Reisverslag Boedapest

2 berichten • Pagina 1 van 1

Reisverslag Boedapest

BerichtDoor Leuven-Gent » 15 Apr 2010, 22:19

Zondag 11 april 2010

Op deze wat frisse lentedag was het verzamelen geblazen in Brussel-Noord. De Duitse ICE3 bracht ons mooi op tijd naar Luik, Aken en Keulen. Ook de trein die ons naar Wenen zou brengen kwam op tijd Köln Hbf binnen, althans, zo leek het. Plotseling stond er echter 'Nicht einsteigen' op de monitor. Verwarring alom, en het duurde even voordat het treinstel weer leeg was. Er werd een Ersatzzug aangekondigd, en die liet nogal op zich wachten. Uiteindelijk vertrokken we met 35 minuten vertraging uit Keulen.

Op het lange maar mooie traject langs de Rijn, Frankfurt en Neurenberg tot Passau kon de DB een deel van de vertraging weer goedmaken. In Passau moesten we overstappen op een kantelbaktrein (ICE-T) van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. De trein was korter dan anders en vanaf Wels werd het onaangenaam vol.Met een kwartiertje vertraging kwamen we in Wenen aan.

Daar moesten we een tijdje wachten op de eveneens vertraagde Railjet uit München naar Boedapest. Railjet is het paradepaardje van de ÖBB. De treinen bestaan uit vaste combinaties van een snelle en sterke lok en zeven rijtuigen. Twee van zulke composities kunnen gekoppeld worden. Het is - afgezien van de niet-verstelbare zetels - comfortabel materieel, maar de gebruikte kleuren zijn wat donker.

Na nog een enkele tussenstops in het donker kwamen we op Budapest-Keleti aan. De automaat van het vervoersbedrijf BKV was wat nukkig bij het aannemen van bankbiljetten, maar uiteindelijk kregen we toch een handvol ticketjes. Met de laatste metro, een stukje tram en een korte wandeling bereikten we uiteindelijk het hotel.


Maandag 12 april

De eerste dag was voorzien voor een eerste kennismaking met Boedapest en zijn openbaar vervoer. We namen eerst tram 2 langs de Donau. Door het slechte weer zien we iets minder dan gehoopt. Aan het eindpunt stappen we over op een superlange Combino van lijn 4 om naar het grote knooppunt Moszkva Ter te gaan. Daar moeten we even zoeken om de vertrekplaats van de bus naar de ommuurde heuvel die de kern van Buda vormt. Boven aangekomen bekijken we de Matthiasdom en het Vissersbastion. Daarna testen we metrolijn 1, de oudste metro van het Europese vasteland, die in de jaren negentig zorgvuldig is gerestaureerd.

Na een lunch op het Weststation bezoekt een kleinere groep nog het Joodse museum en de synagoge en de grote markthal.

Wat na een dag opviel waren de hoge frequenties: nergens hebben we lang staan wachten. Op het gebied van de informatie is er wel een inhaalslag nodig. In de metro zijn er weinig bordjes met de naam van het station, die van tram en bus zijn vaak klein. Het net plan is zeer moeilijk te krijgen. Om de roltrappen naar de metro te nemen moeten reizigers vaak trappen nemen en zijn daarmee niet echt toegankelijk. Daar stond tegenover da de meeste medepassagiers vriendelijke en hoffelijke mensen, de oudere groepsleden kregen regelmatig een plaats aangeboden.


Dinsdag 13 april

Met de tram gingen we naar het begin van het tandradbaantje naar Városmajor. Vandaag willen we de kinderspoorlijn nemen, vroeger bekend als pionierspoorlijn. Achter het loket zitten kinderen en de conductrice wordt vergezeld door twee conducteurtjes in opleiding. Ook het vertreksignaal wordt door een kind gegeven, dat daarbij in de houding gaat staan. Zeker aan te bevelen.

Kinderspoorlijn: http://www.gyermekvasut.com/ of http://en.wikipedia.org/wiki/Children%27s_railway of

Na een lunch in of in de buurt van het Gellerthotel gaan we naar de bouwwerf van metrolijn 4, die vanaf 2012 het voorstadsstation Kelenföld met het Keletistation zal verbinden. Onze zustervereniging VEKE heeft kunnen regelen dat we na een korte uitleg onder de Donau kunnen wandelen. Uitgerust met helm, hesje en laarzen bezoeken we de werf op meer dan 20 meter diepte. Zoals bijna overal boort men twee aparte tunnels met overloopmogelijkheden bij de stations.

Metro4: http://www.metro4.hu/index.php?lang_id=en&menu=1


Woensdag 14 april

Vandaag een tochtje langs de Donau gemaakt. Het begon met de groene voorstadstrein van de HEV naar Szentendre. Dit oorspronkelijk door Servische vluchtelingen gestichte dorp werd in de jaren voor de oorlog bekend als kunstenaarsdorp. Minder bekend is dat er ook een tram- en busmuseum is. De bijschriften waren in de meeste gevallen alleen in het Hongaars, maar de verzameling voertuigen was de moeite waard. In het dorp zelf was het tamelijk rustig, zeker in vergelijking met de zomerperiode. Dan kun je hier over de koppen lopen.

Na de middag namen we de bus (Volanbusz lijn 880) voor een rit van 1,5 uur naar Esztergom. Dit is het "Mechelen" van Hongarije, de zetel van de aartsbisschop. Op een heuvel, naast de resten van het oude kasteel staat hier een 19e eeuwse domkerk, die vooral imponeert door grootte, niet door schoonheid. Na de bezichtiging zakten we af naar de halte. De informatie die uithing was niet erg duidelijk. Er stonden tijden, maar met een hoop voetnoten die we niet begrepen. Uiteindelijk kwam stadslijn 1 langs, en die bracht ons met een ruime omweg naar het station van de MAV.

Daar dronken we een koffietje of iets anders en toen namen we de Szemely (=zemeltrein oftewel stoptrein) van 17:09 naar het Weststation. Het duurt 90 minuten en 18 stops voordat je daar staat, maar het was wel met een confortabele Desiro.

Vanavond na het kalfsvlees in paprikasaus Palatschinken (pannenkoekjes) met fruitvulling in een eenvoudig restaurant gehad, njammi!

Donderdag 15 april

Naast Boedapest zijn er in Hongarije nog drie tramsteden, Debrecen, Miscolc en Szeged. De laatste biedt een combinatie van trolleybussen en trams en ligt op een goede 2 uur treinen van Boedapest. We namen deze keer aan het metrostation Klinikak de metro tot het eindstation Kosbyana Kispest, ook bekend als vertrekpunt van de luchthavenbus. Het station ligt in verbouwing en nergens stond aangegeven waar ons rijtuig 21 zich zou bevinden.

Na een rit door het wat saaie vlakke landschap kwamen we in de universiteitsstad Szeged aan. In het station was een verkoopskantoortje van het vervoersbedrijf, waar men ons vlot dagkaarten verkocht. Op het stationsplein wachtte echter een teleurstelling: tramlijn 1 naar het centrum reed niet. Dan maar met de vervangbus naar het centrum. Daar vinden we wel trams en trolleys. Buiten een oude toren is er weinig echt ouds te zien. Enkele groepsleden zijn op het juiste moment op het domplein. Aan het stadhuis komt begint om 12u15 een klokkenspel met bewegende figuren. Andere groepsleden maken contact met de pope van de Servisch-Orthodoxe kerk en worden gezalfd. Er zijn er ook die met tramlijn 3 tot het eindpunt meegaan; die tramlijn werkt uitstekend als niersteenvergruizer: oude trams op enorm slechte infrastructuur. De toestand op lijn 4 is beduidend beter. We nemen de trein van 16u45 terug, zodat we tegen etenstijd weer in de hoofdstad zijn.


Vrijdag 16 april

Deze dag vulde iedereen naar eigen voorkeur in. Een aantal mensen bezocht de winkel van MAV Nosztalgia in het Weststation en daarna het spoorwegmuseum. Daar was net een oldtimerfestival bezig, waardoor de vaste exponaten buiten stonden. De collectie is behoorlijk groot, maar er is weinig uitleg (ook niet in het Hongaars). Anderen gingen naar een van de talrijke badhuizen, naar het beeldenpark (http://www.mementopark.hu), naar een koffiehuis of genoten gewoon van het lentezonnetje.

De dag werd waardig afgesloten met een gemeenschappelijke maaltijd in het restaurant Pesti in de eetstraat Raday Utca.

Zaterdag 17 april

Op ons verzoek was het mogelijk om al vanaf 6 uur te ontbijten. Dat was nodig omdat onze trein om 7u10 al vertrok. De Railjet naar Linz was goed gevuld. Ook wij hadden 2 extra reizigers mee die niet wilden wachten op het volgende vliegtuig. Na Wenen werd de situatie iets beter, maar daar kwamen we op een ICE terecht, die overvol zat met vulkaanas-pech-klanten. In het restauratierijtuig was het niet mogelijk om iets te eten. Omdat we meer plaatsen hadden reserveerd dan er klanten waren, konden we nog enkele Noorderburen laten meeliften op onze reservatie. We hoorden verhalen van mensen die al vanaf Boekarest of Arad onderweg waren.

In Frankfurt bleek dat onze ICE niet van Hbf maar van Flughafen zou vertrekken. Op het luchthavenstation hoorden we dat de HSL Frankfurt - Keulen geblokkeerd was en dat ons treinstel pas met 80 minuten vertraging zou aankomen. Voor 1 reiziger die de groep in Boedapest was kwijtgeraakt kwam dit goed uit, hij kwam enkele minuten aan voordat onze trein uiteindelijk met 100 minuten vertraging zou vertrekken.
We reden langs de rechteroever van de Rijn en vertrokken met 3 uur vertraging uit Keulen. Omdat ons treinstel geen ETCS had, werden we in België langs lijn 37 gestuurd ipv via de nieuwe lijn. Dat leverde nog eens een goede 25 minuten extra vertraging op. In Luik was er niemand van de NMBS te bekennen, dus hebben de reizigers voor Leuven zelf maar een taxi genomen. In Brussel-Zuid daarentegen organiseerde de NMBS taxi's voor de reizigers naar o.a. Brugge, Oostende en Antwerpen.

Achteraf bleek dat eerder op de dag een ICE een deur had verloren op de HSL.
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: Reisverslag Boedapest

BerichtDoor Gast » 02 Dec 2010, 09:36

Mooi verslag! Boedapest is heel tof!
Gast
 


2 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Andere

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12