weersomstandigheden

Opmerkingen die in geen van de bovenstaande groepen thuishoren.
4 berichten • Pagina 1 van 1

weersomstandigheden

BerichtDoor Wijgmaal » 08 Nov 2010, 21:54

Vandaag gezien in station Mechelen: [start ironie mode]
Wegens de weersomstandigheden is het treinverkeer verstoord.

Het weer lijkt me nochtans poepnormaal voor de tijd van het jaar. ;)

Ik denk al te weten wat de NMBS gaat uitvinden binnen twee weken:
Wegens het wisselen van de dierenriem is het treinverkeer verstoord.

of
Wegens het gat in de ozonlaag is het treinverkeer verstoord.

of
Wegens Bart De Wever is het treinverkeer (in de zone BHV) verstoord.

Overigens heb ik het weer enorm op prijs gesteld dat men de 15 minuten vertraging van de trein Mechelen - Leuven (17h49) pas aankondigde nadat de andere trein Mechelen - Leuven (17h46) vertrokken was.
Wijgmaal

Re: weersomstandigheden

BerichtDoor Bram » 08 Nov 2010, 22:40

Misschien een lokale tornado boven een rangeerstation?! :lol:
Bram

BerichtDoor Molenbruch Y. » 08 Nov 2010, 23:04

Dag,

Ik gok eerder op problemen door het herfstweer. Door verminderde adhesie wordt het optrekken bemoeilijkt (doorslippen op de gladde sporen) en moeten de bestuurders eerder beginnen remmen, waardoor al eens (extra) vertraging ontstaat. Op de reliëfrijke lijn 162 zijn de laatste dagen zelfs een aantal zware treinen gestrand.

Groeten,
Molenbruch Y.

BerichtDoor overweg13 » 09 Nov 2010, 11:37

Sinds een twintigtal jaar hebben alle (West-Europese spoorwegen) inderdaad last van het herfstweer. En het zijn de vallende bladeren die de rails glad maken.
Ik heb nog nergens een verklaring gevonden voor het fenomeen: eerst dacht men zelfs aan vettigheid in de lucht als gevolg van brandende Koeweitse oliebronnen. Waarschijnlijker is dat de oorzaak bij het hedendaagse materieel gezocht moet worden. Af en toe wordt het ontbreken van remblokken - die de wielen minder glad maken/maakten - als oorzaak geopperd, maar vermoedelijk heeft het ook wat te maken met gewicht (per as) en gebruikte motoren.
Erger is dat men ook nog geen afdoende oplossing voor het probleem gevonden heeft: in België spuit men de rails schoon onder hoge druk, in Nederlands gebruikt men een gel om het contact wiel/rail te verbeteren. Wie de vertragingen van de laatste dagen bekijkt, kan moeilijk stellen dat deze oplossingen efficiënt zijn.

Nota bene: ik heb geprobeerd om wat ik er zelf over weet zo duidelijk mogelijk uiteen te zetten. Ik ben geen technicus, maar ik heb vermeden om al te veel onzin te schrijven. Maar de NMBS liegt dus niet (altijd) als ze de weersomstandigheden als excuus inroept voor vertragingen. Vooral druilerige regen en winderig weer (dat de bladeren telkens opnieuw in beweging brengt) lijken nefast te zijn.
overweg13

4 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Andere reacties

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties