Leuven-Gent schreef:Bij Infrabel zijn enkele mensen bezig met de planning op lange termijn.
We kregen van hen de vraag binnen of we een lijst konden opstellen met onze verwachtingen t.o.v spoorinfrastructuur. Bijvoorbeeld:
- lijnen die Infrabel opnieuw in gebruik zou moeten nemen
- verlenging van lijnen
- verhoging van de capaciteit op bepaalde lijnen (naar 3 of 4 sporen)
- perrons of stations (in het algemeen of specifiek voor één station)
- nieuwe of te verplaatsen stations of stopplaatsen
- kunstwerken ivm stiptheid of capaciteit problemen
Ik heb er eens even over nagedacht. Ik vind dat we als reizigersvereniging moeten oppassen om dingen te zeggen als "die lijn moet verdubbeld worden" of "die lijn moet geëlektrificeerd worden". Voor de reiziger is het van ondergeschikt belang of er al dan niet dubbelspoor ligt, of dat een lijn geëlektrificeerd is. We moeten wensen formuleren vanuit de beleving van de reiziger. Dan zijn dan dingen als:
- Naar Neerpelt moet een halfuurdienst mogelijk zijn.
- Naar Poperinge moet een halfuurdienst mogelijk zijn.
- De rijtijd op lijn X moet Y minuten bedragen.
- In station X moeten treinen uit de richtingen Y en Z kunnen binnenkomen zonder elkaar te hinderen.
- Bij kleine vertragingen op enkelsporige lijnen moet er enige ruimte zijn om die in te lopen en het verkeer in de andere richting niet teveel te hinderen. Dat kan bv. met langere kruisingssporen, snellere wissels e.d.
Ik heb zo snel niet overal voorbeelden bij, maar ik hoop dat dat duidelijk is. Het is dan aan Infrabel om te bepalen hoe ze dat doen
Groetjes,
Rian