Home Actueel Forums Reizigersreacties Infrastructuur Wensen voor infrastructuur

Wensen voor infrastructuur

Opmerkingen over de infrastructuur. Sub: station, halte, spoor, parking, toegankelijkheid, voorrang, fietsenstalling.
26 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Wensen voor infrastructuur

BerichtDoor Leuven-Gent » 24 Okt 2009, 10:40

Bij Infrabel zijn enkele mensen bezig met de planning op lange termijn.

We kregen van hen de vraag binnen of we een lijst konden opstellen met onze verwachtingen t.o.v spoorinfrastructuur. Bijvoorbeeld:
- lijnen die Infrabel opnieuw in gebruik zou moeten nemen
- verlenging van lijnen
- verhoging van de capaciteit op bepaalde lijnen (naar 3 of 4 sporen)
- perrons of stations (in het algemeen of specifiek voor één station)
- nieuwe of te verplaatsen stations of stopplaatsen
- kunstwerken ivm stiptheid of capaciteit problemen
- ...

Input van harte welkom!
Leuven-Gent

Re: Wensen voor infrastructuur

BerichtDoor kempenexpress » 24 Okt 2009, 16:25

Waar ik het met BV van TTB enkele dagen geleden (via mail) over de Kempen gehad heb, zijn de volgende puntjes:
* Herentals-Hamont (en liefst zelfs tot in Weert) dubbelspoor.
* Herentals-Hamont (en liefst zelfs tot in Weert) elektrisch.
* Turnhout-Herentals dubbelspoor, zodat er meerdere treinen op deze verbindingen kunnen ingelegd worden. Als dit er niet zou komen op lange(re) termijn, moeten we zeker naar een 3de spoor ijveren tussen de wissel van L29 naar L15 en het station van Herentals.
* Herentals-Aarschot, zodat treinen uit de Kempen via Aarschot en Leuven naar Brussel kunnen en niet meer langs Lier-Mechelen moeten. En als dit feestje niet zou doorgaan op lange(re) termijn, vind ik dat Lier-Lint-Kontich op dubbelspoor kan/mag, zodat ook hier meerdere treinen kunnen ingezet worden.
Voor het laatst bewerkt door kempenexpress op 25 Okt 2009, 00:16, in totaal 2 keer.
kempenexpress

BerichtDoor SIMPY.be » 24 Okt 2009, 17:18

Dat verdomde stukje enkelspoor tussen Poperinge en Ieper...
SIMPY.be

BerichtDoor Locomotief 5175 » 24 Okt 2009, 19:09

Hey, is dat nodig een dubbel spoor tussen Ieper en Poperinge ? Op die lijn nooit probleem denk ik ?
Locomotief 5175

BerichtDoor SIMPY.be » 24 Okt 2009, 19:52

Locomotief 5175 schreef:Hey, is dat nodig een dubbel spoor tussen Ieper en Poperinge ? Op die lijn nooit probleem denk ik ?

Ik nodig je dan eens uit om tijdens de week de 2337 2338 of 2339 te nemen. Je komt met 5~10 min vertraging (bij de 2338 zou je dan van geluk kunnen spreken) toe te Ieper, maar dan mag je daar beginnen patatten schillen omdat de tegenkomde trein eerst mag komen. Zodat dat in Poperinge 15~20min te laat bent. Dan is de (soms enige) bus weg, of dat is niet aangenaam om af te spreken wanneer je moet worden afgehaald.
Ook blijft dit een excuus en pijnpunt om eventueel de diensten op deze lijn ooit uit te breiden...

