Door kempenexpress » 18 Jul 2010, 10:06
De Maglev/Transrapid is ideaal in grote, uitgestrekte landen waar je een afstand van stad naar stad in een zo kort mogelijke tijd wil afleggen.
Ikzelf heb ik 2006 een ritje afgelegd met de Transrapid van Shanghai-City naar Shanghai Pudong International Airport (daarna BA-vlucht naar London H.). Zelfs de afstand (een goeie 30 km) vind ik te kort voor zo'n magneettrein: in 3 minuten optrekken van 0 naar 430 km/u, 1 à 1,5 minuut topsnelheid, 3 minuten voor af te remmen. Ja o.k., de rit duurt slechts een 7-tal minuten, maar de afstand voor zo'n trein is veel te kort. Mijn mening is dat zo'n trein minstens 15 minuten aan z'n topsnelheid moet kunnen rijden... euh, zweven.
'Transrapid in China' (als er uitbreidingen zouden komen): ja, en zal ook op termijn een succes worden in concurrentie met het vliegtuig.
'Transrapid in België': neen, toch zeker geen Transrapid-versie aan 430 km/u, omdat de afstanden in ons land (van stad naar stad) veel te kort zijn. Een lichtere (lees ook: minder snelle) vorm is dan wel weer bespreekbaar. Maar hou dan ook weer rekening met (de al vermelde) dure aanlegkosten en onderhoudskosten.
'Monorail' ten slotte is op zich wel een leuk idee, maar vind ik iets dat meer thuishoort als attractie in een pretpark dan als een vorm van OV.
We hebben al bussen, trams, metro's en treinen waar enorm veel mee te doen is, maar er veel te weinig aan gewerkt wordt om een goede, vlotte èn frequente OV-dienst aan te bieden. We leven nu éénmaal in een klein landje waar de auto nog altijd heer en meester is, omdat het OV nog (op verschillende plaatsen) te veel mankementen vertoont èn ook om de reden dat automobilisten niet snel de stap willen (of durven) zetten naar het OV. 'Want de trein heeft ook altijd vertraging', krijg je dan te horen. Maar 'dagelijks in de file staan' richting grootsteden zal je uit de automobilisten hun mond niet snel horen.
Deze laatste alinea is misschien wel off-topic, maar het is nu éénmaal zo.