Home Actueel Forums Reizigersreacties Infrastructuur Toegankelijkheid M6-rijtuigen

Toegankelijkheid M6-rijtuigen

Opmerkingen over de infrastructuur. Sub: station, halte, spoor, parking, toegankelijkheid, voorrang, fietsenstalling.
4 berichten • Pagina 1 van 1

Toegankelijkheid M6-rijtuigen

BerichtDoor SIMPY.be » 29 Dec 2008, 12:02

Ik zou hier graag eens de discussie aangaan over de toegankelijkheid van de M6 rijtuigen. Een onderwerp dat de spoorwegen wel eens durft opsteken als het hen goed uitkomt, maar als men kritiek krijgt van tafel veegt.
Dus even samenvatten; de M6 rijtuigen hebben een behoorlijk hoge opstap waardoor minder mobiele mensen moeilijk in de rijtuigen geraken. Er is een lage deur voorzien aan de "multifunctionele" rijtuigen, maar die kan enkel worden geopend door de treinbegeleider, en die is natuurlijk niet altijd in de buurt.
Maar niet alleen met minder mobiele personen treden deze problemen op. Tijdens de spits is het zo dat de doorstroming van de reizigers niet optimaal is, door de hoogteverschillen...

Daarom denk ik dat de nieuwe schijf M6 rijtuigen beter lage deuren krijgen i.d.p.v. de huidige deuren. Bij bombardier hebben ze daar genoeg ervaring mee. Een goed voorbeeld zijn de rijtuigen van de CFL: http://www.roco.cc/typo3temp/pics/a2028c5223.jpg

Wat denken jullie?
-liefts geen discussie over rijtuigen vs. treinstellen-
SIMPY.be

Re: Toegankelijkheid M6-rijtuigen

BerichtDoor johann » 29 Dec 2008, 16:47

Om eerlijk te zijn is dit de eerste keer dat ik die klacht hoor. Qua toegankelijkheid lijkt de M6 een stuk beter te scoren dan de M4 (het is te lang geleden dat ik nog een M5 heb gezien, dus daarmee wil ik even niet vergelijken). Ook qua doorstroming lijkt er mij geen fout in het ontwerp te zitten, maar door de breedte van het opstapbalkon laten vele opstappers zich verleiden tot het bestormen van het rijtuig alvorens de afstappers (die zowel van boven als onder komen) op het perron zijn geraakt. Hooguit is er dus sprake van enig optisch bedrog, welzeker gecombineerd met een gebrek aan hoffelijkheid bij een groot deel van de reizigers. De enige echte mankementen bij de M6 zijn de abominabele 1e klasse, de deuren die af en toe dichtklappen luttele seconden nadat je ze hebt geopend en de salondeuren die allesbehalve duurzaam zijn. Wat niet wegneemt dat ik uiteraard geen bezwaar zou hebben tegen een nog lagere opstap.
johann

BerichtDoor kempenexpress » 29 Dec 2008, 17:26

Klagen over de toegankelijkheid van de M6-rijtuigen? Dat is voor mij ook nieuw... Ik zou eerder de (minder) mobiele mensen oproepen om te klagen waarom ze die deur (op perronhoogte) van het multi-rijtuig niet zelf mogen bedienen. Die deur dient toch om gemakkelijker met een fiets, buggy, rolstoel, zwaardere bagagestukken e.d. in de trein te geraken. Waarom mogen die reizigers die deur zelf niet bedienen en waarom moet daar altijd een TB bij geroepen worden...?
kempenexpress

BerichtDoor Stef » 29 Dec 2008, 21:09

Ik begrijp de bedenking wel: eigenlijk is de M6 qua toegankelijkheid niet meteen het meest vooruitstrevende concept.

Zelfs al zijn trappen voor de meeste reiziger best doenbaar, toch zorgen ze voor tijdverlies bij het instappen. Bijkomend probleem is het gebrek aan een consequent NMBS-beleid inzake perronhoogtes: vandaag nog worden 55 en 78 cm door elkaar gebruikt (naast de nog veel lagere waarvan het nog vele jaren zal duren om ze aan te passen).

Voor de M6 betelent dit dat de lage deur zich bij een perron van 78 cm lager dan het perron bevindt, dus ook weer geen optimale toegankelijkheid garandeert. Dit blijft dus een lapmiddel, zeker wanneer de reiziger die deur niet zelf mag bedienen. Op het perron kan je nog teken doen naar de controleur die een eindje verderop staat, maar zelf maakte ik al mee dat ik met mijn fiets noodgedwongen de trapjes in de trein op moest omdat de controleur vergeten was dat ik er in een bepaald station uit wilde en de lage deur dus niet kwam openen. Die deur moet dus echt wel door de reizigers zelfs kunnen worden bediend.

Het beste ware naar mijn mening geweest perrons van 55 cm, gecombineerd met recente materieelbestellingen met deuren op die hoogte (bv. TER 2N NG van de SNCF of CFL of de dubbeldekrijtuigen van de CFL en DB). Helaas zijn we inmiddels meer dan 500 (ben de tel kwijtgeraakt) bestelde M6-rijtuigen verder en heeft dit debat dus een erg virtueel karakter gekregen.

Anderzijds zouden de Desiro ML met een lagevloergedeelte van 80 cm wel behoorlijk toegankelijk moeten zijn (geen trapjes binnenin de trein). Zeker omdat die treinen zeer vaak zullen moeten stoppen, is hier dus wel de juiste keuze gemaakt. Spreekt dit dan de vorige alinea niet tegen? Naar mijn mening niet, want de desiro ML was ook leverbaar met een vloerhoogte van 60 cm.
Stef

4 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Infrastructuur

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties