Home Actueel Forums Reizigersreacties Infrastructuur Petitie voor Brussel-Zuid !

Petitie voor Brussel-Zuid !

Opmerkingen over de infrastructuur. Sub: station, halte, spoor, parking, toegankelijkheid, voorrang, fietsenstalling.
11 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Petitie voor Brussel-Zuid !

BerichtDoor Trammist » 27 Sep 2009, 20:31

Petitie station Brussel-Zuid

De krantenkoppen stonden er recentelijk terecht bol van: de Antwerpenaars hebben hun spectaculair vernieuwde Centraal station, de Luikenaars beschikken nu over hun hypermoderne, door Calatrava ontworpen, station Luik-Guillemins. De Brusselaars daarentegen wachten nog steeds op een HST-station die naam waardig in de “hoofdstad van Europa”.
Hoewel de aankomst van de Thalys in 1991 een katalysator had moeten worden voor de vernieuwing van het station en het opbloeien van de omliggende wijk, werd er nog amper iets ondernomen om onze hoofdstad uit te rusten met een HST-station die de stad eer aandoet. Ondertussen worden de bezoekers en pendelaars verwelkomd in een versleten, oubollig station waarvan de sfeer en uitstraling herinnert aan vroegere Oosteuropese treinstations.
Daarom vragen wij, de ondertekenaars, aan Infrabel en aan de andere dochterbedrijven van de NMBS om een volledig en architecturaal ambitieus renovatieplan, met duidelijke en strikte deadlines, voor het station Brussel-Zuid, opdat men in de toekomst allen opnieuw trots zouden kunnen zijn om de reizigers vanuit heel Europa te mogen verwelkomen in een modern en aangenaam station.

Dus: met z'n allen stemmen op {DESCRIPTION} Weg met die rottende perrons!
Trammist

Re: Petitie voor Brussel-Zuid !

BerichtDoor Stef » 28 Sep 2009, 19:49

Waarschuwing, de petitie ondertekenen blijkt plots geld te kosten. Met de eis van Brussel-Zuid eindelijk een toonbaar station te maken ben ik het helemaal eens, met deze methode echter absoluut niet.
Stef

BerichtDoor Trammist » 28 Sep 2009, 21:53

Stef schreef:Waarschuwing, de petitie ondertekenen blijkt plots geld te kosten.

Neen. Je kunt gerust je signatuur zetten, maar wanneer men vraagt om te doneren (in het Engels is 'to donate' niet hetzelfde als 'to pay'), kun je het tabblad/browservenster gerust sluiten.
Stef schreef:Met de eis van Brussel-Zuid eindelijk een toonbaar station te maken ben ik het helemaal eens, met deze methode echter absoluut niet.

Stelt u eens een alternatief voor?
De initiatiefnemers van deze petitie zijn trouwens medewerkers van {DESCRIPTION}, waarvan ik mijzelf ook tot de medewerkers reken (ik heet ginds X38), maar deze stichting geniet weinig media-aandacht. Misschien behoort een samenwerking BTTB-SSC tot de mogelijkheden?
Trammist

BerichtDoor Stef » 29 Sep 2009, 17:43

Mijn bezwaar was vooral dat men het op de site laat uitschijnen (bewust de indruk wekt?) dat je verplicht bent om iets te doneren om te kunnen ondertekenen. Achteraf gezien, blijkt dat idd. niet het geval.
Stef

BerichtDoor Hagelander » 30 Sep 2009, 06:46

Trammist schreef:De initiatiefnemers van deze petitie zijn trouwens medewerkers van {DESCRIPTION}, waarvan ik mijzelf ook tot de medewerkers reken (ik heet ginds X38), maar deze stichting geniet weinig media-aandacht. Misschien behoort een samenwerking BTTB-SSC tot de mogelijkheden?

Ik volg die website ook en inderdaad, daar staat vaak meer info dan op deze fora. Een samenwerking zou zalig zijn.
Hagelander

BerichtDoor Bananas » 19 Okt 2009, 09:43

Nochtans zoveel is niet meer nodig om van Brussel-Zuid een volledig nieuw station te maken. Enkel de perrons van spoor 7 tot 20 moeten dringend opgefrist worden.
Trouwens Brussel-Noord kan ook wel een opknapbeurt gebruiken.
Bananas

BerichtDoor Administrator » 19 Okt 2009, 13:49

Hagelander schreef:Ik volg die website ook en inderdaad, daar staat vaak meer info dan op deze fora. Een samenwerking zou zalig zijn.

Skyscrapercity is een heel interessant forum maar is geen organisatie. Het is een wereldwijd Bulletin Board forum met een Belgisch subforum. Hoewel de ideeën goed zijn en de discussies interessant, ontbreekt het aan een echte organisatiestructuur waardoor je serieus genomen kan worden door de beleidsmakers.

Wij hebben overleg met beleidsmakers op federaal, Vlaams en Brussels niveau, met de NMBS, Infrabel, De Lijn en de MIVB, we zijn het secretariaat van de reizigersfederatie EPF, via dewelke we overleg hebben bij de Commissie, DG TREN, ERA, Eurostar, Thalys, EIM, RMMS, UITP, UIC en ERRAC. Verder zetelen we in de mobiliteitsraad Brussel en in de MORA. Dit is niet het volledig lijstje ;) maar ik heb het lang genoeg proberen maken om aan te tonen dat we via deze overlegplatformen het verschil proberen maken. Ook het advieswerk in het kader van het decreet basismobiliteit mag natuurlijk niet ontbreken. Ik zou zeggen: klop eens aan bij een kabinet als vertegenwoordiger van SSC-BE en probeer een overleg te versieren.

Maar we zijn natuurlijk altijd bereid tot overleg met jullie. Stuur gewoon een mailtje met een verzoek en enkele agendapunten en kom eens langs. Ik zie momenteel geen duidelijke structuur maar wie weet wordt het een nuttige samenwerking.

Wat betreft Brussel-Zuid is er altijd gezegd geweest dat ze per jaar één perron gingen aanpakken. Meer perrons uit dienst halen zou de treindienst teveel verstoren. In een overleg met de NMBS waar dit ter sprake kwam werd als einddatum voor de werken 2016 genoemd.
Administrator
Beheerder

BerichtDoor Trammist » 20 Okt 2009, 22:29

De mensen van de Antwerpse divisie van SSC-BE hebben zich nochtans gegroepeerd in {DESCRIPTION}, ik ook dus.
Trammist

BerichtDoor bartje » 21 Okt 2009, 07:38

Dat klopt, admin, maar men ging al 10 jaar geleden beginnen met het aanpakken van 1 perron per keer per jaar. Tegenwoordig durft men zelfs geen termijn meer plakken op het begin van de werken, enige scepsis lijkt me dus wel op zijn plaats. Ondertussen zijn we zoveel jaren verder, en is aan onderhoud van de oude perrons amper iets gebeurd. Logisch, ook, als men jaren geleden was begonnen, was dat weggesmeten geld. Maar men is niet jaren geleden begonnen, en de toestand op de oude perrons is er nog ellendiger dan vroeger.
SSC is geen organisatie, dat klopt. Al is er snel genoeg een vzw op te richten met de geïnteresseerde gebruikers, het lijkt me interessanter om aan te sluiten bij een bestaande vereniging, zoals TTB. Antwerpen Hogerop is een vereniging die zich niet richt tot mobiliteitsgebruikers, maar wel interessant kan zijn om mee samen te werken. Tenminste, als ze willen, TTB was en is een koele minnaar van de Oosterweelverbinding.
bartje

BerichtDoor Trammist » 21 Okt 2009, 16:29

bartje schreef:SSC is geen organisatie, dat klopt. Al is er snel genoeg een vzw op te richten met de geïnteresseerde gebruikers, het lijkt me interessanter om aan te sluiten bij een bestaande vereniging, zoals TTB. Antwerpen Hogerop is een vereniging die zich niet richt tot mobiliteitsgebruikers, maar wel interessant kan zijn om mee samen te werken.

Antwerpen Hogerop richt zich misschien niet expliciet op OV-reizigers, maar OV en mobiliteit maakt wel degelijk een deel uit van ons pakket: stadsontwikkeling.
bartje schreef:Tenminste, als ze willen, TTB was en is een koele minnaar van de Oosterweelverbinding.

Moeten we daarom vijanden zijn? Nee toch?

En we gaan hier NIET spreken over de oosterweelverbinding, daar komt toch alleen maar ruzie van. En ik spreek uit ervaring... :?
Trammist

Volgende

11 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Infrastructuur

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten