistijd en een halfuurtje overstap op de luchthaven.
Pas2: 337 Sint-Joris-Weert Bareel -> Leuven Station. Ik wou hier eerst een trein nemen met een key card, maar aangezien de trein slechts op een uurdienst zit op zaterdag, vulde de bus het gat goed in en bracht me op tijd naar de stoomtrein in Leuven.
Pas3: 616 Zaventem Luchthaven -> Heverlee Station/337 -> Sint-Joris-Weert. Een alternatief voor de 830/344 combinatie die ik de dag eerder al had gedaan in de andere richting. Volgens de dienstregeling was er 54 minuten overstaptijd aan Heverlee Station, maar de zaterdagshoppers hebben mijn dag gemaakt en dus was er minimale wachttijd omdat de 337 in vertraging was en ik nog op de "vorige" bus kon.
Op bus 681 valde me op dat de haltebellen achteraan zeer onstrategisch zijn geplaatst. Ik zat in het "vierkant" en de bel zelf was mooi en gestyled, maar "zeer" gevoelig, de knop steekt namelijk uit en je zit er dus makkelijk met je been tegen. Later op bus 616/337 waren de bellen op dezelfde plaats gezet, maar van het meer traditionele type, zodat je er echt op moet duwen - dit lijkt me een betere setup.
Wat me opvalt bij de meeste chauffeurs is dat ze echt de zones "tellen" voor lange afstanden en dat dat soms wel even duurt. (bv Zaventem-Mechelen -> 10 zones). Blijkbaar is de bus als lange-afstandsvervoer toch nog niet echt in trek.
De START lijnen die ik heb genomen hadden bijna allemaal een heel lage bezetting van/naar de luchthaven, de meeste gebruikers gebruiken het als ontsluitingslijn langs het andere eindpunt (Mechelen 681 of Leuven 616). Lijn 830 had ook een belangrijke functie als schoolbus voor Zaventem.
Ik vind de bospas dus een fantastisch initiatief - ik hoop dat dit in de toekomst herhaald worden en mijn resterende ritten tegen dan opgebruikt zijn