Home Actueel Forums Reizigersreacties Dienstverlening NMBS sluit loketten of beperkt openingsuren

NMBS sluit loketten of beperkt openingsuren

Opmerkingen over de dienstverlening. Sub: verkoop, chauffeur, conducteur, staking, compensatie, overvol voertuig.
18 berichten • Pagina 1 van 21, 2

NMBS sluit loketten of beperkt openingsuren

BerichtDoor Hagelander » 01 Sep 2010, 06:22

Wat is dat toch met de "dienstverlening" bij de NMBS? Nu wordt er ook weer bespaard op de openingsuren van de loketten, waarbij sommige zelfs helemaal sluiten. Volgens de NMBS is het geen sanering of zo, maar een efficiënt inzetten van het personeel. Echter, de klant wordt nog maar eens (in mijn ogen toch zeker, maar ja, ik versta dat misschien mis) in de kou gezet. En de automaten? Dat is inderdaad echte NMBS: Niet Meer Beschikbare Service: om de haverklap zijn ze stuk en op drukke punten voldoen ze eigenlijk niet aan de vraag (vb. Antwerpen-centraal). Ik zou er niet van verschieten dat in de nabije toekomst ineens in de cijfers zichtbaar wordt dat er minder tickets verkocht worden en de inkomsten dalen (terwijl er misschien niet minder passagiers zijn). Enfin, ik vind het een zeer spijtige zaak...
Hagelander

Re: NMBS sluit loketten of beperkt openingsuren

BerichtDoor SIMPY.be » 01 Sep 2010, 08:08

Ik heb vooral een probleem, dat me de verantwoordelijkheid dan afschuift op ander personeel. Namelijk, als de loketten niet meer open zijn, en er is geen (functionerend) automaat, dan is men (als men nog geen ticket heeft) aangewezen op de treinbegeleider. Als deze trend zich verder zet, dan betekend dit dat enerzijds het risico op zwartrijden (omdat de TBG niet langs komt bvb) veel groter. Anderzijds zal de TBG meer inkomsten innen, en dat vormt ook een risico, een wandelende bank is potentieel te overvallen. Ook kan de TBG minder bezig zijn met de reizigers zelf, en zal deze meer en meer een wandelende loketbediende worden. Met dan weer alle risico's van dien.
Ik vind het beslist geen goede evolutie, al is natuurlijk een stuk gelijkstellen van openingsuren te rechtvaardigen.
SIMPY.be

BerichtDoor Molenbruch Y. » 01 Sep 2010, 08:32

Dag,

Twee artikels hierover op hbvl.be:

De NMBS gaat steeds verder in haar plannen om de ticketverkoop verder de automatiseren. In Limburg blijven binnenkort alleen de loketten in het station van Hasselt nog open tot 22 uur. In de kleinere stations, zoals Bilzen, Diest, Sint-Truiden of Tongeren sluiten de loketten om 20 uur of 20.15 uur.

"We willen de openingsuren van onze loketten beter afstemmen op de behoeften”, legt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts uit. “In de kleinere stations is de verkoop ‘s avonds zo beperkt, dat de kosten niet meer opwegen tegen de inkomsten."

“We proberen wel het aantal automaten uit te breiden en in Bilzen gaat het station bijvoorbeeld ‘s morgens vroeger open", aldus Goovaerts.” Dat laatste station sluit 's avonds dan wel al om acht uur de deuren in plaats van tien uur.

Volgens de NMBS wordt het loketpersoneel dat vroeger stopt, vrijgemaakt voor andere plaatsen. Volgens onze informatie echter moeten bijvoorbeeld de loketbedienden in Bilzen gewoon tot tien uur ‘s avonds blijven werken. Het gaat om personeel van Infrabel dat in onderaanneming voor zusterbedrijf NMBS werkt.

De NMBS heeft in een dertigtal stations de openingsuren van de loketten aangepast. De vakbonden zijn daarover niet te spreken.

In heel wat stations gaan de luiken een of twee uur vroeger naar beneden. Hier en daar kan er in de hele namiddag geen ticket meer gekocht worden.

