Home Actueel Forums Reizigersreacties Dienstverlening Lijn 26 - ook volgende week nog een puinhoop

Lijn 26 - ook volgende week nog een puinhoop

Opmerkingen over de dienstverlening. Sub: verkoop, chauffeur, conducteur, staking, compensatie, overvol voertuig.
10 berichten • Pagina 1 van 1

Lijn 26 - ook volgende week nog een puinhoop

BerichtDoor Stef » 19 Feb 2010, 10:51

Een week na het tragische ongeval in Buizingen blijft lijn 26 een puinhoop en volgens de laatste informatie uit de metro zal dat ook volgende week nog het geval zijn:
- geen treinen tussen Etterbeek en Halle, behalve een maal per uur de trein naar Eigenbrakel die uitzonderlijk in Diesdelle zal stoppen. De rest van het traject wordt gereden door vervangbussen.
- slechts twee treinen per uur tussen Vilvoorde en Etterbeek (in Railtime en de Metro uitgedrukt in voor de reiziger nietszeggende codes 33xx enz.) en die blijken dan nog met grote vertragingen te rijden. Het vertrek uit Etterbeek om ..56 en het vertrek uit Vilvoorde om ..41 rijden niet. De treinen uit Mechelen om ..15 rijden via Muizen en Hofstade in plaats van Weerde, omgekeerd geldt dat voor de treinen die in Mechelen aankomen om ..45.
- slechts één trein per uur (in plaats van drie in de spits) tussen Mechelen en Vilvoorde.

Bedenkingen hierbij:
Mogelijk lukt het niet om in Etterbeek drie treinen per uur te laten eindigen, maar waarom dan niet één daarvan laten eindigen in Delta of Boondaal?

Waarom in minder treinen tussen Mechelen en Vilvoorde, waar helemaal geen probleem is en wetende dat de aansluitingen in Vilvoorde door de chronische vertragingen de jongste tijd een puinhoop zijn? Enkele dagen terug zag ik in Vilvoorde nochtans niet minder dan drie treinstellen met personeel aan boord stilstaan. Bovendien heeft de NMBS inmiddels voldoende tijd gehad om via een andere route dan Halle materieel naar lijn 26 te brengen.

De aanduiding "traject gewijzigd" in Railtime is zeer verwarrend want betekent vaak dat de trein helemaal niet komt in het station waar je hem opvraagt. Bij de halte Moensberg - waar normaal gezien zes treinen per uur stoppen - staan twee treinen aangeduid als afgeschaft en de vier andere met "traject gewijzigd". In de praktijk stopt daar sinds maandag geen enkele trein meer.

Na de ernstige achteruitgang van de stiptheid door het stuk enkelspoor tussen Meiser en Merode vanwege de aanleg van de Josaphattunnel is deze improvisatie een nieuwe klap voor lijn 26, die stilaan elke geloofwaardigheid dreigt te verliezen.
Stef

Re: Lijn 26 - ook volgende week nog een puinhoop

BerichtDoor Molenbruch Y. » 19 Feb 2010, 13:21

Dag,

Ik heb ook al enkele dagen de indruk dat men het aanbod op lijn 26 veel drastischer heeft ingekrompen dan strikt gezien nodig is door de gevolgen van het ongeluk.

Ten eerste zou men een normale treindienst moeten kunnen garanderen op het traject Mechelen - Huizingen. Er ligt vlakbij Huizingen een dubbele wissel, zodat van front wisselen daar praktisch gezien mogelijk is zonder over lange afstand op tegenspoor te moeten. Verlengen naar Halle is voorlopig niet haalbaar, want enkel spoor 1 te Halle is voorlopig bereikbaar en kan redelijkerwijs niet lang bezet worden door kerende treinen. Een beperkt aantal doorgaande ritten naar Geraardsbergen tijdens de spits moeten in principe wel mogelijk zijn (via L26 -> L96E -> Halle-Goederen -> Halle spoor 1 -> L94).

Als de reguliere treindienst beperkt is tot Huizingen, kunnen er uiteraard wel bepaalde problemen opduiken. Ik denk in de eerste plaats aan materieel en personeel waarvan de dienst in of ten westen van Halle begint, zodat het niet makkelijk op lijn 26 kan raken. Voor personeel dat midden tijdens de dag een shift begint/eindigt moet je zoiets toch kunnen oplossen met tijdelijke taxiritjes Huizingen - Halle? Wat het materieel betreft, zelfde mening als jij.

Groeten,
Molenbruch Y.

BerichtDoor Leuven-Gent » 19 Feb 2010, 18:57

De communicatiedienst van Infrabel meldt:
"De IC-treinen tussen Vilvoorde en Halle waren eerder beperkt tot Etterbeek, maar rijden vanaf maandag weer verder tot in Huizingen."
Leuven-Gent

BerichtDoor Molenbruch Y. » 19 Feb 2010, 19:22

En intussen staat er op de NMBS-website een overzicht met de dienstregeling voor volgende week (22/02-26/02): naast de IR j en de IC H zal opnieuw één van beide CR-treinen het normale traject rijden, hetgeen zorgt voor een iets betere spreiding van het aanbod tussen Brussel en Halle dan de voorbije week. Het bericht bevestigt ook dat de L-treinserie 34xx zal doorrijden tot Huizingen, terwijl de 35xx nog steeds beperkt is tot Etterbeek en de 33xx gewoon... afgeschaft blijft.

Groeten,
Molenbruch Y.

BerichtDoor Stef » 19 Feb 2010, 20:51

Dat is alvast een stap vooruit en de informatie die op de nmbs-site staat is toch iets meer klantgericht dan de codetaal van railtime: namelijk uitgedrukt in vertrektijden. Persoonlijk heb ik meestal geen flauw benul van het nummer van de trein die ik neem.

Personeel in Huizingen krijgen, moet wel doenbaar zijn: op lijn 26 zijn er geen extreem vroege treinen (voor 06.00 uur) en houdt de dienst op rond 20 uur. Huizingen ligt slechts op enkele kilometer van Halle dus een taxi of pendelbusje is zeker haalbaar.

Ook voor de reizigers uit of richting Halle is een busrit vanaf Huizingen al een hele stap vooruit dan het hele traject Etterbeek-Halle met een bus te moeten doen. Langs lijn 26 loopt immers niet meteen een parallelle weg die je met een bus zonder meer kan volgen. Blijft natuurlijk de vraag waarom het aanbod op het noordelijke deel van de lijn niet gewoon verzekerd kan worden.
Stef

BerichtDoor Molenbruch Y. » 20 Feb 2010, 22:01

Dag,

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar volgens nmbs.be en railtime.be rijden er dit weekend geen treinen tussen Brussel-Nationaal-Luchthaven en Leuven, omdat de IR j beperkt is tot het traject Quiévrain - Schaarbeek. Is dit in praktijk echt zo?

Groeten,
Molenbruch Y.

BerichtDoor Stef » 21 Feb 2010, 12:46

Alles wijst erop dat je helaas gelijk hebt. Vanuit de luchthaven zijn er blijkbaar alleen treinen naar brussel en Gent. Van Leuven is geen sprake; onbegrijpelijk.
Stef

BerichtDoor Stef » 22 Feb 2010, 17:30

Vanmiddag heb ik even de noodservice van lijn 26 getest of althans een poging daartoe gedaan. Ik besloot mijn traject te starten in Etterbeek en niet in de buurt van mijn werk (in Evere, of Meiser) wegens geen personeel.

Om te beginnen ging ik aan het loket even informeren naar de volgende trein naar Huizingen. Dit was het antwoord: "naar Brussel-Noord rijden en daar een bus nemen". Twee keer fout dus: in Brussel-Noord zijn er geen vervangbussen (is vanaf Zuid) en die rijden naar Buizingen en niet Huizingen (een verschil dat men op lijn 26 toch zou moeten kennen). Ik besloot dus maar die raad niet te volgen en de CR naar Braine-l"Alleud te nemen tot Sint-Job.

Dat ging vlot en ook de extra halte in Diesdelle werd correct in de twee talen omgeroepen. Op het perron heb ik niks gehoord, maar ik kwam ook slechts enkele minuten voor de trein op het perron toe; ik gun ze dus het voordeel van de twijfel.

In Sint-Job hing een affiche waaruit bleek dat ik na een tiental minuten wachten zou kunnen overstappen op de pendeltreinen tussen Boondaal en Huizingen. Informatie hierover werd niet omgeroepen. En jawel, een tiental minuten later doemde een sprintertje op om vervolgens leeg voorbij te zoeven richting Huizingen. Klopt het dan toch dat een treindienst vlotter verloopt zonder reizigers?

Ik besloot dat het wat de trein betreft, nu wel genoeg geweest was en nam vervolgens lijn 60 van de MIVB en daarna bus 154 van De Lijn tot Halle. Dat ging in de beide gevallen wel relatief vlot, maar toen ik in Halle aankwam, waren er sinds mijn vertrek in Etterbeek toch al anderhalf uur verstreken. Voor dagelijks gebruik is dit dus geen optie en wellicht ook de reden dat ik in Sint-Job geen andere reizigers zag staan.

Vanaf Halle naar Brussel-Zuid via lijn 96 ging het overigens wel veel vlotter en in Halle was er ook personeel aanwezig dat geduldig iedereen wegwijs probeerde te maken. Ze kunnen het dus wel, maar alleen lijn 26 en bij uitbreiding het hele voorstadsverkeer interesseert de NMBS gewoon geen bal.

Bij thuiskomt besloot ik even railtime te checken en stelde ik vast dat er vanmiddag drie treinen na elkaar naar Huizingen niet hebben gereden: een gat van vier uur dus; beschamend...
Stef

BerichtDoor rian » 22 Feb 2010, 22:56

Molenbruch Y. schreef:Het lijkt onwaarschijnlijk, maar volgens nmbs.be en railtime.be rijden er dit weekend geen treinen tussen Brussel-Nationaal-Luchthaven en Leuven, omdat de IR j beperkt is tot het traject Quiévrain - Schaarbeek. Is dit in praktijk echt zo?
Ja. Stond zondagavond in Leuven als extra mededeling op de monitors.

Groetjes,
Rian
rian

BerichtDoor Molenbruch Y. » 10 Mrt 2010, 10:00

En sinds gisterenavond (!) meldt railtime.be dat het treinverkeer vanaf vandaag weer beperkt zal worden om exploitatieredenen in het station van Halle. Vermoedelijk dus werken ten gevolge van het ongeval, al had men dat misschien wel iets eerder kunnen communiceren.

Buiten de spits:
- is de serie 33** beperkt tot het traject Vilvoorde - Etterbeek
- rijdt de serie 35** enkel tussen Mechelen en Vilvoorde (dus eigenlijk bijna volledig afgeschaft)

In de spits is er wel een ietwat uitgebreidere dienstverlening, zodat de gevolgen waarschijnlijk wel beperkt zullen blijven.

Groeten,
Molenbruch Y.

10 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Dienstverlening

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Ontvang HTML?

Laatste forumberichten