Joeri schreef:*Ahum* weet je wel hoe duur een gesleepte P-trein is in vergelijking met stelletjes? (let op de nuance: P -trein). Los daarvan is een 55 sowieso niet meteen een schoolvoorbeeld van een zuinige diesel...
P-treinen zijn sowieso erg duur, maar bij een gesleepte P-trein heb je nog het voordeel dat die loc in het goederenverkeer kan ingezet worden.
Joeri schreef:Wat mij betreft zou het het beste zijn om iedereen automatisch een vaste zitplaats te geven bij aankoop van een biljet. Het lukt hier in Finland op IC en P - treinen (P = lange-afstandstrein). In combinatie met vaste halfuurdiensten zou dat vele problemen qua overbezetting oplossen, me dunkt.
Lijkt me geen slecht idee.
Joeri schreef:Tot slot: waarom muggenziften over taalslordigheden als je perfect weet waar het over gaat? `Gehalveerde rijtuigen´mag voor de kenner even absurd klinken als ´de trein kon de auto niet ontwijken´om maar wat te zeggen, maar iedereen weet waarover het gaat - en is dat nou net niet de essentie van taal?
Van een journalist mag je correct taalgebruik verwachten. Ik weet niet waar je die gehalveerde
rijtuigen gezien hebt, maar het is even absurd als de gehalveerde
treinwagons waarvan sprake.