Home Actueel Forums Algemeen Andere Monorail in België

Monorail in België

13 berichten • Pagina 2 van 21, 2

Re: Monorail in België

BerichtDoor rian » 21 Jul 2010, 10:38

xxl_filip schreef:
apestaart schreef: van de Kusttram moeten ze afblijven!

Nochtans zou een ombouw van meterspoor naar normaalspoor in mijn ogen wel te rechtvaardigen zijn.
Welk probleem zou je daarmee willen oplossen?

Groetjes,
Rian
rian

BerichtDoor bartje » 21 Jul 2010, 11:24

Normaalspoor is iets stabieler en laat dus hogere snelheden toe dan meterspoor, al is dit niet overdreven voor een tramtraject. Het grootste voordeel zou de interoperabiliteit zijn met de spoorwegen. Maar of het de investering waard is? Ik betwijfel het.
Dat is trouwens ook het grootste probleem van een monorail: de interoperabiliteit. Met normaalspoor kan je, als je de voertuigen daarvoor uitrust, perfect van een tramtraject op een treintraject, als je dat wil, een monorail zal altijd een overstap inhouden. Idem, trouwens voor een maglev.
Daarbij zie ik de voordelen van een monorail niet echt in. Enkel voor de variatie lijkt het me wat overkill, dan zou ik nog eerder inzetten op watergebonden vervoer. En is het ruimteprobleem zou immens dat we een geheel nieuwe infrastructuur nodig hebben die minstens x meter boven de grond zweeft?
bartje

BerichtDoor rian » 21 Jul 2010, 15:07

bartje schreef:Normaalspoor is iets stabieler en laat dus hogere snelheden toe dan meterspoor, al is dit niet overdreven voor een tramtraject. Het grootste voordeel zou de interoperabiliteit zijn met de spoorwegen. Maar of het de investering waard is? Ik betwijfel het.
Dat denk ik ook niet. Wat betreft de stabiliteit: de kusttram rijdt maximaal 70 of 80 km/h. Bij die snelheden kun je ook op meterspoor stabiel rijden. In Zwitserland is dat de normaalste zaak van de wereld.

Groetjes,
Rian
rian

Vorige

13 berichten • Pagina 2 van 21, 2

Terugkeren naar Andere

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!