Home Actueel Forums Algemeen Bus Lijncontrole

Lijncontrole

9 berichten • Pagina 1 van 1

Lijncontrole

BerichtDoor Mie » 27 Mrt 2009, 11:10

Ik hoorde net dat de Lijn nieuwe controleurs heeft (Lijncontrole) en dat die blijkbaar reizigers mogen fouilleren. Hoe zit dat? Kan dit zomaar? Dit ruikt nogal sterk naar willekeur. Als politieagent moet er een sterk vermoeden tot een ernstige misdaad bestaan vooraleer gefouilleerd mag worden. Hoe zit dat bij deze lijncontroleurs? Op elke bus gefilmd worden kan ik me nog net bij neerleggen, maar van zodra ze aan mijn lijf beginnen zitten koop ik een auto.

Annemie
Mie

Re: Lijncontrole

BerichtDoor joskevermeulen » 27 Mrt 2009, 11:24

'k Heb dat al een keer gehad, dat ze me foulleerden... 20 jaar geleden op een bus in Belfast (Noord-Ierland)!!
Maar op Uw vraag kan ik niet antwoorden.
joskevermeulen

BerichtDoor Administrator » 27 Mrt 2009, 12:22

De nieuwe dienst 'Lijncontrole' telt 250 controleurs die oppervlakkig mogen fouilleren, iemand van het voertuig zetten en administratief aanhouden. Ze moeten hiervoor wel een attest bewakingsagent en een attest veiligheidsagent behalen geloof ik. In Brussel bijvoorbeeld mag de veiligheidsdienst van de MIVB dit al een jaar.

Het is een slinger: enerzijds beperkt dit onze vrijheid, anderzijds zorgt het voor meer veiligheid. Controleurs konden vroeger niets doen als een reiziger weigerde een vervoersbewijs of een identiteitskaart te tonen. Nu kunnen ze die persoon oppervlakkig fouilleren en beboeten en indien dit ook niet baat vasthouden tot de politie ter plaatse is. Eender welke persoon die meewerkt bij een controle, ook al heeft die geen geldig vervoersbewijs, zal zulke problemen niet ondervinden.
Administrator
Beheerder

BerichtDoor Mie » 28 Mrt 2009, 00:07

Wat moet ik verstaan onder "oppervlakkig"?
Mie

BerichtDoor lijnbreker » 29 Mrt 2009, 17:20

Volgens mij fouilleren de lijncontroleurs de reizigers om hun kaartje te zoeken. Dat is gemakkelijk, dan moet je het niet zelf nemen ;)

Ik vind dit erg dat we zo de verzuring mee helpen opbouwen. Het is totaal onnodig dat een lijncontrolleur dit mag, maar is onder druk van ... toch in de wet opgenomen. Dit heet 'REPRESSIEF OPTREDEN' en doet onze samenleving nog te veel terugdenken aan een niet al te ver verleden.

In een aantal krantenartikels werd een gelijkaardige vorm van controle, met de Antwerpse politie in gevechtsuitrusting en politiehonden erbij, bestempel als 'Gestapoactie's'. Vele illegalen werden met geldig ticket van de tram geplukt en de metrotunnels stonden toen vol stilstaande trams zonder enige vorm van informatie.
De onvriendelijkheid van het gebeuren laat diepe sporen op je na.

Volgens mij is er nog veel werk om de ploeg lijncontroleurs mensvriendelijk te maken. Als er een ploeg van 6 op de tram stapt zijn er altijd enkele die zich graag uitdagend opstellen, en dit is niet wat onze maatschappij, noch de letter van de wet wil.
lijnbreker

BerichtDoor Trammist » 29 Mrt 2009, 19:21

Bij ons, Antwerpenaars, geldt volgende ongeschreven regel:
Normaal (=als je betaalt) zie je nooit een controleur, maar nét dat éne keertje dat je niet betaalt of vergeet te betalen, net dàn heb je altijd spel...

;)

Voor de rest spreek ik me hier niet uit.
Trammist

BerichtDoor Molenbruch Y. » 12 Sep 2010, 20:36

Dag,

Als trouwe reiziger ben ik de traditionele onverwachte ticketcontroles wel al gewoon, maar gisteren had De Lijn Limburg toch iets speciaals in petto: een grootschalige drugs- en wapencontrole bij klaarlichte dag, in samenwerking met de politiediensten. Onze bus van lijn 45, waarschijnlijk niet toevallig komende van Maastricht, werd ter hoogte van Smeermaas aan de kant gezet door een twintigtal agenten en enkele lijncontroleurs. Ongeveer de helft van de passagiers werd er willekeurig uitgepikt, om vervolgens naast de bus gefouilleerd te worden, terwijl iedereen dus gewoon kon toekijken. Er werd daarbij niets verdacht aangetroffen. Vervolgens werd de andere helft van de passagiers gevraagd uit te stappen, waarna een getrainde hond het volledige voertuig doorzocht. Er werd alleen een leeg zakje aangetroffen, waaruit het spul al verdwenen was. Niemand werd aangehouden, maar de lijncontroleers konden terloops wel een aantal zwartrijders beboeten.

Het was eigenlijk de eerste keer dat ik zo'n grootschalige actie meemaakte. Gebeurt dit in andere entiteiten ook, of blijft dit beperkt tot de grensstreek? En mogen agenten eigenlijk zonder concrete aanwijzingen iemand publiekelijk (dus terwijl een hele bus mag meekijken) fouilleren? Zelf was ik niet bij de uitverkorenen, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dit toch erg genant vinden.

Groeten,
Molenbruch Y.

BerichtDoor karelvast » 13 Sep 2010, 07:59

Molenbruch Y. schreef:Het was eigenlijk de eerste keer dat ik zo'n grootschalige actie meemaakte. Gebeurt dit in andere entiteiten ook, of blijft dit beperkt tot de grensstreek? En mogen agenten eigenlijk zonder concrete aanwijzingen iemand publiekelijk (dus terwijl een hele bus mag meekijken) fouilleren? Zelf was ik niet bij de uitverkorenen, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dit toch erg genant vinden.

Groeten,

In Oost-Vlaanderen heb ik iets van die schaal nog niet meegemaakt, maar in Antwerpen was ik wel al eens bij een "controlerazzia", waarbij station Groenplaats omgebouwd was tot een politioneel versterkte burcht. Op dat ogenblik was het doel een controle op zwartrijden, gekoppeld aan het opsporen van illegalen. Of dat nu nog zo gebeurt weet ik niet, er is rond deze manier van werken enige controverse geweest.
karelvast

BerichtDoor SIMPY.be » 13 Sep 2010, 08:16

Zelfs nog nooit een gewone lijncontrole meegemaakt. Laat staan een dergelijke grote actie. Wel op de trein, omdat -tja- Menen nogal bekend staat voor dergelijke soorten mensen.
Maar op de bus, zelfs op de 40 Kortrijk-Menen, nog niet meegemaakt.
SIMPY.be

9 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Bus

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties