Gegroet,
Aangezien ik mij dagelijks bezighoud met blindenbegeleiding (neen, niet beroepshalve, maar uit overtuiging), wilde ik graag een topic wijden aan deze toch niet te verwaarlozen groep van OV-gebruikers.
Om het OV écht bruikbaar te maken voor blinden en slechtzienden (en doven eigenlijk ook, denk maar aan spoorveranderingen...) is er nog een héél lange weg te gaan, maar dat weet natuurlijk iedereen. Echter, ook in moderne, aangepaste stations zullen de blinden altijd begeleiding nodig hebben.
Hebt U al (positieve/negatieve) ervaringen gehad met blinden in stations, metro, tram, bus, whatever? Onthoud goed dat het zeker geen schande is om een blinde
te helpen. Hij/zij bijt zeker niet.
Goede informatie kunt u vinden op volgende website:
{DESCRIPTION}Ik ga hier niet heel die website herschrijven (daar dienen hyperlinks voor), maar mijn belangrijkste stelregels zijn: 1. beschouw een blinde nooit als een kind! Blinden zijn zeker niet achterlijk, alleszins niet achterlijker dan zienden. 2. Vraag de blinde eerst hoe hij/zij het liefst begeleid wordt. Aan de schouder(s), aan de arm,... 3. Geef korte en kordate instructies tijdens het traplopen/instappen/... maar brul niet. Blinden zijn (meestal) niet doof. Integendeel, hun gehoor is excellent ontwikkeld...