Home Actueel Forums Reizigersreacties Dienstregeling en stiptheid Waasland - Brussel: voorstel aanpassing

Waasland - Brussel: voorstel aanpassing

Opmerkingen over de dienstregeling en stiptheid. Sub: aansluiting, frequentie, verbelbussing, afschaffing, vervroeging, vertraging, doorstroming.
8 berichten • Pagina 1 van 1

Waasland - Brussel: voorstel aanpassing

BerichtDoor Spoorzoeker » 24 Jan 2011, 10:45

Er zijn sinds de nieuwe dienstregeling nogal wat klachten van mensen op de verbinding St-Niklaas - Lokeren - Brussel en vice versa. De rechtstreekse verbinding is immers buiten de spits weggevallen, er moet worden overgstapt in Dendermonde. Bovendien wachten de aansluitende treinen niet op aansluiting. De oorzaak van dit alles zijn werken in het station van St-Niklaas om de perrons te verhogen, waardoor gedurende twee jaar een perron minder beschikbaar is. In de oude dienstregeling waren er twee perrons nodig voor deze treinserie omdat zowel aankomst als vertrek op het uur '30 vielen.

Toch zie ik mogelijkheden om hier iets te verbeteren. Uitgangspunt is dat Sinaai en Belsele voldoende hebben aan één trein per uur, zoals de meeste stopplaatsen van dat niveau. Dat wordt dan de L-trein Gent-Antwerpen. De IC (Poperinge-) Brussel-St-Niklaas kan dan non-stop van Lokeren naar St-Niklaas rijden. De reistijd wordt dan 5 minuten minder, aankomstuur op '25, vertrek in de tegenrichting op '35. Een keertijd van 10 minuten, wat volstaat. Gevolg: één perron minder nodig (aankomst- en vertrekperron zijn gelijk).

Alleen voor treinen met M6 (bij mijn weten twee treinen per richting) lukt dat niet, 10 minuten keertijd zijn dan te kort. Bovendien rijdt de terugkerende trein dan met ander materieel. Om hier met één perron minder uit te komen dient de vertrekken trein dan te vertrekken om 17u23 (ook om IC-C niet in de weg te rijden).

Commentaar welkom
Spoorzoeker
Spoorzoeker

Re: Waasland - Brussel: voorstel aanpassing

BerichtDoor karelvast » 25 Jan 2011, 19:19

Goed plan in feite, al zijn het voor zover ik er zicht op heb ook veel (enfin, wat is "veel" in zo'n stations...) reizigers uit Belsele en Sinaai die de huidige situatie beklagen.
Er zou verbetering komen: de NMBS belooft nu in Dendermonde op aansluiting te wachten ({DESCRIPTION}).

Sowieso is het belachelijk dat de "noodzakelijke" perronverhoging nu pas wordt uitgevoerd. In 2003/2004 werd het hele Sint-Niklase stationsplein aangepakt. Daarbij werd ook het stationsgebouw zelf vernieuwd. Het was kennelijk niet mogelijk op dat moment tegelijk de perrons aan te pakken... :roll:
karelvast

BerichtDoor Joeri » 02 Feb 2011, 17:06

Ik weet niet in hoeverre het haalbaar is op basis van de spoorconfiguratie in Sint - Niklaas, maar ik dacht er eerder aan om IC L en IR a door te koppelen in St. Niklaas. De treinen die met M6 gereden worden zouden onmiddelijk van/naar St. Niklaas Oost kunnen doorrijden resp. vertrekken.
Joeri

BerichtDoor Leuven-Gent » 29 Mrt 2011, 22:03

Per 4/4 is er een kleine aanpassing: de trein die om 18u30 van Brussel-Noord vertrekt zal opnieuw doorrijden naar Sint-Niklaas.
Leuven-Gent

BerichtDoor karelvast » 31 Mrt 2011, 15:03

Joeri schreef:Ik weet niet in hoeverre het haalbaar is op basis van de spoorconfiguratie in Sint - Niklaas, maar ik dacht er eerder aan om IC L en IR a door te koppelen in St. Niklaas.

Zo'n doorkoppeling zou praktisch mogelijk moeten zijn. Deze week was ik in Sint-Niklaas, en daar stond de IR a op spoor 5 (waar de IC L normaal gezien arriveert), neus aan neus met de vervangende L-trein Dendermonde - Sint-Niklaas. Zo'n doorkoppeling zou evenwel een draak van een verbinding Poperinge - Brussel - Sint-Niklaas - Mechelen - Leuven creëren, met alle gevolgen van dien bij eventuele vertragingen.
karelvast

BerichtDoor bartje » 05 Apr 2011, 06:31

Ter info: de IR Leuven - Sint-Niklaas was ooit een jaar doorgetrokken als stoptrein naar Lokeren in het weekend. In theorie paste het net. In werkelijkheid dus van geen kanten, er reed bijna geen enkele trein op tijd.
Opnieuw koppelen met een dergelijke gevoelige verbinding (enkelspoorlijnen) lijkt me inderdaad geen geweldig idee.
bartje

BerichtDoor Joeri » 12 Apr 2011, 20:26

Als ik me goed herinner had die relatie toen een keertijd van 6 of 8 minuten in Lokeren, bij een erg strakke dienstregeling. Op weekdagen hebben zowel de IC als de IR een erg ruime dienstregeling tussen Dendermonde en St. Niklaas, resp. tussen St. Niklaas en Mechelen, waar nog eens 12 minuten stilstand in St. Niklaas bijkomt. De nieuwe verbinding die daarbij zou ontstaan is inderdaad een draak van een verbinding, maar door het wegvallen van de lange keertijden in St. Niklaas kan wel kostenefficiënter gewerkt worden...
Joeri

BerichtDoor eric123 » 21 Jul 2011, 04:13

wel kostenefficiënter gewerkt worden... :D
eric123

8 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Dienstregeling en stiptheid

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,