Home Actueel Forums Reizigersreacties Infrastructuur Busstation Brugge is een chaos!

Busstation Brugge is een chaos!

Opmerkingen over de infrastructuur. Sub: station, halte, spoor, parking, toegankelijkheid, voorrang, fietsenstalling.
4 berichten • Pagina 1 van 1

Busstation Brugge is een chaos!

BerichtDoor ToMiKoN » 09 Jan 2009, 15:26

Ik weet niet of dit thema al aangesneden is op het forum, maar ik vind het toch belangrijk genoeg om dit probleem aan te kaarten.

Het gaat de goede kant uit met het station van Brugge, toch in ieder geval met het NMBS treinstation. Alles begint er mooi uit te zien en is redelijk goed toegankelijk voor mensen met een handicap.
Echter is het De Lijn busstation op het stationsplein een echte ramp. Niet alleen voor "gewone" mensen, maar zeker voor mensen met een handicap. Ik schets het probleem even in enkele puntjes (punt 1 is het belangrijkste)

- Alle stadsbussen in Brugge, en dat zijn zo'n 18 lijnen, hebben bij aankomst in het busstation van Brugge één groot gezamenlijk perron (nr 1), dit is eigenlijk de kant stationsgebouw van het busstation. Om hier te schuilen staat hier een groot wachtafdak + lijnwinkel. Theoretisch lijkt dit misschien erg eenvoudig, maar in de praktijk draait dit heel anders uit.
Alle bussen komen aangerede naar het perron. Welke bus het eerst aankomt, gaat vooraan in de rij staan en wie het laatst komt ... Echter is er op vele momenten, en niet alleen de spitsuren, plaatst te kort. Hierdoor gaan de bussen dubbel parkeren en tijdens de spits soms driedubbel!! Hierdoor wordt het een echte chaos om je bus terug te vinden. Het is onmogelijk om alle nummers van de bussen te zien, waardoor mensen tussen de bussen gaan lopen ... het resultaat moet ik je niet uitleggen.
Ik heb zelf een visuele handicap en vindt het telkens levensgevaarlijk om tussen die bussen te lopen, laat staan wat moet dit voor blinden zijn.
- De oprit naar het busstation is onlangs verbreed en opnieuw aangelegd, maar het grootste deel heeft meer weg van een slecht aangelegde kasseiweg!
- De aanduiding van de busuren is zeer ondermaats. Alle borden hangen veel te hoog voor iemand met een visuele beperking. Spraak aankondiging is helemaal niet aanwezig.

Ideeën voor oplossingen heb ik ook, maar als die haalbaar zijn, weet ik natuurlijk niet, ik ben geen expert.
- Om de buschaos aan te pakken, zou ik alle stadsbussen op de huidige perronnetjes 2 en hoger laten stoppen. Deze groepeer je dan per richting (bus 5, 15, 25 / 6, 16 / 7, 17, 27 ...). Perron één verdeel je dan op in door middel van het plaatsen van paaltjes. Zo kunnen de regiolijnen ook nog goed parkeren.
- Een volledig herindeling van het stationsplein, met alleen maar kleine perrons
- Lagere tv's met businfo. Desnoods achter glas om vandalisme te voorkomen.

Wat denken jullie van deze situatie en weten jullie of er al plannen zijn om hier iets aan te doen? Ik ooit opgevangen dat taxi's zouden plaatsmaken voor de bussen. Maar dat plan is ooit afgeketst.

Groetjes,
Tom

Sint-Michiels, Brugge
ToMiKoN

Re: Busstation Brugge is een chaos!

BerichtDoor SIMPY.be » 09 Jan 2009, 17:08

ToMiKoN schreef:- De aanduiding van de busuren is zeer ondermaats. Alle borden hangen veel te hoog voor iemand met een visuele beperking. Spraak aankondiging is helemaal niet aanwezig.

Ik moet zeggen, als persoon met normaal zicht, dat ik na een dag werken ook last heb om de borden met stadslijnen te bekijken (in Kortrijk dan wel)... Zeker in de schemering, het is inderdaad hoog en minder duidelijk.
SIMPY.be

BerichtDoor Spoorzoeker » 12 Jan 2009, 00:01

Wat zeker mogelijk moet zijn, is het opsplisten van de stadsbussen stadinwaarts en staduitwaarts over twee verschillende perrons. Zo komen aan één perron nog maar half zoveel bussen als nu. Alleen, om dit echt te doen lukken, moet er wel wat meer ruimte komen voor de stadsbussen. Als je bij de huidige beschikbare ruimte het stadsbusperron - waar pakweg 4 bussen ordentelijk op een rij kunnen staan - opsplitst, dan kunnen er nog 2 bussen per perrongedeelte staan, wat de toestand misschien nog chaotischer maakt (er staan nl vaak meer dan 2 bussen per richting).

Sinds het busstation in gebruik werd genomen, zijn er nog enkele stadsbuslijnen bijgekomen: lijn 23, in najaar 2008 ook lijn 11 en lijn 27. De frequenties van enkele streekbuslijnen ging ook (licht) omhoog. Het busstation was bij de bouw duidelijk niet op groei berekend.
Spoorzoeker

BerichtDoor Thalys 9409 » 29 Jan 2009, 17:51

Het stationsplein en het Busstation worden nog volledig heraangelegd vermeen ik eens gehoord te hebben .
Thalys 9409

4 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Infrastructuur

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties