Home Actueel Forums Reizigersreacties Informatie Nieuwe lay out affiches

Nieuwe lay out affiches

Opmerkingen over de informatievoorziening.
20 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Nieuwe lay out affiches

BerichtDoor krisv » 18 Jun 2009, 13:52

Pas vandaag gemerkt dat de gele affiches een nieuwe lay-out gekregen hebben. Het oogt wel overzichtelijker, leesvriendelijker lettertype en de A, B en C vermeldingen zijn verdwenen. Het gaat nu van A tot G en duidt de periode aan waarin de trein rijdt. Het verschil tussen weekdagen en weekendregeling staat niet meer in het midden, maar bovenaan.
Ik vind het een stap in de goede richting
krisv

Re: Nieuwe lay out affiches

BerichtDoor Leuven-Gent » 18 Jun 2009, 14:16

Ik vind het ook veel duidelijker dan vroeger.

Infrabel heeft nog iets aangepast: de lay-out van de Werfinfo in de Metro. De informatie over de aard van de werken is sterk ingekort, zodat het accent iets meer op de gevolgen voor de reizigers valt. Van de reizigers wordt wel nog steeds verwacht dat ze het nummer van hun spoorlijn kennen.
Leuven-Gent

BerichtDoor Yeti » 19 Jun 2009, 06:47

Het verschil weekend / week had nog duidelijker mogen zijn.
Yeti

BerichtDoor overweg13 » 19 Jun 2009, 14:16

Leuven-Gent schreef:Ik vind het ook veel duidelijker dan vroeger.

Infrabel heeft nog iets aangepast: de lay-out van de Werfinfo in de Metro. De informatie over de aard van de werken is sterk ingekort, zodat het accent iets meer op de gevolgen voor de reizigers valt. Van de reizigers wordt wel nog steeds verwacht dat ze het nummer van hun spoorlijn kennen.

En dat laatste vind ik dus geen bezwaar. Op de radio hoor je ook voortdurend verwijzingen naar autowegen met hun E-nummer.
overweg13

BerichtDoor rian » 19 Jun 2009, 16:35

overweg13 schreef:
Leuven-Gent schreef:Infrabel heeft nog iets aangepast: de lay-out van de Werfinfo in de Metro. De informatie over de aard van de werken is sterk ingekort, zodat het accent iets meer op de gevolgen voor de reizigers valt. Van de reizigers wordt wel nog steeds verwacht dat ze het nummer van hun spoorlijn kennen.
En dat laatste vind ik dus geen bezwaar. Op de radio hoor je ook voortdurend verwijzingen naar autowegen met hun E-nummer.
Het verschil is dat die E-nummers op alle kaarten en langs alle wegen staan. De lijnnummers staan ook langs de lijnen, maar wie let daarop en bovendien komen ze lang niet altijd overeen met wat er in het spoorboekje staat. En soms hanteert Infrabel ook niet de nummers uit het spoorboekje (bv. lijn 27, onlangs nog gezien). En dan nog: wie heeft er een spoorboekje?

Groetjes,
Rian
rian

BerichtDoor overweg13 » 19 Jun 2009, 16:57

Dat de meeste reizigers geen spoorboekje wensen te kopen is hun verantwoordelijkheid. Je hoeft trouwens geen spoorboekje te hebben om die lijnnummers te vinden: je vindt ze ook op de netkaarten in de stations, op de NMBS-site. Bovendien is het geen onoverkomelijke opdracht om enkele lijnnummers te onthouden. De meeste reizigers hebben er toch maar een of twee nodig.
Wat ik erger vind, is dat men die lijnen nog altijd als autonome elementen van het net beschouwt, ook bij ontregeling van het verkeer. Als een IC op lijn 50 A vertraging oploopt, dan is de kans groot dat hij ook met vertraging rijdt op de lijnen 36 en 37. Een oplossing zou kunnen zijn om niet met lijnen, maar met verbindingen te werken. Het wordt dan wel complex als ook P-treinen bij het zaakje betrokken worden.
Maar eigenlijk was mijn eerste reactie er een van: jongens toch, doe toch eens wat moeite, er is nooit meer informatie geweest over werken dan tegenwoordig! Maar moeite is natuurlijk een begrip dat tegen de tijdsgeest ingaat.
overweg13

BerichtDoor LHOON » 19 Jun 2009, 21:15

De A, B, enz. zijn wel wat wennen, de vroeger gebruikte conventionele tekens waren iets duidelijker (wellicht ook de kracht der gewoonte).
Het nieuwe lettertype is duidelijk, maar eerder banaal (dit is louter een kwestie van smaak).
Voor het overige zijn de affiches zeer duidelijk en een vooruitgang te noemen.

Wat me minder bevalt (en overigens reeds bij de oude affiches het geval is) is, specifiek voor Brussel-Zuid, de differentiatie tussen "binnenlandse" en "buitenlandse" treinen, temeer daar dit onderscheid niet altijd duidelijk is: de ochtendtrein naar Zwitserland staat bijvoorbeeld enkel op de affices "binnenland", die van 's middags bij "buitenland".
LHOON

BerichtDoor krisv » 21 Jun 2009, 15:57

LHOON schreef:De A, B, enz. zijn wel wat wennen, de vroeger gebruikte conventionele tekens waren iets duidelijker (wellicht ook de kracht der gewoonte).
Het nieuwe lettertype is duidelijk, maar eerder banaal (dit is louter een kwestie van smaak).
Voor het overige zijn de affiches zeer duidelijk en een vooruitgang te noemen.

Wat me minder bevalt (en overigens reeds bij de oude affiches het geval is) is, specifiek voor Brussel-Zuid, de differentiatie tussen "binnenlandse" en "buitenlandse" treinen, temeer daar dit onderscheid niet altijd duidelijk is: de ochtendtrein naar Zwitserland staat bijvoorbeeld enkel op de affices "binnenland", die van 's middags bij "buitenland".

Dat is heel juist, het is een wirwar voor die internationale treinen in Brussel Zuid ... niet geroutineerde reizigers geraken zo in de war
krisv

BerichtDoor joskevermeulen » 21 Jun 2009, 21:39

overweg13 schreef:Maar eigenlijk was mijn eerste reactie er een van: jongens toch, doe toch eens wat moeite, er is nooit meer informatie geweest over werken dan tegenwoordig! Maar moeite is natuurlijk een begrip dat tegen de tijdsgeest ingaat.

Da's nu juist wat ik ook meende te zeggen! En tussen haakjes : de lijnnummers zijn al jaaaaren toegekend zoals ze nu bekend zijn! Ze mogen gerust verder zo gebruikt worden.
joskevermeulen

BerichtDoor bartje » 22 Jun 2009, 19:37

Een beetje meer duidelijkheid mag wel. Ik heb geen probleem met treinnummers, relaties, lijnnummers e.d., maar als de mogelijkheid bestaat dat mensen die niet vertrouwd zijn met de spoorweg verward geraken, en dat verholpen zou kunnen worden door consequenter te zijn in naamgeving en communicatie, dan zou dat moeten gebeuren.
bartje

Volgende

20 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Informatie

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten