Maximumcapaciteit

Opmerkingen over de dienstverlening. Sub: verkoop, chauffeur, conducteur, staking, compensatie, overvol voertuig.
4 berichten • Pagina 1 van 1

Maximumcapaciteit

BerichtDoor joverwimp » 13 Mrt 2010, 08:36

Bij de NMBS kan het gebeuren dat een trein met bv 12 rijtuigen herleidt wordt tot de helft. Of worden plaatsen gereserveerd voor een groep zonder dat bijkomende rijtuigen voorzien worden voor de gewone reizigers. Met mensonwaardige toestanden tot gevolg.
Bij De Lijn is het niet beter. Op drukbezette lijnen is de capaciteiteit soms onvoldoende.
Het enige alternatief dat de reiziger heeft is wachten op een volgende trein/tram/bus, zonder garantie dat dit beter is.

De aangegeven maximumcapaciteit van bussen bij De Lijn is op een gewone bus ongeveer 100; een gelede 150.
Een dergelijke bezetting lijkt me evenwel mensonwaardig.

Het komt me voor dat de normen bij het commercieel vervoer van dieren ruimer liggen.
Zie de Europese verordening 1/2005 bijlage I, hoofdstuk VII: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 010044.pdf
Voor het commercieel vervoer van mensen is bij mijn weten niets voorzien. Enkel bij taxis en hoge snelheidstreinen is een zitplaats verzekerd.
Zou een wetgeving wenselijk zijn?
joverwimp

Re: Maximumcapaciteit

BerichtDoor overweg13 » 13 Mrt 2010, 12:23

Dag

Ik weet dat men bij De Lijn met veel lagere cijfers werkt: ze zijn er zich terdege van bewust dat een scholierenrit met een standaardbus bomvol zit als er 60 reizigers meereizen. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat hun rugzakken met hun ruggen vergroeid lijken te zijn, maar dat terzijde.
Wat die reserveringen bij de NMBS betreft: feitelijk wordt voor elke reservering nagegaan of er in normale omstandigheden nog plaatsen beschikbaar zijn. Maar er zijn zoveel factoren die kunnen maken dat theorie en praktijk (zoals wel meer) ver uit elkaar liggen: uitgevallen treinen, ingekorte treinen en zelfs de reisgewoonten van de reguliere reizigers: als toevallig gereserveerd wordt in het deel van de trein dat anders het volst zit, ontstaat nogal snel de indruk dat de trein overvol zit. Ik vind groepen die niet gereserveerd hebben (of die met andere dan de voorziene treinen reizen) een veel grotere plaag.
En toch nog dit: ik reserveer ook wel eens voor een groep. Tijdens het weekend zijn er zelden problemen, maar tijdens de week kun je bijna nooit de voor de hand liggende treinen nemen, omdat die zo al druk genoeg zijn. Ik begrijp dan ook niet hoe sommige groepen erin slagen om toch reserveringen te krijgen in overvolle treinen. Tenzij we ervan uitgaan dat de cijfers over de treinbezettingen niet kloppen.
overweg13

BerichtDoor joverwimp » 19 Jul 2010, 16:57

In antwoord op een parlementaire vraag (nr 631 van 20 april 2010 door Filip Watteeuw)
antwoordde minister Crevits dat 5,5 reizigers kunnen rechtstaan per m² (dus 0,18m² per persoon...) Bij structurele capaciteitsproblemen zoekt de Lijn in functie van de beschikbare middelen en budgettaire ruimte naar een oplossing.

Dit is wel in tegenspraak met een antwoord gegeven op vraag nr 84 van Johan Malcorps. Op 21 November 2003 antwoordde toenmalig minister Bossuyt "wanneer de capaciteit onvoldoende is, dient de frequentie te worden verhoogd of dienen grotere voertuigen te worden ingezet, zodat alle reizigers kunnen worden opgenomen. de capaciteit of frequentie zal bij structurele overbezetting van de voertuigen blijvend worden verhoogd (volgt een definitie van structurele overbezetting)
joverwimp

BerichtDoor karelvast » 19 Jul 2010, 20:34

joverwimp schreef:In antwoord op een parlementaire vraag (nr 631 van 20 april 2010 door Filip Watteeuw)
antwoordde minister Crevits dat 5,5 reizigers kunnen rechtstaan per m² (dus 0,18m² per persoon...) Bij structurele capaciteitsproblemen zoekt de Lijn in functie van de beschikbare middelen en budgettaire ruimte naar een oplossing.

Dit is wel in tegenspraak met een antwoord gegeven op vraag nr 84 van Johan Malcorps. Op 21 November 2003 antwoordde toenmalig minister Bossuyt "wanneer de capaciteit onvoldoende is, dient de frequentie te worden verhoogd of dienen grotere voertuigen te worden ingezet, zodat alle reizigers kunnen worden opgenomen. de capaciteit of frequentie zal bij structurele overbezetting van de voertuigen blijvend worden verhoogd (volgt een definitie van structurele overbezetting)

In 2003 was dan ook nog geen sprake van nood aan besparingen. De Vlaamse Regering moest toen niet echt op de besteding van de middelen letten, iets wat recent veranderd is. De aangepaste formulering lijkt mij als volgt te interpreteren: vroeger werd gewoon een extra rit/voertuig ingezet, nu wordt door herverdeling van bestaande ritten/voertuigen een betere capaciteit bekomen. In Oost-Vlaanderen (waarschijnlijk elders ook, maar daar heb ik minder zicht op) zijn voorbeelden van zo'n herverdelingen te vinden in de nieuwe (besparings)dienstregeling, ingaand per 31/07.
karelvast

4 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Dienstverlening

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Ontvang HTML?

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten