Mardie schreef:Hallo, ik ben zonet nieuw aangesloten bij dit forum, ik heb al heel wat meegemaakt met De Lijn in mijn regio Aalst, meer bepaald met een aantal chauffeurs die overtredingen begaan (bijv art 1.6 en en 1.7 van het reglement van De Lijn), onvriendelijke tot zeer onvriendelijke chauffeurs, chauffeurs die aan ons station met gemiddeld 5 minuten vertraging vertrekken doordat ze liever nog wat staan babbelen met hun collega's en zo voort; ik heb over allerlei van deze situaties al meerdere meldingen gedaan, in de laatste maanden ook altijd een kopie gestuurd naar de hoofdzetel in Mechelen, zelfs naar het Kabinet van Minister Kathleen Van Bremt; ik durf echter stellen dat ik nog steeds chauffeurs zie voor ik al meldingen deed, die nog altijd overtredingen begaan, nog altijd te laat vertrekken en ik maak nog altijd onvriendelijke tot onvriendelijke chauffeurs mee; heeft iemand gelijkaardige ervaring(en) in dezelfde regio of in een andere regio toevallig? Ik wil ten zeerste dat hier verandering in komt, maar ik heb de indruk dat ik in mijn regio de enige ben, die hier iets tegen doet tenzij ik mij hierin vergis? Graag reacties...
overweg13 schreef:Tja, dit is nog altijd een forum van OV-gebruikers, niet van buschauffeurs. Als iemand hier zijn hart wil luchten, dan moet dat kunnen, vind ik. En ik vind je 2 vragen niet terecht. Als klant hebben we rechten en plichten: op een heuse manier behandeld worden door chauffeurs en maatschappij is een recht, dacht ik. En je hoeft echt geen controleur te zijn om een aantal inbreuken vast te stellen: door het rood rijden, te snel rijden, roken (zij het vaak met de sigaret ongeveer uit het raam).
Nu heb ik als vijftiger geleerd om daar niet meer op te reageren, maar Mardie zal ongetwijfeld nog een stuk jonger zijn dan ik.
Overigens heb ik in de voorbije 2 weken ook 2 keer meegemaakt dat een instappende reiziger vraagt of deze bus wel degelijk naar A rijdt. Antwoord van de chauffeur: het staat erop, hé. Dat is een onbeschoft antwoord, en ik kan je garanderen, als ik dan een bus zie die met de verkeerde film rijdt, dan heeft die chauffeur het dankzij zijn vriendelijke collega ook zitten. Want het mocht er dan inderdaad op staan, ik zou de chauffeurs niet te eten willen geven die met een verkeerde film (of helemaal geen film) rondtoeren.
kevkej schreef:En wat ik bedoel op die is het volgende "chauffeurs die aan ons station met gemiddeld 5 minuten vertraging vertrekken doordat ze liever nog wat staan babbelen met hun collega's " wel als "gewone" reiziger weet u dit mischien niet. maar de bus kan via een systeem tegen gehouden worden omdat treinreizigers van een late trein hun bus niet zouden missen!
groeten
Dan moet ik je teleurstellen. Ook buschauffeurs zijn maar mensen en ik heb al meermaals meegemaakt dat de chauffeur van mijn bus door rood reed. Meestal was het nog maar net rood, maar was het toch wel een doelbewuste actie, te merken aan nog wat extra gas tijdens de oranje fase.focus schreef:ik kan je, als chauffeur bij De Lijn zelf, zeggen dat we voor niemand nagenoeg goed kunnen doen.
Door het rood rijden, zoals in de hierboven ergens vermelde mail staat, zou me zeer erg verbazen ! Ik denk niet dat er zoveel buschauffeurs dit zouden willen riskeren als dat wij dagelijks automobilisten zien doen.
Die 5 minuten die je van tevoren bij de halte moet zijn, dat staat bijna nergens. Niet eens op de haltes (niet op de haltes die ik gebruik - misschien elders wel). De meeste mensen weten dat dus gewoon niet. Bovendien zijn er ook wachthaltes (in Gent bv. de stations, het Zuid, de Korenmarkt en waarschijnlijk nog meer) waar de chauffeurs niet te vroeg mogen vertrekken en waar je dus ook niet per se 5 minuten van tevoren moet zijn. (Niettemin vertrekken sommige chauffeurs toch te vroeg, vooral aan de semi-tijdelijke halte van bundel 70 achter station Gent-Sint-Pieters.) Uiteraard moet je wel voor zorgen dat je voor vertrektijd in de bus bent.focus schreef:Ten tweede zijn er ook vele reizigers die het maar niet leren om, zoals vanuit de Lijn uit gevraagd wordt, 5 minuten voor de doortocht van de bus aan de halte te staan EN hun abonnement of lijnkaart klaar te houden voor ze opstappen zodat dit niet voor onnodige vertraging zorgt.
En hoe dikwijls komen we het niet tegen dat wanneer de bus op tijd wil vertrekken aan het station, dat er nog iemand uit de Panos of vanonder de luifel van het station komt aangelopen en toch nopg mee moet, terwijl we daar al een aantal minuten klaar staan ?
Je hoeft niet te schreeuwen. Overigens, ook in een land als België bestaan er (functioneel) analfabeten en slechtzienden. Je zou verbaasd staan hoeveel mensen geen dienstregeling kunnen lezen of voor wie de lijnfilm niet leesbaar is, ook al vind je het zelf geen probleem. En sommige mensen zijn gewoon erg bang dat ze op de verkeerde bus stappen en hebben bevestiging nodig. Er is dan ook geen enkele reden om mensen te veroordelen die naar de bestemming van de bus vragen. Die moet je als chauffeur een normaal antwoord geven.focus schreef:En hoeveel keer we aan het ASZ moeten zeggen "nee deze bus rijdt niet naar het station", "ja, deze bus wel" enz... terwijl het allemaal duidelijk vermeld staat op de haltepalen.
Maar,...niemand kijkt ernaar !!!!
Die hebben daar waarschijnlijk een goede reden voor, anders zouden ze er niet naar vragen.focus schreef:En er zijn zelfs reizigers bij die deze bussen elke dag nemen om daar te gaan werken en het nog steeds blijven vragen.
rian schreef:Die 5 minuten die je van tevoren bij de halte moet zijn, dat staat bijna nergens. Niet eens op de haltes (niet op de haltes die ik gebruik - misschien elders wel). De meeste mensen weten dat dus gewoon niet. Bovendien zijn er ook wachthaltes (in Gent bv. de stations, het Zuid, de Korenmarkt en waarschijnlijk nog meer) waar de chauffeurs niet te vroeg mogen vertrekken en waar je dus ook niet per se 5 minuten van tevoren moet zijn. (Niettemin vertrekken sommige chauffeurs toch te vroeg, vooral aan de semi-tijdelijke halte van bundel 70 achter station Gent-Sint-Pieters.) Uiteraard moet je wel voor zorgen dat je voor vertrektijd in de bus bent.focus schreef:Ten tweede zijn er ook vele reizigers die het maar niet leren om, zoals vanuit de Lijn uit gevraagd wordt, 5 minuten voor de doortocht van de bus aan de halte te staan EN hun abonnement of lijnkaart klaar te houden voor ze opstappen zodat dit niet voor onnodige vertraging zorgt.
En hoe dikwijls komen we het niet tegen dat wanneer de bus op tijd wil vertrekken aan het station, dat er nog iemand uit de Panos of vanonder de luifel van het station komt aangelopen en toch nopg mee moet, terwijl we daar al een aantal minuten klaar staan ?
Groetjes,
Rian