Home Actueel Forums Reizigersreacties Dienstregeling en stiptheid Infrabel wil 30 P-treinen naar Brussel schrappen

Infrabel wil 30 P-treinen naar Brussel schrappen

Opmerkingen over de dienstregeling en stiptheid. Sub: aansluiting, frequentie, verbelbussing, afschaffing, vervroeging, vertraging, doorstroming.
18 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Infrabel wil 30 P-treinen naar Brussel schrappen

BerichtDoor calabria » 03 Feb 2011, 11:07

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=UI35S450

Korte samenvatting: Infrabel wil een dertigtal treinen uit de Noord-Zuid verbinding om de stiptheid tijdens de spitsuren te verhogen. In ruil daarvoor zouden andere treinen versterkt kunnen worden.

Dit lijkt me geen goeie oplossing omdat:
- Het materieel dat momenteel voor P treinen wordt gebruikt slechts in zeer beperkte mate kan gebruikt worden om IC en IR treinen te versterken (M4, I10, M6). Alle treinen met treinstellen kunnen dus niet versterkt worden op deze manier
- Het lost het probleem buiten de spits niet op

Voorstellen op het forum van De Standaard beslaan:
- Treinen laten eindigen in Noord of Zuid en een pendeldienst inleggen (maar daarvoor zijn er vooral in Noord perrons tekort, en voor de P-treinen lost dit al helemaal niks op, locwissels in Noord of Zuid?)
- Centraal zonder stop voorbijrijden (toch liever niet voor IC/IR en CR treinen, eventueel voor een hele reeks P-treinen? De vraag is welk effect dit heeft)

Mijn persoonlijk voorstel:
- Stuur onmiddelijk alle HST's via Brussel-West (eventueel de Benelux ook)
- En stuur een aantal P treinen via Brussel-West en Delta/Merode/ Schuman
Probeer zo in totaal in de spits een trein of 3 per uur per spoor uit de NZV te halen en zaak zal al een stuk vlotter draaien.
calabria

Re: Infrabel wil 30 P-treinen naar Brussel schrappen

BerichtDoor Steven DH » 03 Feb 2011, 12:24

Hoi,

Alle HST's via Brussel-West sturen is geen oplossing, dat verlengt mijns inziens alleen maar de reistijd richting Nederland en Duitsland. Idem voor de Benelux. Bovendien moet er in dat geval ook gecontroleerd worden of er geen problemen ontstaan aan de andere knooppunten: Y Laken, Y Zennebrug, station Schaarbeek enz.
Treinen via West of via Schuman/Merode sturen lijkt me ook geen volledige oplossing. Eventueel zouden de piekuurtreinen vanop lijn 161 wel rechstreeks naar Schaarbeek kunnen gaan, de meeste reizigers vanop die lijn die richting centrum van Brussel willen, nemen ook nu al eerder de metro aangezien dat sneller gaat dan op de trein te blijven zitten tot Brussel-Centraal bvb.
Op lange termijn denk ik dat vooral het kruisende verkeer eruit gehaald moet worden. Als je nu bvb. bij stremming van spoor 1 naar spoor 3 moet in de NZV, moet er telkens een spoor van de tegenrichting gekruist worden, wat je bijvoorbeeld niet hebt op de flessenhals van Köln: de Hohenzollernbrücke. Dat er hiervoor nog een pak fly-overs gaan bijgebouwd moeten worden, spreekt voor zich.

Groeten,
Steven
Steven DH

BerichtDoor Leuven-Gent » 03 Feb 2011, 12:28

Leuven-Gent

BerichtDoor overweg13 » 03 Feb 2011, 16:44

Mag ik even kort door de bocht: dat men er maar eens voor zorgt dat er minder defecten zijn. Om eens heel ver terug te gaan in de tijd: voor 1984 reden er minstens evenveel treinen door de NZV. Tijdens de piek van de spits waren dat bijna allemaal zware treinen die door diesels getrokken werden, en die er dus in de praktijk (niet in theorie) nog net iets langer over deden dan de huidige treinen. Wat toen kon, moet nu toch ook nog kunnen.
Voor de rest: ik wil wel eens zien welke bestaande treinen men nog kan verlengen.

Het doet me allemaal wat denken aan de grapjes die destijds (lang, lang geleden) over de openbare diensten verteld werden. Als je een probleem aankaartte, dus een klacht indiende, loste men het probleem op door maar meteen alles wat aanleiding kon geven tot de klacht, af te schaffen. Wat men nu probeert door te voeren, ligt in dezelfde lijn.
overweg13

BerichtDoor Bram » 03 Feb 2011, 17:25

Zie uiteraard het persbericht:

http://www.treintrambus.be/actueel/pers ... ssing.html.

Volgens mij bieden het oostelijk (L26) en westelijk (L28) ringspoor enkele alternatieven, zeker als internationale treinen die toch maar slots pakken uit de NZ-as, eruit gehaald kunnen worden. Ook Kapellekerk kan geschrapt worden. Nu moeten ze om de zes maanden de graffiti wegdoen voor ocharme minder dan 100 reizigers per dag. Ik weet dat dit al vloeken in de kerk is. Wat nog meer vloeken in de kerk is maar nog altijd beter dan het schrappen van P-treinen, is het niet door de NZ-as sturen van de treinen met het kleinste aantal reizigers. Bij een trein met 1000 reizigers kan je dat niet maken maar 40 reizigers kunnen volgens mij gemakkelijk overstappen in de NZ-as zelf. Perfect mogelijk maar blijkbaar ook taboe!

Nog iets: alles duurt jááren en is heel moeilijk te realiseren. Eender wat constructief voorstel je doet. Schrappen van treinen kan in enkele maanden. Kafka!
Bram

BerichtDoor overweg13 » 03 Feb 2011, 17:28

Bram schreef:Wat nog meer vloeken in de kerk is maar nog altijd beter dan het schrappen van P-treinen, is het niet door de NZ-as sturen van de treinen met het kleinste aantal reizigers. Bij een trein met 1000 reizigers kan je dat niet maken maar 40 reizigers kunnen volgens mij gemakkelijk overstappen in de NZ-as zelf. Perfect mogelijk maar blijkbaar ook taboe!

Denk je dat er tijdens de spits één trein is met minder dan 40 reizigers? Ik denk het niet. Soms zie je wel eens een P-trein in Brussel-Zuid aankomen met nauwelijks mensen erin, maar die hebben de lading dan al gelost in Noord en Centraal.
overweg13

BerichtDoor bw494674 » 03 Feb 2011, 19:22

Hallo,

Een paar andere oplossingen

[list=]
[*]De P-treinen vanaf lijn 161 (Namur) vanaf Schuman naar Schaarbeek laten rijden.[/*]
[*]Afschaffen halte Brussel-Kapellekerk[/*]
[*]Eén van de twee CR-treinen per uur tussen Braine le Comte en Leuven via lijn 28 laten rijden (... - Vorst-Zuid - Brussel West - Simonis - Schaarbeek- ...)[/*]
[*]Thalys vanaf Brussel-Zuid langs lijn 28 naar Amsterdam/Köln,... voor zover mogelijk.[/*]
[/list]

Hiermee haal je evenveel treinen uit de NZV... en dit niet alleen tijdens de spitsuren maar heel de dag door. En je hoeft er geen P-treinen voor af te schaffen die in veel gevallen de enige geloofwaardige reismogelijkheid voor pendelaars zijn.

Groeten,
Bart W.
bw494674

BerichtDoor bartje » 04 Feb 2011, 02:00

Buiten de spits zijn er relatief weinig problemen met drukte in de NZV, bw494674. Ik zie dus niet meteen de meerwaarde om heel de dag de NZV te ontlasten. Thalys en ICE via de lijn 28 betekent kopmaken, en een behoorlijke omweg, al is het vooral het eerste dat tijd doet verliezen. Als je de mensen uit de internationale treinen wil jagen, is dat inderdaad the way to go.
@Bram: Veel P-treinen met maar 40 reizigers op zijn er inderdaad niet (meer), want ondertussen al lang en breed afgeschaft, zeker als ze door de NZV rijden. Ik zie dus ook niet meteen welke treinen je met die criteria zou kunnen afschaffen.
Wel zou je het verkeer kunnen spreiden, om zodoende ook die alternatieven aantrekkelijker te maken. Wie zou er nu bijvoorbeeld naar Weststation trekken, zelfs als hij richting Dendermonde wil? De frequentie is zo al een ramp, en net in de spits rijden de treinen alleen maar in de NZV... Zeker, voor heel wat mensen moet een trein door de NZV behouden blijven, maar er zijn voldoende anderen die er niet moeten zijn.
Zeker Brussel-Centraal is zo overbevolkt als maar kan zijn in de spits. Het is ook voor mij de reden waarom ik Kapellekerk blijf verdedigen, ondanks de tegenvallende reizigersaantallen. Al liggen die volgens mij net aan een gebrek aan treinen die er stoppen. Bij de laatste dienstregeling zijn er trouwens weer een heel aantal gesneuveld... Als je tijdens de spits een paar 1000 mensen in Congres en Kapellekerk zou kunnen laten op- en afstappen, zou dat heel wat ruimte winnen in Centraal.
bartje

BerichtDoor Bram » 04 Feb 2011, 10:23

Die 40 reizigers is waarschijnlijk te laag genomen maar het gaat om het principe. Bij de zware gesleepte treinen stappen heel veel reizigers uit in zowel Brussel-Noord als Brussel-Zuid. Dit geeft extra zitplaatsen op die zware treinen. Als men de lichtere treinen kan omleiden, creëert men meer capaciteit voor zware treinen in de tunnel.

Kapellekerk zou ik net niet verdedigen. Een stop in Kapellekerk is slechts voor enkele reizigers en het neemt een stop weg in de tunnel zelf. Kapellekerk heeft ook slechte aansluitingen met ander openbaar vervoer, vergelijk dat eens met Brussel-Centraal, -Noord en -Zuid of zelfs met Brussel-West!
Bram

BerichtDoor Bram » 04 Feb 2011, 15:41

Bram

Volgende

18 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Dienstregeling en stiptheid

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,