De Lijn in Regio Aalst

Opmerkingen over de dienstverlening. Sub: verkoop, chauffeur, conducteur, staking, compensatie, overvol voertuig.
15 berichten • Pagina 1 van 21, 2

De Lijn in Regio Aalst

BerichtDoor Mardie » 04 Jun 2009, 08:57

Hallo, ik ben zonet nieuw aangesloten bij dit forum, ik heb al heel wat meegemaakt met De Lijn in mijn regio Aalst, meer bepaald met een aantal chauffeurs die overtredingen begaan (bijv art 1.6 en en 1.7 van het reglement van De Lijn), onvriendelijke tot zeer onvriendelijke chauffeurs, chauffeurs die aan ons station met gemiddeld 5 minuten vertraging vertrekken doordat ze liever nog wat staan babbelen met hun collega's en zo voort; ik heb over allerlei van deze situaties al meerdere meldingen gedaan, in de laatste maanden ook altijd een kopie gestuurd naar de hoofdzetel in Mechelen, zelfs naar het Kabinet van Minister Kathleen Van Bremt; ik durf echter stellen dat ik nog steeds chauffeurs zie voor ik al meldingen deed, die nog altijd overtredingen begaan, nog altijd te laat vertrekken en ik maak nog altijd onvriendelijke tot onvriendelijke chauffeurs mee; heeft iemand gelijkaardige ervaring(en) in dezelfde regio of in een andere regio toevallig? Ik wil ten zeerste dat hier verandering in komt, maar ik heb de indruk dat ik in mijn regio de enige ben, die hier iets tegen doet tenzij ik mij hierin vergis? Graag reacties...
Mardie

Re: De Lijn in Regio Aalst

BerichtDoor focus » 20 Dec 2009, 13:49

VRIENDELIJKHEID VAN DE CHAUFFEURS : Eerst en vooral zou ik je willen zeggen dat vele reizigers ook absoluut geen goeiedag zeggen tegen de chauffeur van de bus. Laat staan, dat ze vriendelijk "dank je wel" zeggen bij het vragen en krijgen van info. De meeste mensen lopen de chauffeur ook gewoon voorbij zonder ook maar hun abonnement te tonen. En er zijn reizigers die, ondanks de maatregel om verpplicht vooraan op te stappen, ook nog steeds volharden in de boosheid om toch achteraan te wiillen opstappen.
Ook niet te vergeten, de reizigers die zonder geldig abonnement toch willen opstappen en zo de chauffeur EN de eerlijk betalende reiziger bedotten.

LATER VERTREKKEN AAN HET BUSSTATION : In verband met het babbeltje dat deze mensen wel eens doen kan ik het volgende zeggen.
Wanneer de bus toch op tijd wil vertrekken zijn er nog steeds mensen die er in slagen om laattijdig naar de bus toe te lopen ( terwijl je ze nog net hebt zien staan praten met vrienden of uit de PANOS hebt zien buiten komen ) en de chauffeur aanmanen om midden op het stationsplein te stoppen. De meeste chauffeurs doen dit dan ook, terwijl ze dit in principe omwille van de veiligheid ook niet verplicht zijn.
Want de stadsbussen mogen op het uur ven vertrek gewoon doorrijden. Dus, ... wees blij dat ze soms nog eens een babbeltje doen zodat de laatkomers toch nog mee kunnen.
En wees maar zeker dat ze de eindbestemming, ondanks de miserabele verkeerstoestanden in AALST zoals onnodige files, foutparkeerders met hopen, wegenwerken te pas en te onpas op verschillende punten tegelijk, dan ook nog op tijd halen.
Ik denk dat deze mensen de meest gecontroleerde werknemers zijn die steeds op hun nek gezeten worden door niet-personeel.
Hoeveel tijd spendeer jij al eens niet door een praatje te maken met een collega ????????

VERKEERSOVERTREDINGEN : heb jij al eens goed gekeken hoeveel overtredingen de gewone autobestuurders maken ?
- Fout parkeren.
- Geen voorrang geven in een bebouwde kom wanneer een bus aan een halte vertrekt met de richtingaanwijzer aan.
- Geen voorrang van rechts geven.
- Fietsers die niet wachten achter de bus terwijl reizigers afstappen.
- ENZ.......

