Home Actueel Forums Algemeen Andere Monorail in België

Monorail in België

13 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Monorail in België

BerichtDoor Hagelander » 12 Jul 2010, 20:30

Beste mensen,

in grotere (pret-)parken heb ik al heel wat keren gebruik gemaakt van een monorail en vandaag was ik toevallig een artikel aan het lezen op het web over de monorail in Seattle en ik vroeg me af: waarom is er eigenlijk geen monorail in België, als vorm van openbaar vervoer? En let op, ik heb het dan niet over magneettreinen zoals de Transrapid, maar over echte monorails zoals deze van Alweg. Deze treinen hebben wel degelijk (als men wil) een serieuze capaciteit en bij grotere projecten kan je gerust de tussenfasen openen voor het geheel afgewerkt is. De nodige bouwgrond is beperkt en je kan zowel stations op hoogte als gelijkvloers bouwen (ook al zal dat wel meer uitdagingen met zich meebrengen). Of heeft men toch ooit hieraan gedacht? En zo ja, waarom heeft men die plannen dan weggeborgen? Iemand een idee?
Hagelander

Re: Monorail in België

BerichtDoor Trammist » 12 Jul 2010, 23:24

Hmm, het begrip 'monorail' doet mij telkenmale aan dit hier (http://www.youtube.com/watch?v=AEZjzsnPhnw) denken...
Trammist

BerichtDoor Hagelander » 14 Jul 2010, 10:39

Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat het concept "monorail" soms/vaak op een dergelijke manier verkocht wordt; maar al bij al moet er toch toegegeven worden dat er wel degelijk ook voordelen zitten aan een monorail (als ook nadelen). En misschien kan zo'n systeem echt wel aanvullend werken in vb. de Vlaamse ruit, waar ruimte heel schaars is...
Hagelander

BerichtDoor apestaart » 14 Jul 2010, 10:51

Een zekere Didier Ramoudt had enige jaren geleden een voorstel gelanceerd om de Kusttram te vervangen door een monorail, uiteraard werd dit voorstel op veel hoongelach onthaald.
Men veegde dat gewoon van de tafel wegens onrealistisch en te duur.
En dat is maar goed ook, die kerel dacht zeker dat wij in Japan wonen.
Pas op, ik heb niks tegen de monorail op zich, maar dan als aanvullend en niet als plaatsvervangend vervoermiddel; van de Kusttram moeten ze afblijven!
apestaart

BerichtDoor Hagelander » 14 Jul 2010, 22:01

Natuurlijk zou het "dom" zijn om een goede vorm van openbaar vervoer, zoals de Kusttram, te vervangen door een andere. In tegendeel, daar zou verder op ingespeeld moeten worden en gedacht worden aan eventuele uitbreidingsmogelijkheden (vb. zoals voorzien in het Neptunusplan). Ikzelf dacht aan een monorail als een vorm van "light-rail" om meer verstedelijkte gebieden te ontlasten, zoals (misschien) tussen Antwerpen en Mechelen of Antwerpen en Gent of tussen Gent en Brussel. Of waarom niet een "light-rail"/monorail tussen Brussel en Leuven, via Tervuren (ipv een streektram)? Het is natuurlijk een "wild" idee, maar wie weet...
Hagelander

BerichtDoor Trammist » 14 Jul 2010, 22:34

Waarom niet met MAGLEV (http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetzweeftrein) beginnen? Monorails zijn zo sixties, zo pretpark-achtig... een serieuze vervoersvorm zal het nooit worden. In de Maglev zie ik nog aardig wat potentieel.
Trammist

BerichtDoor Hagelander » 15 Jul 2010, 07:21

MagLev's zijn wel iets duurder in aanleg, onderhoud en operatiekosten. Maar verder vind ik ook die vorm interessant. Nu, ik vrees dat ook daarvoor weinig interesse is.
Hagelander

BerichtDoor xxl_filip » 15 Jul 2010, 12:56

apestaart schreef: van de Kusttram moeten ze afblijven!

Nochtans zou een ombouw van meterspoor naar normaalspoor in mijn ogen wel te rechtvaardigen zijn.
xxl_filip

BerichtDoor apestaart » 16 Jul 2010, 10:52

Daarvoor moet het ganse kusstramnet volledig heraanleggen, iets dat enige jaren zou aanslepen met als gevolg dat de tram voor jaren zou vervangen worden door de bus (inplaats van de Kusttram is het dan de Kustbus :mrgreen: )
Bovendien zou het ikweetniethoe veel geld kosten en met de besparingen die De Lijn moet doorvoeren zal men niet zo geneigd zijn om dat te doen.
Bovendien heeft men op verschillende plaatsen de sporen vernieuwd en dat zou helemaal te zot zijn om die sporen opnieuw uit te breken.
En als kers op de taart: men moet andere trams kopen die op breedspoor rijden of op zijn minst de huidige trams aanpassen om op breedspoor te kunnen rijden, iets wat ook veel geld zal kosten en de trams zouden ook voor jaren buiten gebruik zijn.
Ik zou zeggen die sporen zijn nu smal, laat ze nu maar smal.
apestaart

BerichtDoor kempenexpress » 18 Jul 2010, 10:06

De Maglev/Transrapid is ideaal in grote, uitgestrekte landen waar je een afstand van stad naar stad in een zo kort mogelijke tijd wil afleggen.
Ikzelf heb ik 2006 een ritje afgelegd met de Transrapid van Shanghai-City naar Shanghai Pudong International Airport (daarna BA-vlucht naar London H.). Zelfs de afstand (een goeie 30 km) vind ik te kort voor zo'n magneettrein: in 3 minuten optrekken van 0 naar 430 km/u, 1 à 1,5 minuut topsnelheid, 3 minuten voor af te remmen. Ja o.k., de rit duurt slechts een 7-tal minuten, maar de afstand voor zo'n trein is veel te kort. Mijn mening is dat zo'n trein minstens 15 minuten aan z'n topsnelheid moet kunnen rijden... euh, zweven.

'Transrapid in China' (als er uitbreidingen zouden komen): ja, en zal ook op termijn een succes worden in concurrentie met het vliegtuig.
'Transrapid in België': neen, toch zeker geen Transrapid-versie aan 430 km/u, omdat de afstanden in ons land (van stad naar stad) veel te kort zijn. Een lichtere (lees ook: minder snelle) vorm is dan wel weer bespreekbaar. Maar hou dan ook weer rekening met (de al vermelde) dure aanlegkosten en onderhoudskosten.

'Monorail' ten slotte is op zich wel een leuk idee, maar vind ik iets dat meer thuishoort als attractie in een pretpark dan als een vorm van OV.

We hebben al bussen, trams, metro's en treinen waar enorm veel mee te doen is, maar er veel te weinig aan gewerkt wordt om een goede, vlotte èn frequente OV-dienst aan te bieden. We leven nu éénmaal in een klein landje waar de auto nog altijd heer en meester is, omdat het OV nog (op verschillende plaatsen) te veel mankementen vertoont èn ook om de reden dat automobilisten niet snel de stap willen (of durven) zetten naar het OV. 'Want de trein heeft ook altijd vertraging', krijg je dan te horen. Maar 'dagelijks in de file staan' richting grootsteden zal je uit de automobilisten hun mond niet snel horen.
Deze laatste alinea is misschien wel off-topic, maar het is nu éénmaal zo.
kempenexpress

Volgende

13 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Andere

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Komende Activiteiten

Laatste reacties