Home Actueel TreinTramBus-forum Reizigersreacties Informatie wat kan/mag met treinkaart en wat niet?

wat kan/mag met treinkaart en wat niet?

Opmerkingen over de informatievoorziening.
11 berichten • Pagina 1 van 21, 2

wat kan/mag met treinkaart en wat niet?

BerichtDoor limburger » 08 Mrt 2010, 14:29

Ik tracht even het probleem te schetsen:
Ik heb een treinkaart Tongeren-Brussel, 113 km (en pendel dus ook elke dag tussen Tongeren en Brussel)

De mogelijke trajecten zijn:
1. meest gebruikte traject:Tongeren-Hasselt-Diest-Aarschot-(Leuven)-Brussel (soms rechtstreeks, soms overstappen in hasselt)
2.Tongeren-Hasselt-Alken-Sint truiden-Landen-Tienen-Leuven-Brussel (overstappen in hasselt)
3.Tongeren-Luik-Brussel (vooral in het weekend+buiten de spitsuren) (overstappen in Luik)

De rit via Hasselt duurt ongeveer 1u40
De rit via Luik 1u47

Nu zou ik graag regelmatig de trein nemen in Borgworm (Waremme) omdat dit, zelfs met autoverplaatsing van 20 minuten, 30 minuten sneller is. Borgworm ligt op het traject Luik-Brussel maar dus niet op het meest gebruikte traject via hasselt.

Mag dit of mag dit niet?
site nmbs:
Wat als ik mijn reisweg wil onderbreken ?Je mag in of uit de trein stappen in elk station op deze reisweg. Je mag zelfs een andere reisweg nemen als je zo vlugger in je bestemmingsstation aankomt, op voorwaarde dat je je reis niet onderbreekt.

Let op : Je mag nooit verder reizen dan je bestemmingsstation om er vervolgens naar terug te keren, ook niet als je hierdoor vlugger op je bestemming aankomt.

Zo interpreteer ik het: Borgworm ligt op de reisweg (al is het niet de meest gebruikte). Ik neem een andere reisweg (zij het met de auto) die voor mij sneller is en onderbreek mijn reis niet (niet overstappen tussen Borgworm en Brussel).

Ik weet dat het geen probleem is om in Alken, Sint truiden... op te stappen aangezien ik dit al meermaals zonder enig probleem gedaan heb maar niemand kan me met zekerheid vertellen of dit ook mag. Ik heb het al in verschillende stations gevraagd en soms zeggen ze dat het mag (maar ze kunnen het niet op papier tonen) en soms zeggen ze dat het niet mag (en kunnen ze het eveneens niet aantonen). Een mail naar de klantendienst werd na enkele weken (!) beantwoord met: koop een netkaart!

Iemand met een soortgelijk probleem? of een treinbegeleider die me kan zeggen wat hij/zij zou doen moest ik met treinkaart tongeren-brussel op deze trein zitten?
limburger

Re: wat kan/mag met treinkaart en wat niet?

BerichtDoor Molenbruch Y. » 08 Mrt 2010, 16:09

Dag,

Met een treinkaart mag je je reis aanvatten/stopzetten in ieder tussenstation dat op de KORTSTE reisweg ligt. In jouw geval loopt deze via Aarschot. Dat betekent dat dus dat je zeker niet mag vertrekken vanuit Waremme. Je haalt ook aan dat je al bent opgestapt in Alken of Sint-Truiden, hetgeen strikt gezien eigenlijk ook niet toegelaten is. In zo'n geval zou je moeten bijbetalen tot Leuven (want het traject voor prijsbepaling is vooralsnog berekend via station Leuven en niet via de bocht bij Leuven). Wel mag je je reis beginnen/beëindigen in Diepenbeek, Hasselt, Schulen, Diest, Zichem, Testelt, Langdorp, Aarschot, Wezemaal, Leuven en alle stations tussen Leuven en Brussel (ook al stopt de rechstreekse trein daar niet).

De rittijden hebben geen invloed op de prijsbepaling en dus evenmin op de lijnen waarop jouw abonnement geldig is. Wel mag je natuurlijk een doorgaande reis maken via Landen of Luik (zonder uit te stappen), voor zover dat deze voldoet aan de voorwaarden (bv. door tijdwinst, zoals in het weekend).

Veel treinbegeiders springen natuurlijk wat losser om met de regels en zullen er geen probleem van maken als je bv. in Alken opstapt (hoewel ze in hun recht zijn als ze dat wel doen), maar opstappen in Waremme zal hier en daar toch wel een wenkbrauw serieus doen fronsen.

Groeten,
Molenbruch Y.

BerichtDoor Spoorzoeker » 08 Mrt 2010, 17:33

Ik had vroeger een treinkaart Gent-Leuven en daarmee mocht ik in theorie niet in Brussel in- of uitstappen (de kortste reisweg tussen Gent en Leuven is via Mechelen). In praktijk was er nooit een treinbegeleider die er problemen van maakte, zelfs niet in een P-trein Brussel-Gent (die ik dus onmogelijk kon nemen als ik van Leuven kwam).

Iets anders is het gevalletje Gent - Mollem via Brussel: een aantal pendelaars Gent-Brussel was erachter gekomen dat een treinkaart Gent - Mollem (ligt tussen Asse en Dendermonde) goedkoper is dan Gent - Brussel, terwijl je volgens de reisplanner wel van Gent via Brussel naar Mollem kan. Zij kochten dus een treinkaart Gent-Mollem maar reisden gewoon naar Brussel, in Mollem kwamen ze nooit. Toen de NMBS verdacht veel treinkaarten naar Mollem begon te verkopen (meer dan daar ooit mensen instappen), hebben ze ingegrepen: de controleteams hebben toen heel strikt gecontroleerd en hebben boetes uitgeschreven aan mensen waarvan duidelijk was dat ze Gent-Brussel reden of vice versa. De verkoop van treinkaarten naar Mollem is dan plots fors gedaald....

Nu, aangezien een treinkaart Waremme-Brussel minder kost dan een treinkaart Tongeren-Brussel is er duidelijk geen sprake van fraude. Ik vermoed dat je daar geen problemen gaat mee krijgen, al ben je striktgenomen niet in orde.
Spoorzoeker

BerichtDoor joverwimp » 27 Sep 2010, 09:24

"Je mag nooit verder reizen dan je bestemmingsstation om er vervolgens naar terug te keren, ook niet als je hierdoor vlugger op je bestemming aankomt."
Toch lijken daar uitzonderingen op. Een reiziger die al jaren van Vertrijk naar Luik spoort vertrekt op het uur 10' naar Leuven en rijdt daar terug naar Luik, zonder problemen. Volgens de treinplanner kan dit inderdaad!
De treinplanner past de regel dan weer wel toe als je op het uur '23 van Leuven naar Ans wil sporen. Overstappen in Luik en terugrijden is niet toegestaan.
Het gaat in beide gevallen om dezelfde lijn 36. Begrijpe wie kan!
joverwimp

BerichtDoor overweg13 » 27 Sep 2010, 17:57

Lijkt me op zijn minst verdacht. De reden waarom de reisplanner niet vermeldt dat deze reisweg niet met alle biljetten toegestaan is, is waarschijnlijk dat de reiziger niet via lijn 36 terugspoort naar Liège, maar wel via lijn 02. En de reisplanner is nu eenmaal redelijk dom.
Je hebt een gelijkaardige situatie in Ternat: soms kan dat ook sneller met een overstap in Liedekerke, en ook daar spoor je van lijn 50A ('t is nog wat ingewikkelder, want Liedekerke ligt op lijn 50A/2) naar lijn 50.
overweg13

BerichtDoor SIMPY.be » 27 Sep 2010, 21:41

Tot zover ook weer de theorie. In praktijk maken dus de treinbegeleiders niet altijd een probleem. Ikzelf spoorde onlangs nog van Kortrijk naar Deinze. Dit met eerste de IC naar Gent, en dan de IR terug naar Deinze. Dit is de snelste manier, maar het mag niet. (Het was in het weekend, wanneer de IC niet in Waregem stopt btw).
Misschien ligt het ook omdat ik gebruik maak van de Go-Pass, en dus een forfait bedrag betaald wordt, en dus eigenlijk het niet zo allemaal nauw steekt. En dat ze op een gewoon biljet (per km dus) daar strenger op zijn... Maar ja, wie zal het zeggen.
Het is op zich wel een ridicule regeling, vind ik.
SIMPY.be

BerichtDoor overweg13 » 27 Sep 2010, 21:51

Het is géén ridicule regeling, want het zou de deur openzetten naar frequent misbruik. Wat als jij bijvoorbeeld naar Gent wil, maar tot Deinze betaalt, omdat je zogezegd vanuit Gent terug wil sporen naar Deinze? Het is dus erg verstandig van de NMBS om dit uitdrukkelijk te verbieden. Dat de meeste TBG's hier niet op reageren, is niet omdat ze hun ogen sluiten, maar omdat ze de helft van de tijd niet echt weten waar je heen wil of hoe het spoorwegnet in elkaar zit. Hoe vaak vragen ze bijvoorbeeld niet of je de heen- of terugreis aflegt als je een HT-biljet hebt?
(Maar het zal natuurlijk veel beter gaan als je aardrijkskunde in het middelbaar onderwijs van Pascal Smet in het Engels krijgt...)
overweg13

BerichtDoor SIMPY.be » 28 Sep 2010, 09:04

Ja inderdaad, ik was even vergeten dat er ook minder eerlijke mensen bestaan dan mezelf ;) .
Nu, dan klopt mijn opmerking wel dat het biljet ook mogelijk het probleem kan veroorzaken. Mocht je met een Rail-Pass of Go-Pass dan toch in Gent uitstappen, dan hebben de spoorwegen geen inkomstenverlies gehad. Met een gewoon biljet is dat inderdaad dan wel fraude.
Misschien kunnen dergelijke dingen beter gecontroleerd worden als er een elektronisch systeem is met poortjes bijvoorbeeld.
SIMPY.be

BerichtDoor eefi » 30 Jun 2016, 12:35

ik heb een abonnement zone okegem-zone brussel en terug.

ik reis normaal via de oude lijn via jette en toestanden en via brussel naar okegem.

Ik krijg via de reisplanner een route via halle, is dit dan toegelaten om elke trein naar halle te nemen of enkel degene die de planner voorstelt.
Als ik die lijn zou nemen zou het enkel zijn om in beersel of huizingen te kunnen uitstappen.
eefi

BerichtDoor overweg13 » 30 Jun 2016, 12:53

Bijna de hele zomervakantie is de verbinding tussen Geraardsbergen en Edingen onderbroken. Het probleem stelt zich dus voorlopig niet meer...
overweg13

Volgende

11 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Informatie

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

Komende Activiteiten

Laatste reacties

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12