Vriendelijke groeten,

Een buschauffeur uit AALST ;)

Er zijn duizend en één dingen waar je je kunt aan ergeren bij de buschauffeur, maar zeur je dan ook over een treinbestuurder ???
focus

BerichtDoor FDD » 21 Dec 2009, 11:44

Inderdaad, bussen lopen vertraging op door het gedrag van de reizigers. Geen gepast geld bij hebben, dames die hun portemonnee niet vinden in hun grote handtas, discussies over het tarief ... fout geparkeerde auto's etc ...

Het ligt niet altijd aan de chauffeurs. Maar zoals overal heb je vriendelijke mensen en mensen die nors en onvriendelijk zijn tegen de reizigers ....
FDD

BerichtDoor kevkej » 21 Jan 2010, 13:10

Mardie schreef:Hallo, ik ben zonet nieuw aangesloten bij dit forum, ik heb al heel wat meegemaakt met De Lijn in mijn regio Aalst, meer bepaald met een aantal chauffeurs die overtredingen begaan (bijv art 1.6 en en 1.7 van het reglement van De Lijn), onvriendelijke tot zeer onvriendelijke chauffeurs, chauffeurs die aan ons station met gemiddeld 5 minuten vertraging vertrekken doordat ze liever nog wat staan babbelen met hun collega's en zo voort; ik heb over allerlei van deze situaties al meerdere meldingen gedaan, in de laatste maanden ook altijd een kopie gestuurd naar de hoofdzetel in Mechelen, zelfs naar het Kabinet van Minister Kathleen Van Bremt; ik durf echter stellen dat ik nog steeds chauffeurs zie voor ik al meldingen deed, die nog altijd overtredingen begaan, nog altijd te laat vertrekken en ik maak nog altijd onvriendelijke tot onvriendelijke chauffeurs mee; heeft iemand gelijkaardige ervaring(en) in dezelfde regio of in een andere regio toevallig? Ik wil ten zeerste dat hier verandering in komt, maar ik heb de indruk dat ik in mijn regio de enige ben, die hier iets tegen doet tenzij ik mij hierin vergis? Graag reacties...

Mijn 2 vragen zijn=

voor wat neem jij de bus? voor van A naar B te geraken? Of voor op de buschauffeur zen kap te zitten?

En wat weet jij over een vervoermaatschapij, om er als een controleur over te beslissen?

zelfs naar het Kabinet van Minister Kathleen Van Bremt;
Obama al eens geprobeerd? :D

groeten kevkej
kevkej

BerichtDoor overweg13 » 21 Jan 2010, 13:51

Tja, dit is nog altijd een forum van OV-gebruikers, niet van buschauffeurs. Als iemand hier zijn hart wil luchten, dan moet dat kunnen, vind ik. En ik vind je 2 vragen niet terecht. Als klant hebben we rechten en plichten: op een heuse manier behandeld worden door chauffeurs en maatschappij is een recht, dacht ik. En je hoeft echt geen controleur te zijn om een aantal inbreuken vast te stellen: door het rood rijden, te snel rijden, roken (zij het vaak met de sigaret ongeveer uit het raam).
Nu heb ik als vijftiger geleerd om daar niet meer op te reageren, maar Mardie zal ongetwijfeld nog een stuk jonger zijn dan ik.
Overigens heb ik in de voorbije 2 weken ook 2 keer meegemaakt dat een instappende reiziger vraagt of deze bus wel degelijk naar A rijdt. Antwoord van de chauffeur: het staat erop, hé. Dat is een onbeschoft antwoord, en ik kan je garanderen, als ik dan een bus zie die met de verkeerde film rijdt, dan heeft die chauffeur het dankzij zijn vriendelijke collega ook zitten. Want het mocht er dan inderdaad op staan, ik zou de chauffeurs niet te eten willen geven die met een verkeerde film (of helemaal geen film) rondtoeren.
overweg13

