Home Actueel Forums Reizigersreacties Andere reacties De Lijn goedkoper dan buurlanden?

De Lijn goedkoper dan buurlanden?

Opmerkingen die in geen van de bovenstaande groepen thuishoren.
3 berichten • Pagina 1 van 1

De Lijn goedkoper dan buurlanden?

BerichtDoor joverwimp » 10 Dec 2009, 22:45

Dat werd vandaag beweerd, als vergoelijking voor de povere kostendekking.
Bij de noordfranse buslijnen 'Arc-en-Ciel' betaalde ik in 2008 voor een kort traject 1 euro, een gemiddeld traject 1,5 en een lang (wel 30 km) 2 euro.
Luxemburg doet het nog beter: met een "billet de courte durée"mag je op alle vervoer (bus én trein) gedurende 2 uur rijden; met 10 kaartjes gekocht is het 1,2 euro.
De frequentie laat te wensen over in Frankrijk maar niet in Luxemburg, dat nochtans dun bevolkt is.
Het komt mij voor dat de kostendekking in Vlaanderen zal verbeteren als de basismobiliteit onder de loupe genomen wordt. Ik ken buslijnen waar geen kat op zit, behalve tijdens de spitsuren.
joverwimp

Re: De Lijn goedkoper dan buurlanden?

BerichtDoor karelvast » 11 Dec 2009, 13:50

joverwimp schreef:Het komt mij voor dat de kostendekking in Vlaanderen zal verbeteren als de basismobiliteit onder de loupe genomen wordt. Ik ken buslijnen waar geen kat op zit, behalve tijdens de spitsuren.

Dat is nu net waarmee men op dit ogenblik bezig is. Alle ritten van De Lijn worden op dit ogenblik herbekeken en waar nodig zullen de gepaste wijzigingen volgen. Dit is echter een titanenwerk, waarvoor we De Lijn ook voldoende tijd moeten gunnen.
karelvast

Re: De Lijn goedkoper dan buurlanden?

BerichtDoor Spoorzoeker » 11 Dec 2009, 23:11

Let op met het vermoeden van lage bezetting: als puntje bij paaltje komt blijken veel lijnen na een manuele telling net méér reizigers te tellen dan uit de prodatagegevens zou blijken.

Zie ook het persbericht dat TreinTramBus over dit onderwerp verspreidde.

De tarieven zijn laag, lager dan in Duitsland, Nederland, Engeland, Zwitserland, Oostenrijk,... maar dat is volgens TreinTramBus net één van redenen van succes. Uiteraard in combinatie met hoge frequenties en een hoge dichtheid.
Spoorzoeker

3 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Andere reacties

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties