Door Stef » 22 Feb 2010, 17:30
Vanmiddag heb ik even de noodservice van lijn 26 getest of althans een poging daartoe gedaan. Ik besloot mijn traject te starten in Etterbeek en niet in de buurt van mijn werk (in Evere, of Meiser) wegens geen personeel.
Om te beginnen ging ik aan het loket even informeren naar de volgende trein naar Huizingen. Dit was het antwoord: "naar Brussel-Noord rijden en daar een bus nemen". Twee keer fout dus: in Brussel-Noord zijn er geen vervangbussen (is vanaf Zuid) en die rijden naar Buizingen en niet Huizingen (een verschil dat men op lijn 26 toch zou moeten kennen). Ik besloot dus maar die raad niet te volgen en de CR naar Braine-l"Alleud te nemen tot Sint-Job.
Dat ging vlot en ook de extra halte in Diesdelle werd correct in de twee talen omgeroepen. Op het perron heb ik niks gehoord, maar ik kwam ook slechts enkele minuten voor de trein op het perron toe; ik gun ze dus het voordeel van de twijfel.
In Sint-Job hing een affiche waaruit bleek dat ik na een tiental minuten wachten zou kunnen overstappen op de pendeltreinen tussen Boondaal en Huizingen. Informatie hierover werd niet omgeroepen. En jawel, een tiental minuten later doemde een sprintertje op om vervolgens leeg voorbij te zoeven richting Huizingen. Klopt het dan toch dat een treindienst vlotter verloopt zonder reizigers?
Ik besloot dat het wat de trein betreft, nu wel genoeg geweest was en nam vervolgens lijn 60 van de MIVB en daarna bus 154 van De Lijn tot Halle. Dat ging in de beide gevallen wel relatief vlot, maar toen ik in Halle aankwam, waren er sinds mijn vertrek in Etterbeek toch al anderhalf uur verstreken. Voor dagelijks gebruik is dit dus geen optie en wellicht ook de reden dat ik in Sint-Job geen andere reizigers zag staan.
Vanaf Halle naar Brussel-Zuid via lijn 96 ging het overigens wel veel vlotter en in Halle was er ook personeel aanwezig dat geduldig iedereen wegwijs probeerde te maken. Ze kunnen het dus wel, maar alleen lijn 26 en bij uitbreiding het hele voorstadsverkeer interesseert de NMBS gewoon geen bal.
Bij thuiskomt besloot ik even railtime te checken en stelde ik vast dat er vanmiddag drie treinen na elkaar naar Huizingen niet hebben gereden: een gat van vier uur dus; beschamend...