De wijzigingen waren al enkele maanden in alle discretie bezig, maar zouden vandaag overal afgerond moeten zijn. Nu kennen stations met loketten nog maar drie soorten openingsuren.

"Dit is geen besparingsoperatie, enkel een harmonisering van de openingsuren", klinkt het bij de NMBS. "Het heeft toch geen zin om 's namiddags of 's avonds laat een loket open te houden waar nauwelijks iemand iets komt kopen. Wij zetten die mensen daarna gewoon elders in."

Jos Digneffe (foto) van ACOD-spoor denkt beter te weten. Hij ziet een sluipende sanering. "Als in een bepaald station iemand met pensioen gaat, vervangen ze die niet, maar verminderen ze de openingsuren van de loketten. Door dat zo sluipend te doen, vermijden ze dat er grote algemene protestacties komen", klaagt hij in de Corelio-kranten.

Groeten,
Molenbruch Y.

BerichtDoor Nicholas » 02 Sep 2010, 23:53

Ik was hiervan op 1 september al de dupe, ik kwam om 13u01 aan aan het station van Nijlen (met de veronderstelling dat het loket nog open was tot 13u40) en zie daar een blad hangen met de nieuwe openingsuren, met name vanaf 1 september open tot 13u. Ik stond dus al voor een gesloten loket en kon dus al elders heen om een abonnement te laten maken...
Wat een aangename kennismaking voor iemand die voor het eerst een abonnement komt kopen...
Nicholas

BerichtDoor Stef » 08 Okt 2010, 08:08

Het volgende lijstje stond vandaag in "La Capital":

Fermeture complète (volledgie sluiting van de loketten) des guichets: En 2012 : Angleur, Antoing, Auvelais, Buggenhout, Comines, Couvin, Dilbeek, Écaussinnes, Ede, Erembodegem, Galmaarden, Godinne, Haaltert, Herne, Herseaux, Herstal, Herzele, Ingelmunster, Kalmthout, Kortemark, Kortenberg, Lierde, Mont-Saint-Guibert, Mortsel-Oude-God, Moustier, Neufchâteau, Piéton, Quaregnon, Schaerbeek, Theux, Uccle-Calevoet, Viane-Moerbeke, Wevelgem, Zaventem, Zedelgem. Entre 2013 et 2015 : Blaton, Merchtem, Merelbeke.

Fermeture des guichets l'après-midi (sluiting in de namiddag): En 2010 : Angleur, Beauraing, Binche, Bourg-Léopold, Châtelet, Comines, Couvin, De Pinte, Écaussinnes, Furnes, Genval, Haacht, Harelbeke, Wervik, Herzele, Jambes, Jemeppe-sur-Sambre, Kapellen, La Hulpe, Landegem, Lede, Liedekerke, Marbehan, Marchienne-au-Pont, Mechelen (Malines) Nekkerspoel, Pepinster, Peruwelz, Puurs, Quiévrain, Rhode-Saint-Genèse, Spa, Walcourt. En 2012 : Andenne, Essen, Heist-op-den-Berg, Lessines, Luttre, Ninove, Rixensart, Tamines, Tongres, Ypres. Entre 2013 et 2015 : Aalter, Deinze, Genk, La Louvière Centre, Mol, Torhout.

Fermeture des guichets le week-end (sluiting tijdens het weekend): En 2010: Bourg-Léopold, Comines, Coxyde, Écaussinnes, Jemeppe-sur-Sambre, Jette, Couvin, Neufchâteau, Peruwelz, Quiévrain, Walcourt. En 2012 : Binche, Châtelet, De Pinte, Genval, Jambes, Kapellen, La Hulpe, Landegem, Lessines, Luttre, Mechelen (Malines) Nekkerspoel, Ninove, Pepinster, Rixensart, Puurs. Entre 2013 et 2015 : Duffel, Liedekerke, Lommel, Marchienne-au-Pont