BerichtDoor kevkej » 21 Jan 2010, 20:43

overweg13 schreef:Tja, dit is nog altijd een forum van OV-gebruikers, niet van buschauffeurs. Als iemand hier zijn hart wil luchten, dan moet dat kunnen, vind ik. En ik vind je 2 vragen niet terecht. Als klant hebben we rechten en plichten: op een heuse manier behandeld worden door chauffeurs en maatschappij is een recht, dacht ik. En je hoeft echt geen controleur te zijn om een aantal inbreuken vast te stellen: door het rood rijden, te snel rijden, roken (zij het vaak met de sigaret ongeveer uit het raam).
Nu heb ik als vijftiger geleerd om daar niet meer op te reageren, maar Mardie zal ongetwijfeld nog een stuk jonger zijn dan ik.
Overigens heb ik in de voorbije 2 weken ook 2 keer meegemaakt dat een instappende reiziger vraagt of deze bus wel degelijk naar A rijdt. Antwoord van de chauffeur: het staat erop, hé. Dat is een onbeschoft antwoord, en ik kan je garanderen, als ik dan een bus zie die met de verkeerde film rijdt, dan heeft die chauffeur het dankzij zijn vriendelijke collega ook zitten. Want het mocht er dan inderdaad op staan, ik zou de chauffeurs niet te eten willen geven die met een verkeerde film (of helemaal geen film) rondtoeren.

ik ben geen buschauffeur!!
ik gebruik altijd elke weekdag de lijn in dendermonde. En ben een student!!!
Maar zal ik u eens wat zeggen. Ik stoor mij niet veel aan de buschauffeurs want ik denk iets verder als de doorgaanse pesimist
voorbeeldje:
bus remt iedereen vliegt naarvoor:
pesimist: "stommen buschauffeur"
ik:"stomme voorligger"
Wat ik wil zeggen is dat geen enkele buschauffeur onbeschoft moet reageren!!! daar heb je gelijk in!! ik kan me ook ergeren aan sommige chauffeurs. Maar ik heb wel een andere manier om deze chauffeur daar op te wijzen door hem het te zeggen!
Maar al eens gedacht hoe dat zou komen dat sommige chauffeurs zo zijn? Ik als reiziger krijg ook al de boebels als zo iemand die de bus laat stoppe en vraagt " rijd gij naart station?" terwijl dat 5 meter verder een halte met info tot over hun horen staat!
En wat ik bedoel op die is het volgende "chauffeurs die aan ons station met gemiddeld 5 minuten vertraging vertrekken doordat ze liever nog wat staan babbelen met hun collega's " wel als "gewone" reiziger weet u dit mischien niet. maar de bus kan via een systeem tegen gehouden worden omdat treinreizigers van een late trein hun bus niet zouden missen!
Zijn klachten zijn niet gegrond volgens mij! of zijn al zeker niet fouten die de chauffeur maakt tijdens zijn rit.

groeten
kevkej

BerichtDoor overweg13 » 21 Jan 2010, 21:10

kevkej schreef:En wat ik bedoel op die is het volgende "chauffeurs die aan ons station met gemiddeld 5 minuten vertraging vertrekken doordat ze liever nog wat staan babbelen met hun collega's " wel als "gewone" reiziger weet u dit mischien niet. maar de bus kan via een systeem tegen gehouden worden omdat treinreizigers van een late trein hun bus niet zouden missen!
groeten

Jongske, ik hou me al veertig jaar met het openbaar vervoer bezig: ik heb er destijds bij de NMBS en de NMVB nog voor gepleit om zo'n systeem te introduceren om de aansluitingen tussen trein en bus te optimaliseren. Daar ging het helemaal niet over; het ging wel degelijk over chauffeurs die alle reglementeringen aan hun laars lappen.
overweg13

BerichtDoor focus » 24 Jan 2010, 12:10

Beste mensen,

ik kan je, als chauffeur bij De Lijn zelf, zeggen dat we voor niemand nagenoeg goed kunnen doen.

Door het rood rijden, zoals in de hierboven ergens vermelde mail staat, zou me zeer erg verbazen ! Ik denk niet dat er zoveel buschauffeurs dit zouden willen riskeren als dat wij dagelijks automobilisten zien doen.

Het té snel rijden, wat ook bijna iedere automobilist doet, is soms eerder een noodzakelijk kwaad waar we bijna niet onderuit kunnen om de reizigers ergens op tijd te krijgen of zijn of haar aansluiting niet te laten missen met een andere bus of trein.
Het komt vooral door de vele werken en verkeersproblemen in Aalst waarmee we dagdagelijks, en tot grote ergernis van iedereen, mee te maken hebben en waar vanuit de stadsdiensten zoals politie, niets aan verholpen wordt.

Ten tweede zijn er ook vele reizigers die het maar niet leren om, zoals vanuit de Lijn uit gevraagd wordt, 5 minuten voor de doortocht van de bus aan de halte te staan EN hun abonnement of lijnkaart klaar te houden voor ze opstappen zodat dit niet voor onnodige vertraging zorgt.
En hoe dikwijls komen we het niet tegen dat wanneer de bus op tijd wil vertrekken aan het station, dat er nog iemand uit de Panos of vanonder de luifel van het station komt aangelopen en toch nopg mee moet, terwijl we daar al een aantal minuten klaar staan ?

Ten derde de vriendelijkheid : laat het me zo stellen dat ook wij mensen zijn en niet altijd evengoed gezind zijn, net zoals reizigers die geen goeiedag zeggen bij het opstappen, die moeilijk doen wanneer wij eens een abonnement vragen, die zat op de bus strompelen of die met etenswaren willen opstappen en dan half opgegeten op de bus achterlaten.
Je zou eens een hele dag met ons moeten meerijden en zien welke problemen wij onderweg allemaal tegenkomen.
En hoeveel keer we aan het ASZ moeten zeggen "nee deze bus rijdt niet naar het station", "ja, deze bus wel" enz... terwijl het allemaal duidelijk vermeld staat op de haltepalen.
Maar,...niemand kijkt ernaar !!!!
Indien je dit een paar keer per dag moet doen, vald dit nog mee. Maar wanneer je dit nagenoeg alle dagen een 20-tal keer moet doen, dan werk dat soms inderdaad op je heupen.
En er zijn zelfs reizigers bij die deze bussen elke dag nemen om daar te gaan werken en het nog steeds blijven vragen.

Ik zou nog uren kunnen doorgaan met hier van alles en nog wat aan toe te voegen, maar ik ben het moe om dit steeds te willen duidelijk maken aan iedereen ;) .
focus

BerichtDoor rian » 24 Jan 2010, 13:39

focus schreef:ik kan je, als chauffeur bij De Lijn zelf, zeggen dat we voor niemand nagenoeg goed kunnen doen.

Door het rood rijden, zoals in de hierboven ergens vermelde mail staat, zou me zeer erg verbazen ! Ik denk niet dat er zoveel buschauffeurs dit zouden willen riskeren als dat wij dagelijks automobilisten zien doen.
Dan moet ik je teleurstellen. Ook buschauffeurs zijn maar mensen en ik heb al meermaals meegemaakt dat de chauffeur van mijn bus door rood reed. Meestal was het nog maar net rood, maar was het toch wel een doelbewuste actie, te merken aan nog wat extra gas tijdens de oranje fase.
focus schreef:Ten tweede zijn er ook vele reizigers die het maar niet leren om, zoals vanuit de Lijn uit gevraagd wordt, 5 minuten voor de doortocht van de bus aan de halte te staan EN hun abonnement of lijnkaart klaar te houden voor ze opstappen zodat dit niet voor onnodige vertraging zorgt.
En hoe dikwijls komen we het niet tegen dat wanneer de bus op tijd wil vertrekken aan het station, dat er nog iemand uit de Panos of vanonder de luifel van het station komt aangelopen en toch nopg mee moet, terwijl we daar al een aantal minuten klaar staan ?
Die 5 minuten die je van tevoren bij de halte moet zijn, dat staat bijna nergens. Niet eens op de haltes (niet op de haltes die ik gebruik - misschien elders wel). De meeste mensen weten dat dus gewoon niet. Bovendien zijn er ook wachthaltes (in Gent bv. de stations, het Zuid, de Korenmarkt en waarschijnlijk nog meer) waar de chauffeurs niet te vroeg mogen vertrekken en waar je dus ook niet per se 5 minuten van tevoren moet zijn. (Niettemin vertrekken sommige chauffeurs toch te vroeg, vooral aan de semi-tijdelijke halte van bundel 70 achter station Gent-Sint-Pieters.) Uiteraard moet je wel voor zorgen dat je voor vertrektijd in de bus bent.
focus schreef:En hoeveel keer we aan het ASZ moeten zeggen "nee deze bus rijdt niet naar het station", "ja, deze bus wel" enz... terwijl het allemaal duidelijk vermeld staat op de haltepalen.
Maar,...niemand kijkt ernaar !!!!
Je hoeft niet te schreeuwen. Overigens, ook in een land als België bestaan er (functioneel) analfabeten en slechtzienden. Je zou verbaasd staan hoeveel mensen geen dienstregeling kunnen lezen of voor wie de lijnfilm niet leesbaar is, ook al vind je het zelf geen probleem. En sommige mensen zijn gewoon erg bang dat ze op de verkeerde bus stappen en hebben bevestiging nodig. Er is dan ook geen enkele reden om mensen te veroordelen die naar de bestemming van de bus vragen. Die moet je als chauffeur een normaal antwoord geven.
focus schreef:En er zijn zelfs reizigers bij die deze bussen elke dag nemen om daar te gaan werken en het nog steeds blijven vragen.
Die hebben daar waarschijnlijk een goede reden voor, anders zouden ze er niet naar vragen.

Groetjes,
Rian
rian

BerichtDoor karelvast » 24 Jan 2010, 15:48

rian schreef:
focus schreef:Ten tweede zijn er ook vele reizigers die het maar niet leren om, zoals vanuit de Lijn uit gevraagd wordt, 5 minuten voor de doortocht van de bus aan de halte te staan EN hun abonnement of lijnkaart klaar te houden voor ze opstappen zodat dit niet voor onnodige vertraging zorgt.
Die 5 minuten die je van tevoren bij de halte moet zijn, dat staat bijna nergens. Niet eens op de haltes (niet op de haltes die ik gebruik - misschien elders wel). De meeste mensen weten dat dus gewoon niet. Bovendien zijn er ook wachthaltes (in Gent bv. de stations, het Zuid, de Korenmarkt en waarschijnlijk nog meer) waar de chauffeurs niet te vroeg mogen vertrekken en waar je dus ook niet per se 5 minuten van tevoren moet zijn. (Niettemin vertrekken sommige chauffeurs toch te vroeg, vooral aan de semi-tijdelijke halte van bundel 70 achter station Gent-Sint-Pieters.) Uiteraard moet je wel voor zorgen dat je voor vertrektijd in de bus bent.

Groetjes,
Rian

Die 5 minuten op voorhand, dat staat in de brochure "gids voor de reiziger" die op elk voertuig mee te nemen is. Stadsvervoer vormt hierop een uitzondering, maar door de doorgaans hoge frequenties op stadslijnen, vormt een gemiste bus hier doorgaans niet zo'n probleem. Vermits de "Gids voor de reiziger" zowat de "algemene voorwaarden" van reizen met De Lijn vormt, wordt iedereen geacht hiermee akkoord te gaan bij het gebruik van een voertuig van deze maatschappij. Ik geef toe dat de communicatie zeker en vast duidelijker kan, maar in principe is deze bepaling voor iedereen raadpleegbaar. Overigens, geen betere leerschool dan persoonlijke ervaring. Doorrijden dus! :P :D

In principe mag een buschauffeur zelfs helemaal niet meer stoppen eens de halteplaats verlaten is. Wanneer de controledienst dit opmerkt, kan hiervoor een verslag volgen wegens stoppen tussen de haltes.
karelvast

Volgende

15 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Dienstverlening

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten