Minder treinen in de zomerperiode

Opmerkingen over de dienstverlening. Sub: verkoop, chauffeur, conducteur, staking, compensatie, overvol voertuig.
24 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Minder treinen in de zomerperiode

BerichtDoor Molenbruch Y. » 14 Apr 2010, 19:54

Dag,

Van 5 juli tot 20 augustus 2010 verschraalt het treinaanbod:
- afgelastingen van een aantal relaties buiten de spits: IC P, IR n (waarbij IC I de halte in Mortsel-Oude-God overneemt) en IC O (tussen Luik en Brussel). Jammer, temeer omdat deze verbindingen toch zeker nuttig zijn voor toeristen.
- geen bediening van lijn 82 (Aalst - Burst), die zich overigens voornamelijk op scholieren richt.
- schrapping van de L-treinen tussen Gent en Lokeren. De IC G neemt de halte in Beervelde over op weekdagen. Dit is in mijn ogen eigenlijk juist een vooruitgang, zeker voor wie opstapt in Beervelde. Reizigers over lange afstand ondervinden maar weinig hinder van die ene extra stop, terwijl de weggevallen stoptrein meer ruimte laat voor ander verkeer. Enkel Gentbrugge wordt getroffen, want daar halveert het aanbod.

Groeten,
Molenbruch Y.
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 24 Mrt 2008, 14:56

Re: Minder treinen in de zomerperiode

BerichtDoor Joeri » 14 Apr 2010, 22:43

Hier slaat de NMBS de bal héééééél zwaar mis... :(
Joeri
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 21 Mei 2008, 11:43

Re: Minder treinen in de zomerperiode

BerichtDoor FDD » 15 Apr 2010, 07:33

Is er al een volledig overzicht van alle afgeschafte of aangepaste ritten?
FDD
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 Sep 2009, 12:16

Re: Minder treinen in de zomerperiode

BerichtDoor Gast » 15 Apr 2010, 20:43

Op basis van de beschikbare informatie heb ik het volgende overzichtje kunnen opstellen:

Lijn 15: de tweede L-trein Lier-Herentals wordt geschrapt tijdens de daluren.
R n: wordt in de daluren en 's avonds geschrapt zodat er een gat ontstaat van 40' tussen Vilvoorde en Brussel en de overblijvende snelle treinen vanuit Nekkerspoel naar Antwerpen op 5' van elkaar rijden.
Lijn 59: De IC P verdwijnt tijdens de daluren, net als de L-trein tussen Lokeren en Gent. Hierdoor ontstaat een gat van ongeveer drie kwartier op deze hoofdas. De stop te Beervelde wordt overgenomen door de IC G Antwerpen-Oostende.
Lijn 36: Luik-Waremme moet het in het weekend zonder stoptreinen stellen, of er een vervangbusdienst komt is niet zeker.
IC 0: valt weg buiten de spits zodat een rit Brussel-Maastricht een half uur langer duurt: IC A + ongeveer 30' wachten in Luik.
Borinage: heel wat zeer vroege ritten sneuvelen in de zomer.
Lijn 82 wordt twee maanden niet bediend. De reizigers worden wellicht doorverwezen naar de lijnbussen 91 en 92.
Lijn 162: de drie extra IC+ ritten rijden niet tijdens de zomer
Gast
 

Re: Minder treinen in de zomerperiode

BerichtDoor overweg13 » 15 Apr 2010, 21:21

Alle wijzigingen zitten al sinds vanmorgen in de planner. Het volstaat een datum in juli of augustus in te vullen.
overweg13
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 18 Mrt 2008, 17:43
Woonplaats: Buizingen

Re: Minder treinen in de zomerperiode

BerichtDoor Gast » 15 Apr 2010, 22:17

Vooral het halveren van het aanbod tussen Gent en Lokeren en het schrappen van de IC O zijn een paar bruggen te ver volgens mij. Antwerpen-Gent op een mooie zomerdag tussen 9 en 13u wordt een ramp. Trouwens: is het niet zo dat nieuwe treinen eerst een inburgeringsperiode moeten krijgen (bv. L trein Lier-Herentals) en niet na een half jaar al weer (gedeeltelijk) afgeschaft moeten worden? Het is logisch dat de laatst aan het aanbod toegevoegde treinen het minst gebruikt worden. Op deze manier maakt de nmbs zichzelf dood: is de zomer niet de periode om nieuwe (weinig reizende = veel betalende) klanten te lokken?

En over lijn 82: Waarom daar nieuwe sporen en dwarsliggers leggen (en de lijn een maand gesloten houden voor deze werken) om ze
Gast
 

Re: Minder treinen in de zomerperiode

BerichtDoor karelvast » 18 Apr 2010, 09:59

calabria schreef:Vooral het halveren van het aanbod tussen Gent en Lokeren en het schrappen van de IC O zijn een paar bruggen te ver volgens mij. Antwerpen-Gent op een mooie zomerdag tussen 9 en 13u wordt een ramp. Trouwens: is het niet zo dat nieuwe treinen eerst een inburgeringsperiode moeten krijgen (bv. L trein Lier-Herentals) en niet na een half jaar al weer (gedeeltelijk) afgeschaft moeten worden? Het is logisch dat de laatst aan het aanbod toegevoegde treinen het minst gebruikt worden.

Dat is een mening die ik deel. Ook het feit dat net de IC G de stop in Beervelde overneemt, lijkt me een bijzonder fout idee. Deze trein rijdt immers naar zee, en al stappen er in Beervelde betrekkelijk weinig mensen op, toch lijkt het me niet ideaal van een sowieso al (over)volle trein op deze manier nog extra te belasten.
Het beperkte succes van de L-trein tussen Lokeren en Gent is overigens te wijten aan de dienstregeling, die de L net tussen twee IC's laat rijden. Hierdoor wordt deze trein op dit ogenblik feitelijk quasi enkel gebruikt door reizigers met bestemming Beervelde of Gentbrugge.
Gebruikersavatar
karelvast
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 08 Apr 2008, 21:24
Woonplaats: Moerbeke (Waas) / Gent

Re: Minder treinen in de zomerperiode

BerichtDoor overweg13 » 18 Apr 2010, 10:03

karelvast schreef:Het beperkte succes van de L-trein tussen Lokeren en Gent is overigens te wijten aan de dienstregeling, die de L net tussen twee IC's laat rijden. Hierdoor wordt deze trein op dit ogenblik feitelijk quasi enkel gebruikt door reizigers met bestemming Beervelde of Gentbrugge.


Als je 3 IC's per uur hebt, kun je moeilijk anders dan de L-trein tussen 2 IC's laten rijden...
En is het niet net de functie van de L-trein om Beervelde en Gentbrugge te bedienen? Achteraf bekeken, ware het inderdaad niet slecht geweest dat men een van de IC's in Beervelde had laten stoppen: het zou alvast de stiptheid op lijn 59 ten goede gekomen zijn.
overweg13
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 18 Mrt 2008, 17:43
Woonplaats: Buizingen

Re: Minder treinen in de zomerperiode

BerichtDoor Gast » 18 Apr 2010, 10:48

Maar op vele lijnen wordt de L trein ook als een trein gezien die je van grote stad naar grote stad brengt omdat het aanbod voor de rest te klein is. Zie bv. Kortrijk-Brugge, Aarschot-Antwerpen, Hasselt-Leuven... Als ze dan effectief willen besparen op deze lijn dat ze dan de IC P de stops van de L trein laten overnemen tussen Lokeren en Gent en er een IR van maken (zoals hier al vaak voorgesteld werd).
Gast
 

Re: Minder treinen in de zomerperiode

BerichtDoor overweg13 » 18 Apr 2010, 10:56

Het maakt nu eigenlijk toch niets uit of een trein het label IC of IR krijgt?
overweg13
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 18 Mrt 2008, 17:43
Woonplaats: Buizingen

Volgende

24 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Terugkeren naar Dienstverlening

cron

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12