Maar uiteraard vind ik het elektificiëren van alle resterende diesellijnen (vooral de Vlaamse) een veel grotere prioriteit! Niet alleen in de Kempen, maar ook Gent-Eeklo en De Pinte-Ronse.
SIMPY.be

BerichtDoor Hogersluys » 25 Okt 2009, 17:06

Het elektrificeren van de weinige diesellijntjes in Vlaanderen (op Herentals-Mol na dan) is m.i. helemaal geen prioriteit. De dienstverlening naar de reiziger verbeterd bijna niet, maar het kost wel veel geld. Bovendien is het economisch gezien helemaal niet rendabel een lijn waar slechts 1 trein per uur over dendert te elektrificeren.
Hogersluys

BerichtDoor SIMPY.be » 25 Okt 2009, 17:11

Tja, maar het is wel stom dat men moet rekening houden met een paar diesellijntjes, speciaal dieselmaterieel voorzien. Een speciale materieelgrafiek opzetten. Het is toch dienstregeling-technisch niet zo ideaal. Lijkt me toch.
SIMPY.be

BerichtDoor Hagelander » 25 Okt 2009, 18:47

kempenexpress schreef:* Herentals-Aarschot, zodat treinen uit de Kempen via Aarschot en Leuven naar Brussel kunnen en niet meer langs Lier-Mechelen moeten.

Mja, dit kan je al op je buik schrijven. Er was immers ooit een spoorverbinding tussen Herentals en Aarschot, maar dat is ondertussen al enige tijd een (veel gebruikt) fietspad geworden. Nochtans had die lijn enige potentie kunnen hebben, vb. als een soort spoorbus. Maar helaas...
Hagelander

BerichtDoor rian » 25 Okt 2009, 19:30

Leuven-Gent schreef:Bij Infrabel zijn enkele mensen bezig met de planning op lange termijn.

We kregen van hen de vraag binnen of we een lijst konden opstellen met onze verwachtingen t.o.v spoorinfrastructuur. Bijvoorbeeld:
- lijnen die Infrabel opnieuw in gebruik zou moeten nemen
- verlenging van lijnen
- verhoging van de capaciteit op bepaalde lijnen (naar 3 of 4 sporen)
- perrons of stations (in het algemeen of specifiek voor één station)
- nieuwe of te verplaatsen stations of stopplaatsen
- kunstwerken ivm stiptheid of capaciteit problemen
Ik heb er eens even over nagedacht. Ik vind dat we als reizigersvereniging moeten oppassen om dingen te zeggen als "die lijn moet verdubbeld worden" of "die lijn moet geëlektrificeerd worden". Voor de reiziger is het van ondergeschikt belang of er al dan niet dubbelspoor ligt, of dat een lijn geëlektrificeerd is. We moeten wensen formuleren vanuit de beleving van de reiziger. Dan zijn dan dingen als:
- Naar Neerpelt moet een halfuurdienst mogelijk zijn.
- Naar Poperinge moet een halfuurdienst mogelijk zijn.
- De rijtijd op lijn X moet Y minuten bedragen.
- In station X moeten treinen uit de richtingen Y en Z kunnen binnenkomen zonder elkaar te hinderen.
- Bij kleine vertragingen op enkelsporige lijnen moet er enige ruimte zijn om die in te lopen en het verkeer in de andere richting niet teveel te hinderen. Dat kan bv. met langere kruisingssporen, snellere wissels e.d.

Ik heb zo snel niet overal voorbeelden bij, maar ik hoop dat dat duidelijk is. Het is dan aan Infrabel om te bepalen hoe ze dat doen

Groetjes,
Rian
rian

BerichtDoor rian » 25 Okt 2009, 19:34

SIMPY.be schreef:
Locomotief 5175 schreef:Hey, is dat nodig een dubbel spoor tussen Ieper en Poperinge ? Op die lijn nooit probleem denk ik ?

Ik nodig je dan eens uit om tijdens de week de 2337 2338 of 2339 te nemen. Je komt met 5~10 min vertraging (bij de 2338 zou je dan van geluk kunnen spreken) toe te Ieper, maar dan mag je daar beginnen patatten schillen omdat de tegenkomde trein eerst mag komen. Zodat dat in Poperinge 15~20min te laat bent.
Wat is de reden van die vertragingen? Te laat vertrek uit Brussel, onaangepast materieel, nog iets anders? Pas als je dat weet, kun je over oplossingen gaan nadenken. Spoorverdubbelingen zijn best duur, dus ik kan me voorstellen dat er goedkopere oplossingen mogelijk zijn.

Groetjes,
Rian
rian

Volgende

26 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Terugkeren naar Infrastructuur

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!