buszones

7 berichten • Pagina 1 van 1

buszones

BerichtDoor dag » 10 Mrt 2009, 15:28

dag,
kan iemand mij vertellen op welke manier de buszones ingedeeld worden, soms zit ik 22 minuten in de bus n betaal ik 3 strippen, en een stukje van net 10 minuten kost me soms 4 strippen. Ik was daarom benieuwd waar op gelet wordt bij het indelen van de zones en wie de zones indeeld, provincie of het rijk?

al vast bedankt.
dag

Re: buszones

BerichtDoor kevkej » 27 Mrt 2009, 23:05

dag dag

dat kun je terugvinden in het boekje van de des betreffende lijn vooraan!
het plannetje vind je normaal de zones terug
en op de haltetabel vind je de zones terug.
zones worden veel al als gemeente of deelgemeent gerekent een stad is meestal 1 zone.
elke zone heeft ook zen nr die staat op het halteplakaat en op u biljet/lijnkaart

greetzz
kevkej

BerichtDoor bartje » 29 Mrt 2009, 16:38

Veel van die zones zijn historisch zo gegroeid, maar komen inderdaad vaak overeen met de deelgemeentes. Af en toe zullen er ook wel eens zones zijn bijgecreëerd, als een verdoken prijsstijging.
Ik vermoed dan ook, dat de zones bepaald zijn door de vervoersmaatschappijen zelf (De Lijn en zijn voorgangers, dus).
bartje

BerichtDoor lijnbreker » 29 Mrt 2009, 16:41

De buszones worden in principe ingedeeld volgens denkbeeldige zeshoeken rondom de gemeentecentra. Vermits de gemeenten gemiddeld 4,5 km van elkaar verwijderd liggen, is er ook om de 4,5 km een zeskant of nieuwe zone te vinden. Het heeft dus niets met minuten rijtijd te maken, want in de steden kan je na een uur nog altijd niet aan de zonegrens aangekomen zijn, ook omdat Gent en zeker Antwerpen een zonebereik heeft van 10 km i.p.v. 4,5 km.
lijnbreker

BerichtDoor steved » 31 Mrt 2009, 09:57

Vergeet ook niet dat veel stedelijke zones "samenvoegingen" zijn van kleinere zones. In het begin van het zonetarief was Gent bvb opgedeeld in vijf zones (centrumzone met 4 aanpalende voorstadszones) Kijk maar naar Nederland, daar is bvb Amsterdam of Rotterdam opgedeeld in talloze zones. Zelfs een kleinere stad als Maastricht is al opgedeeld. Dan is het hier toch nog niet zo slecht hé ;)

gr, Steve
steved

BerichtDoor joverwimp » 14 Nov 2009, 18:17

Buszones werden inderdaad samengevoegd, de zone 20 van Groot-Brussel reikt zelfs buiten het Gewest tot in de rand.
Maar in kleinere gemeenten zie ik geen samenvoegingen: in Asse (30.000 inwoners) moet je door VIER zones naar Brussel.
joverwimp

BerichtDoor overweg13 » 14 Nov 2009, 22:50

joverwimp schreef:Buszones werden inderdaad samengevoegd, de zone 20 van Groot-Brussel reikt zelfs buiten het Gewest tot in de rand.
Maar in kleinere gemeenten zie ik geen samenvoegingen: in Asse (30.000 inwoners) moet je door VIER zones naar Brussel.

Men is destijds begonnen met een zone Brussel-Stad 20, en daar een kring van zones 21 rond, het voorstadsnet, zeg maar. Hert zijn die zones 20 en 21 die destijds werden samengevoegd. Ik zie niet zo meteen waarom men andere zones zou moeten samenvoegen. Het zou al een hele vooruitgang zijn mocht men er de inconsequenties uithalen. Eén voorbeeld: Halle - Dworp met lijn 153: 3 zones; met lijn 155: 2 zones. Bij de TEC heeft men een systeem waarbij het afgelegde traject er niet toe doet, zodat je altijd de zelfde prijs betaalt voor dezelfde verbinding. Ook hier één voorbeeld: Marloie - La Roche via lijn 15: 5 zones; via lijn 11 (dus via Melreux): 5 zones. Dat lijkt me een stuk logischer.
overweg13

7 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Bus

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Ontvang HTML?

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten