Home Actueel Forums Reizigersreacties Informatie Nieuwe schermen in de kusttram

Nieuwe schermen in de kusttram

Opmerkingen over de informatievoorziening.
11 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Nieuwe schermen in de kusttram

BerichtDoor karelvast » 06 Jun 2010, 13:39

Sinds enige tijd duiken nieuwe schermen op in sommige kusttrams. Deze week zag ik deze schermen voor het eerst in gebruik op tram 6012. Over de lay-out van de boodschappen kan veel gezegd worden, maar het lijkt me alleszins toch een hele stap vooruit. Met de in dienststelling van de nieuwe schermen, tonen de oude displays geen boodschap meer (afgezien van de rode H die nog verschijnt bij halteaanvraag). Er hangen in totaal 4 schermen op de trams: één achter de eerste en de vierde deur, en twee aan het plafond van de middenbak.

Afbeelding

Bij een halteaanvraag, vertoont de bovenste balk alternerend "Halteaanvraag" en de eindbestemming.

Afbeelding

Op haltes waar aansluitmogelijkheden zijn, worden deze tevens op de schermen meegedeeld.

Afbeelding
karelvast

Re: Nieuwe schermen in de kusttram

BerichtDoor KENSINGTON » 06 Jun 2010, 21:39

Heb ik ook reeds een paar keer gezien in sommige kusttrams. Is blijkbaar nog in een proeffase want ik heb er nog geen enkele correct zien werken. De eerstvolgende halte wordt dikwijls niet correct weergegeven en geeft aanleiding tot verwarring bij de reizigers ( mede door het feit dat het oude systeem niet meer werkt).
KENSINGTON

BerichtDoor karelvast » 07 Jun 2010, 18:09

KENSINGTON schreef:Heb ik ook reeds een paar keer gezien in sommige kusttrams. Is blijkbaar nog in een proeffase want ik heb er nog geen enkele correct zien werken. De eerstvolgende halte wordt dikwijls niet correct weergegeven en geeft aanleiding tot verwarring bij de reizigers ( mede door het feit dat het oude systeem niet meer werkt).

Deze werkte alleszins wel correct (op het eindje tussen De Panne Esplanade en Station).
karelvast

BerichtDoor KENSINGTON » 07 Jun 2010, 21:39

Niet alleen IN de kusttram zelf maar ook aan een groot aantal haltes worden nieuwe displays aangebracht voor de aanduiding van de volgende trams. Blijkbaar met een systeem met zonne-energie.

Hopelijk gaan deze nog in dienst voor de zomervakantie ...en geven ze ook info over vertragingen .
KENSINGTON

BerichtDoor KENSINGTON » 07 Jun 2010, 21:48

karelvast schreef:
KENSINGTON schreef:Heb ik ook reeds een paar keer gezien in sommige kusttrams. Is blijkbaar nog in een proeffase want ik heb er nog geen enkele correct zien werken. De eerstvolgende halte wordt dikwijls niet correct weergegeven en geeft aanleiding tot verwarring bij de reizigers ( mede door het feit dat het oude systeem niet meer werkt).

Deze werkte alleszins wel correct (op het eindje tussen De Panne Esplanade en Station).

Waarschijnlijk hangt de juistheid van de informatie ook af van de kennis en de goede wil van de bestuurder om het systeem correct in te stellen en bij evt. problemen te verbeteren.

Als men de informatieborden van de treinen bekijkt ( bv. binnen en buiten de "nieuwe" dubbeldekkers) dan laat dit wel te wensen over . In meer dan de helft van de gevallen werken deze niet. Heb niet de indruk dat de situatie verbetert.
Bij de vernieuwde tweetjes heb ik de informatieborden boven de binnendeuren nog nooit in gebruik gezien...
KENSINGTON

BerichtDoor Trammist » 07 Jun 2010, 22:12

Allez dan, De Lijn West-Vlaanderen had weer een budgetje op overschot liggen om aan een nodeloos project te verspillen?
Trammist

BerichtDoor karelvast » 08 Jun 2010, 21:26

Trammist schreef:Allez dan, De Lijn West-Vlaanderen had weer een budgetje op overschot liggen om aan een nodeloos project te verspillen?

Goede trajectinformatie lijkt me niet meteen een "nodeloos project". Waarschijnlijk gaat het hier overigens over budgetten die voor de besparingsplannen reeds werden vrijgemaakt. Tussen het beslissen van maatregelen en de effectieve uitvoering ervan gaat immers heel wat tijd.

Wat de schermen op de perrons betreft: ook in Antwerpen duiken deze al op sommige plaatsen op. Die kaderen dus in een veel breder plan dan enkel "De Lijn West-Vlaanderen".
karelvast

BerichtDoor kempenexpress » 11 Jun 2010, 16:34

Trammist schreef:Allez dan, De Lijn West-Vlaanderen had weer een budgetje op overschot liggen om aan een nodeloos project te verspillen?

Nodeloos project? Ja o.k., als jij er zo over denkt.
Informatieschermen over de haltes/stopplaatsen in trein, tram of bus kan alleen maar toegejuicht worden. Dus in mijn ogen zeker geen nodeloos project, integendeel trouwens.
kempenexpress

BerichtDoor overweg13 » 11 Jun 2010, 18:33

Zo iets volgt de gewone weg van een gadget, denk ik. Echt nodig is het niet, maar op een bepaald moment is men er zo aan gewend dat men het nog met moeite kan missen. Maar ik heb liever extra ritten dan extra gadgets, ik kan sommige kritische opmerkingen hier dus wel enigszins smaken.
overweg13

BerichtDoor Trammist » 12 Jun 2010, 10:58

Ik zal mijn woorden een beetje toelichten.

Het verwondert mij dat De Lijn al bezig is met een tweede generatie infoschermen, terwijl de eerste generatie bijlange nog niet overal geïmplementeerd is (kusttrams en hermelijnen hebben het, en het werkt niet altijd...), en aan de foto's te zien, zijn de schermen ook niet zo goed zicht- en leesbaar voor het merendeel van de reizigers, vooral wanneer (Kusttram, je weet wel...) de tram lekker vol zit...

En een project als dit kost al snel enkele duizenden euro's per voertuig, dus het budget zal inderdaad waarschijnlijk vòòr de besparingen zijn uitgetrokken.

In de startpost is bovendien niets gezegd over het afroepen van de aansluitingsmogelijkheden.

Ik ben trouwens niet tegen infosystemen, ik heb zelf ook al een paar keer (niet zo vaak) bussen genomen in streken die ik totaal niet ken, en toen heb ik zo'n systeem gemist, ja.

Misschien is het wel de bedoeling om dit systeem (tweede generatie infosys) op termijn overal bij De Lijn te integreren? Dan slik ik mijn eerdere woorden in...
Trammist

Volgende

11 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Informatie

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Komende Activiteiten

Laatste reacties