Détricotage du service aux guichets En 2010 : Aéroport-Bruxelles-National, Antwerpen(Anvers)-Berchem, Braine-l'Alleud, Bruges, Bruxelles-Schumann, Charleroi-Sud, Châtelet, Courtrai, De Pinte, Gand-Saint-Pierre, Gembloux, Haacht, Hasselt, Landegem, Lessines, Louvain, Luttre, Malines, Marbehan, Marchienne-au-Pont, Mechelen (Malines) Nekkerspoel, Mons, Namur, Ostende, Saint-Nicolas, Spa, Verviers-Central. En 2012 : Aalter, Aarlen, Aarschot, Aéroport-Bruxelles-National, Alost, Andenne, Anvers-Central, Ath, Bruges, Bruxelles-Central, Bruxelles-Midi, Bruxelles-Nord, Ciney, Courtrai, Deinze, Diest, Dinant, Enghien, Essen, Genk, Heist-op-den-Berg, Herentals, Huy, La Louvière Centre, Landen, La Panne, Leuze, Liège-Guillemins, Lierre, Lokeren, Louvain, Louvain-La-Neuve, Mol, Nivelles, Ostende, Ottignies, Roulers, Saint-Ghislain, Saint-Nicolas, Saint-Trond, Tamines, Termonde, Tielt, Tirlemont, Tongres, Torhout, Vilvorde, Waregem, Wavre, Wetteren, Ypres, Zottegem. Entre 2013 et 2016 : Anvers-Central, Bruges, Bruxelles-Midi, Bruxelles-Nord, Charleroi-Sud, Courtrai, Gand-Saint-Pierre, Liège-Guillemins, Louvain, Malines, Mons, Ostende, Verviers-Central
Stef

BerichtDoor Hogersluys » 08 Okt 2010, 16:08

^^Een regelrechte schande is dit. Ik hoop dat de burgemeesters van de betrokken gemeenten van zich laten horen.
Hogersluys

BerichtDoor Bram » 08 Okt 2010, 16:30

Intussen is dit bericht ontkend door de NMBS. Er zweeft wel een visietekst over verkoop in het algemeen rond op het internet: http://www4.lameuse.be/DistriPlan_Note_DirCo_240810.pdf.
Bram

BerichtDoor Bram » 08 Okt 2010, 16:46

Ik heb nog geen tijd gehad om dit allemaal te lezen maar er is een fundamenteel foute manier van denken. Ze gaan er vanuit dat de loketbediende te duur is. Inderdaad, in kleinere stations passeert er maar op twee momenten van de dag veel volk. Maar in plaats van de loketbediende weg te bezuinigen, kunnen ze ook zoeken naar bijkomende taken voor deze mensen. Hebben ze meteen wat prettige afwisseling.

In Zwitserland en Oostenrijk zijn de loketbedienden in kleine stationnetjes ook rangeerder, omroeper en miniseinhuis (ik kan me vergissen maar daar lijkt het toch op). Die mensen voelen zich waarschijnlijk superman (of catwoman)! Zijn de werknemers daar dan zoveel slimmer of competenter dan de werknemers hier?

Ik vrees dat de vakbonden, door het rigide vasthouden aan één taak voor één strategoventje, in hun eigen vel snijden. Nu eindigen ze met de sluiting van een station of de sluiting van een lijn, in plaats van een lagere operationele kost voor een lijn, met potentieel hogere frequenties en wie weet wel veel meer reizigers en op termijn misschien extra aanwervingen.
Bram

BerichtDoor SIMPY.be » 08 Okt 2010, 20:50

Let op, u weet wel, hier is alles gesplitst. Een loketbediende is van de NMBS, betaald door de Holding. Seinen enzo zijn dan weer Infrabel. Zelfs een fax doorgeven mogen ze niet, omdat het een ander bedrijf is... :shock: :shock:
SIMPY.be

BerichtDoor Trammist » 09 Okt 2010, 20:20

Bij mijn weten zijn de loketbedienden in kleine stations dikwijls Infrabellers die in onderaanneming werken van NMBS-Mobility.
Trammist

Volgende

18 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Dienstverlening

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten