Home Actueel Forums Reizigersreacties Dienstverlening amateurisme op MIVB-lijn 12

amateurisme op MIVB-lijn 12

Opmerkingen over de dienstverlening. Sub: verkoop, chauffeur, conducteur, staking, compensatie, overvol voertuig.
2 berichten • Pagina 1 van 1

amateurisme op MIVB-lijn 12

BerichtDoor Stef » 07 Apr 2011, 20:05

Onderstaande klacht heb ik zonet bij de MIVB ingediend.

Vanmiddag stond ik aan de halte Genève te wachten op de rit van 12.20 uur naar de luchthaven. Mijn bedoeling was op de luchthaven de trein naar Leuven halen van 13u39. Rond 12u35 was de bus er nog steeds niet en vroeg ik aan een voorbereidende 21 of hij weet had van problemen. Dat bleek het geval: de rit waar ik op stond te wachten stond in panne.

Om 12u42 kwam dan inderdaad de volgende bus en ging het vervolgens vlot tot aan NAVO. Daar bleef de bus vervolgens 20' stilstaan omdat de chauffeur geen airportbadge aan boord had. Dat deelde hij mee aan iedereen die de moeite deed om tot vooraan te lopen om iets te vragen, de anderen kregen geen informatie. Enkele klanten stapten wanhopig uit en liepen naar een taxi.

Om 13u05 kon de bus eindelijk verder en een tiental minuten later bereikten we de luchthaven, zodat ik me zelfs heb moeten haasten om de trein van 13u17 nog te halen, met een vertraging van 40' op een rit van pakweg een kwartiertje.

Deze hele situatie getuigt van een verregaand amateurisme en is onaanvaardbaar op een lijn waar bovendien een supplement voor wordt gevraagd. Ook bij de vele buitenlandse passagiers heeft de MIVB vanmiddag een bijzonder slechte indruk nagelaten.

Zelf gebruik ik lijn 12 vrij regelmatig en kan ik de volgende problemen signaleren:
- geen verkoopautomaten aan de haltes Genève en NAVO, maar wel een duur kaartje van 5 euro voor de occasionele reiziger die daar bij de chauffeur koopt en dus geen alternatief heeft.
- de automaten aan Schuman en de Luchthaven zijn te vaak defect.
- op vrijdagavond onaangepast aanbod aan de iets vroegere vertrekken richting luchthaven dan de andere weekdagen
- ontbreken van en bemand verkooppunt aan de luchthaven (behalve soms op maandagochtend)
- veel vertragingen omdat sommige chauffeurs aan de luchthaven pas tickets beginnen te verkopen vlak voor hun vertrektijd en tot dat moment met een film "pauze" verderop blijven staan.
- gebrek aan real-time info langs de verschillende haltes
- onderscheid met bus 21 voor de meeste reizigers niet duidelijk (staat op de halte borden met eindpunt Brussels Airport, maar rijdt daar alleen na 20.00 uur en 's avonds naartoe).

Dit alles kan de hoge toeslag die voor deze lijn wordt gevraagd absoluut niet verantwoorden. Behalve het feit dat deze lijn een luchthaven bedient, is ze eigenlijk ook niet meer dan een element van het algemene openbaarvervoersnet zoals een aantal andere trajecten met vergelijkbare lengte waarvoor geen supplement wordt gevraagd (bv. tram 44, bus 58, enz). Ik pleit er dan ook zonder meer voor deze toeslag te schrappen en het tarievengamma hierdoor drastisch te vereenvoudigen.
Stef

Re: amateurisme op MIVB-lijn 12

BerichtDoor Stef » 13 Apr 2011, 20:52

Vandaag, in minder dan een week tijd dus, kreeg ik een vrij uitgebreid antwoord op mijn klacht in verband met de airportline. Bovendien antwoordt de MIVB netjes punt per punt op een aantal pijnpunten die ik heb aangehaald:

Hartelijk dank voor uw uitgebreide bericht. Wij brengen de diverse betrokken beheerders ervan op de hoogte en geven graag meer toelichting bij de diverse punten die u aanhaalt.

Voorval op 7 april

Het is absoluut duidelijk dat de samenloop van omstandigheden die u beschrijft absoluut niet strookt met de dienstverlening die wij verwachten op de Airport Line, of op om het even welke andere lijn op ons netwerk. Terwijl een in panne gevallen bus zeldzaam maar helaas nooit helemaal uit te sluiten is, is het vergeten of niet beschikbaar zijn van de speciale badge voor de luchthaven, evenals de beschreven gebrekkige informatievoorziening daarover, onaanvaardbaar.

Wij sturen uw relaas over deze gebeurtenissen dan ook meteen door naar de betrokken verantwoordelijken, die de precieze omstandigheden van dit voorval grondig uitzoeken en niet zullen aarzelen de nodige maatregelen te nemen om te vermijden dat dit zich kan herhalen.

Plaatsing en beschikbaarheid verkooppunten

Op ons hele netwerk geldt het principe dat vervoerbewijzen bij aankoop op voorhand goedkoper zijn dan bij aankoop op de bus of tram zelf. Op de Airport Line wordt dit verschil om voor de hand liggende redenen nog duidelijker gemaakt.

Om de aankoop op voorhand te vergemakkelijken, zijn er aan de belangrijkste haltes van de Airport Line (bijkomende) GO-automaten geplaatst: de luchthaven zelf, Diamant, Schuman en Luxemburg.

Aan de halte Genève en NATO is er geen GO-automaat geplaatst. Dit heeft enerzijds te maken met het kleinere aantal reizigers aan deze haltes en het feit dat er slechts weinig mensen op deze plaats hun traject op de Airport Line volledig beginnen - de meesten zijn al via een andere halte gepasseerd (bijvoorbeeld de luchthaven) en hebben op die manier dus de gelegenheid gehad om de nodige tickets te kopen.

Het begrip "aankoop op voorhand" is overigens ook veel breder dan een aankoop op de dag zelf, net voor aanvang van de reis: al onze tickets kunnen tot drie jaar op voorhand gekocht worden. Bovendien zetten wij volop in op de verkoop van de meervoudige rittenkaarten, die trouwens ook een flinke besparing betekenen: met een Airport Line-tienrittenkaart betaalt men 2,10 euro per rit. Voor enigszins regelmatige reizigers bestaat er overigens een abonnementsformule, die slechts enkele euro's duurder is dan het "normale" MIVB-abonnement en dus al de moeite loont vanaf één heen-en-terugrit per maand.

Wat de beschikbaarheid van de GO-automaten betreft, worden er harde inspanningen geleverd door onze eigen technische dienst en door de fabrikant van de automaten (die instaat voor de herstelling van echte pannes die verder gaan dan het gebruikelijke onderhoud). Bovendien hebben wij zoveel mogelijk gezorgd voor alternatieven: de plaatsing van een tweede automaat aan de luchthaven, de nabijheid van vele GO-automaten in het bijbehorende station aan Schuman en Diamant, enzovoort.

De plaatsing van een vast, bemand verkooppunt op de luchthaven is tot slot niet voor de hand liggend gezien de ligging van de luchthaven en de noodzaak om een dergelijk verkooppunt binnen de bestaande luchthaveninfrastructuur te plaatsen. Bovendien moet in dit verband ook rekening gehouden worden met de toekomst van de Airport Line: de toekomstige indienststelling van de rechtstreekse GEN-treinverbinding van de luchthaven naar de stations Schuman en Luxemburg, grotendeels parallel met de Airport Line in haar huidige vorm dus, zal meer dan waarschijnlijk gevolgen hebben voor de bediening van deze lijn.

Specifiek tarief voor de Airport Line

Het speciale tarief voor de Airport Line is niet eenvoudigweg samen te vatten als een toeslag voor de geboden dienstverlening. De toeslag geldt trouwens enkel op het korte stukje tussen NATO en Brussels Airport en dus niet op de rest van de lijn, waar nochtans dezelfde dienstverlening (bv.: expresslijn) geboden wordt.

De toeslag houdt ook verband met het feit dat de luchthaven niet tot de (deel)gemeenten behoort die de MIVB historisch gezien zonder meer kan en mag bedienen. Aan het indienststellen van deze lijn is dan ook uitgebreid overleg voorafgegaan met de verschillende betrokken beleidsniveaus, vervoerbedrijven enzovoort.

Ondanks de beperkte toeslag blijft de Airport Line veruit de goedkoopste mogelijkheid om zonder grote omwegen van Brussel (en dan vooral de Europese wijk en het oosten van de stad) naar de luchthaven te reizen. De prijs van een taxi of bijvoorbeeld soortgelijke expresslijnen naar een luchthaven in vergelijkbare Europese steden is meestal een veelvoud van de prijs van een ticket voor de Airport Line.

Instappen aan de luchthaven en film "pauze"

Het reglement voor onze bestuurders zegt duidelijk dat het voertuig met het eerstvolgende vertrek zich aan de instapzone moet plaatsen. Gezien de ticketverkoop en het verschaffen van inlichtingen is dit inderdaad des te belangrijker op de Airport Line zelf. Elk gebruik van de film "pauze" is op deze plaats bovendien strikt verboden. Als er dergelijke vaststellingen gedaan worden - door controleurs op het terrein of door klanten - worden die systematisch opvolgd door de verantwoordelijke van de betrokken bestuurder.

Verschil met lijn 21

In onze signaletiek geldt dat de "verste" bestemming van een lijn steeds vermeld wordt op statische informatiedragers, ook als die bestemming niet de hele tijd bediend wordt. Er zijn verschillende andere voorbeelden van dit principe terug te vinden op ons netwerk en op andere netwerken in het hele land of zelfs heel Europa.

Om het verschil tussen de beide lijnen duidelijker aan te geven, vindt u een specifieke kalender (zie het bijgevoegde model) aan alle haltes. Deze informatie, samen met de vereenvoudiging die eerder al plaatsgevonden heeft door het schrappen van lijn 11, lijkt dit principe duidelijk te hebben gemaakt voor het grote merendeel van onze klanten. Wij hebben in ieder geval al zeer lange tijd geen enkele opmerking, suggestie of klacht in die zin meer ontvangen, terwijl die er vóór de bovengenoemde ingrepen regelmatig waren.
Stef

2 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Dienstverlening

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties