Home Actueel Forums Reizigersreacties Dienstverlening Het openbaar vervoer faalt

Het openbaar vervoer faalt

Opmerkingen over de dienstverlening. Sub: verkoop, chauffeur, conducteur, staking, compensatie, overvol voertuig.
11 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Het openbaar vervoer faalt

BerichtDoor Benjamin » 03 Jun 2009, 19:23

Het openbaar vervoer faalt in veel opzichten.
Ze snappen blijkbaar niet wat de problemen van de gebruikers zijn.
Stakingen, prijsstijgingen, vertragingen.

Daarom heb ik een website gemaakt, om actiegroepen te ondersteunen. Want het openbaar vervoer moet beter naar zijn gebruikers luisteren.

www.onsvervoer.be
Benjamin

Re: Het openbaar vervoer faalt

BerichtDoor bartje » 04 Jun 2009, 02:26

Hmm, ik snap niet helemaal je bedoeling, sorry. Wat stel je precies voor? Wat houdt dat 'ondersteunen van actiegroepen' in?
En wat met tegenstrijdige belangen? Ik kan me levendig voorstellen dat Antwerpenaars meer rechtstreekse treinen willen, maar dat er anderzijds een groep is die vaker een trein wil die stopt in pakweg Mortsel en Vilvoorde. Hoe wil je die verzoenen? Capaciteit is niet oneindig, op de weg als op het spoor.
bartje

BerichtDoor Benjamin » 04 Jun 2009, 08:41

Met het ondersteunen van actiegroepen bedoel ik dat ze via deze site makkelijker hun online campagne kunnen voeren. Zo zijn ze verlost van de technische moeilijkheden, zoals een online agenda bijhouden, of alle leden ineens aanspreken, en kunnen ze zich meer richten op hun doelstelling zelf.
Het gebruik van de site is bovendien gratis.

Er kunnen inderdaad tegengestelde actiegroepen ontstaan, maar op deze manier hebben ze een mooi communicatieplatform. Het is dus eigenlijk de bedoeling om zulke botsingen, die offline wellicht al bestaan, online uit te lokken.
Benjamin

BerichtDoor steved » 09 Jun 2009, 13:33

De prijzen van de NMBS zijn duidelijk te duur. Ticket Gent-Brussel, 2de klas, kost bijna 20 euro! De NMBS kan/moet meer geld verdienen aan randactiviteiten, om zo de ticketprijs omlaag te halen!

Excuseer, wablieft?? Waar haal je dat cijfer? Ik kom uit op 8,10 euro. Trouwens, wees blij dat je in België woont. Ik raad je aan om eens de trein in het Verenigd Koninkrijk (ja leve de vrije markt) te nemen... Het lijkt me weer eerder een exponent meer in de al goed gekende en zich steeds verder uitdijende klaag-en-zaag-cultuur, gevoed met 'n flinke scheut nimby-isme. Het uitlokken van botsingen, please, waar zijn we mee bezig ?
steved

BerichtDoor SIMPY.be » 09 Jun 2009, 13:48

Niet iedereen wil op een constructieve manier meewerken aan de maatschappij hé...
SIMPY.be

BerichtDoor Administrator » 09 Jun 2009, 15:21

steved schreef:Het lijkt me weer eerder een exponent meer in de al goed gekende en zich steeds verder uitdijende klaag-en-zaag-cultuur, gevoed met 'n flinke scheut nimby-isme. Het uitlokken van botsingen, please, waar zijn we mee bezig ?

Klagen en zagen mag maar er moet een constructief voorstel tegenover staan. En als iets goed is moet het ook gezegd worden. Zeker dat laatste doen de Vlamingen duidelijk te weinig.

steved schreef:Waar haal je dat cijfer? Ik kom uit op 8,10 euro. Trouwens, wees blij dat je in België woont. Ik raad je aan om eens de trein in het Verenigd Koninkrijk (ja leve de vrije markt) te nemen...

We moeten verder kijken dan de perceptie hier op het forum. Voor velen worden de tickets van de NMBS als duur beschouwd. Enerzijds vergelijken gebruikers de prijs van een treinticket maar al te vaak met de literprijs van de auto. Hoewel dit uiteraard volledig verkeerd is in het licht van de kosten voor de aankoop van de auto, de taksen en verzekering, zijn het wel veel vaste kosten die al gemaakt zijn en hoe minder je de auto gebruikt, hoe duurder die wordt per kilometer. Vandaar dat het belasten van het autogebruik versus autobezit enorm belangrijk is. Anderzijds zien we dat de prijzen bij De Lijn spotgoedkoop zijn. Als je op basis van die prijzen vergelijkt, is de NMBS wel duur.
Administrator
Beheerder

BerichtDoor karelvast » 09 Jun 2009, 17:15

Administrator schreef: Anderzijds zien we dat de prijzen bij De Lijn spotgoedkoop zijn. Als je op basis van die prijzen vergelijkt, is de NMBS wel duur.

Dit prijsverschil is dan weer goed te praten door het feit dat een traject dat met een trein 10 minuutjes in beslag neemt, door een bus in drie kwartier gereden wordt.
karelvast

BerichtDoor bw494674 » 09 Jun 2009, 21:58

Hallo,
Administrator schreef:We moeten verder kijken dan de perceptie hier op het forum. Voor velen worden de tickets van de NMBS als duur beschouwd. Enerzijds vergelijken gebruikers de prijs van een treinticket maar al te vaak met de literprijs van de auto. Hoewel dit uiteraard volledig verkeerd is in het licht van de kosten voor de aankoop van de auto, de taksen en verzekering, zijn het wel veel vaste kosten die al gemaakt zijn en hoe minder je de auto gebruikt, hoe duurder die wordt per kilometer. Vandaar dat het belasten van het autogebruik versus autobezit enorm belangrijk is.

Zeer juist. En dit kan m.i. op een heel eenvoudige manier...
- alle taksen/belastingen die 1x per jaar moeten betaald worden afschaffen
- ter compensatie de prijs per liter aan de pomp extra belasten (ik kan niet direct schatten hoeveel extra % dit zou moeten zijn)

Daarnaast zouden verzekeringsmaatschappijen gesensibiliseerd moeten worden om premies per km te berekenen ipv. per jaar.

Uiteraard moet deze beslissing op Europees niveau genomen worden... teveel Belgen wonen op relatief korte afstand van een grens...

Extra voordeel is dat de bezitter van een oude/vervuilende auto hierdoor een extra stimulans krijgt om zijn auto sneller te vervangen (want deze verbruiken meestal meer dan gemiddeld)

Goedenavond.
bw494674

BerichtDoor overweg13 » 10 Jun 2009, 06:03

Administrator schreef: Voor velen worden de tickets van de NMBS als duur beschouwd. Enerzijds vergelijken gebruikers de prijs van een treinticket maar al te vaak met de literprijs van de auto.

Waar ik het in discussies altijd mee win, is niet de vergelijking met de prijs van een autorit (die veel te laag is!). Je moet vergelijken met de prijs van een trappist, een broodje, een concertticket e.d. Wie dan nog beweert dat de trein duur is, is ziende blind.
overweg13

BerichtDoor Benjamin » 10 Jun 2009, 09:28

steved schreef:
De prijzen van de NMBS zijn duidelijk te duur. Ticket Gent-Brussel, 2de klas, kost bijna 20 euro! De NMBS kan/moet meer geld verdienen aan randactiviteiten, om zo de ticketprijs omlaag te halen!

Ik bedoelde hiermee een ticket heen en terug, sorry voor de verwarring.

Het concept van de website kan misschien negatief overkomen, maar zo is het niet bedoeld. Als gebruiker van het openbaar vervoer zie ik echter wel dat veel gebruikers eenmaal een negatief beeld hebben van het openbaar vervoer. En dat negatief beeld wordt hoofdzakelijk gevormd doordat ze zich machteloos voelen. Ze worden te weinig (of niet) betrokken in het hele concept.

Veel intelligenter zou zijn om mensen zelf voorstellen te laten doen en deze door een community te laten evalueren. Dat is wat we moet www.onsvervoer.be nu eenmaal willen bereiken. Laat mensen zelf voorstellen doen, laat ze voelen dat ze iets aan het openbaar vervoer kunnen verbeteren.

Dit doet treintrambus op een bepaalde manier ook, maar het kan volgens mij geen kwaad om met een andere aanpak een zelfde doel na te streven.

Benjamin
www.onsvervoer.be
Benjamin

Volgende

11 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Dienstverlening

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!