johann schreef:
Welnu, de NMBS zou iets soortgelijks kunnen doen met een webapplicatie die iedereen in staat moet stellen om zelf 'de ideale dienstregeling' te creëren. Ik zou wel eens benieuwd zijn naar wat zoiets aan bruikbare informatie zou kunnen opleveren. Stiekem denk ik immers nog altijd dat ik het beter kan, maar zo'n tooltje zou wel geestig zijn om de proef op de som te nemen.
Waarop wacht je? Maar dan niet alleen voor Antwerpen - Brussel, want dat is gemakkelijk, zeker als je ook geen rekening moet houden met de financiën uit het eerste deel van je bijdrage. Als je de ideale dienstregeling voor lijn 25 hebt, mag je beginnen aan lijn 15... en 16... en 59... en 12...en niet alleen voor aansluitingen zorgen in Berchem, maar ook in Lier, Hasselt, Sint-Niklaas, gent. Vergeet ook niet te onderhandelen met de Nederlanders en de Fransen. Ik wens je veel succes toe.
Ik heb dit zelf vele keren geprobeerd, en ik kan je verzekeren: als je 3 stappen ver geraakt, heb je flink werk geleverd. Let wel: dan heb je nog geen trein door de NZV gejaagd.
Wij van de vroegere BTTB waren zo'n 20 jaar geleden al tot de conclusie gekomen dat het niet onze taak was om dienstregelingen op te stellen. Er bestond dan ook een stille afspraak dat we er niet meer aan waagden. Wat natuurlijk wel kan, is hier en daar kleine verbeteringen voorstellen; dat moeten dan wel echte verbeteringen zijn, en ze mogen dus elders geen nieuw probleem creëren. Maar een basispatroon opstellen voor het hele net is eigenlijk geen mensenwerk meer. En dan kom je tot de vaststelling dat er altijd wel onoplosbare aansluitingsproblemen opduiken. Even hebben we bij de BTTB zelfs nog een norm gehanteerd voor de aanpassing van de infrastructuur: de snelheid verhogen waar dat nodig was om aansluitingen te verzekeren. Dat is natuurlijk mooi, maar haast onbegonnen werk: tegen dat de infrastructuurwerken afgelopen zijn, is de dienstregeling vaak al opnieuw gewijzigd.
M.a.w., we zullen er moeten leren mee leven dat voor sommige plaatsen geen echte oplossingen te bedenken zijn. Tenzij je zoveel treinen inlegt, dat er vanzelf overal aansluitingen ontstaan. Maar dan komen de financiën (en laat ons toegeven: de zinvolheid) opnieuw aankloppen.
Kan het dan echt niet beter? natuurlijk kan het beter. Onze dienstregelingen vertonen anno 2009 gewoon ouderdomsverschijnselen. Ze zijn alweer zo'n 11 jaar oud, en dan krijgen ze het uitzicht van een woekerende fruitboom, die niet degelijk gesnoeid is, en waar altijd maar nieuwe takken geduld worden. Na een tijdje zit alles in de weg van alles, en daar kun je op dit ogenblik niet meer onderuit.
Tabula rasa zoals in 1984 en gedeeltelijk in 1998 is ook al lang geen evidentie meer. Want dan krijg je het verschijnsel dat je nu elk jaar hebt bij wijzigingen in het kwadraat: actiegroepen (niet de BTTB) die de belangen van enkelingen verdedigen, vaak tegen het algemeen welzijn in. Ik kan me voorstellen dat men bij de NMBS echt niet staat te springen om met een geheel nieuw plan te voorschijn te komen, als men beseft dat men uit zowat alle hoeken des lands reacties kan verwachten. Dat kan enigszins opgevangen worden door verregaande besprekingen vooraf, maar wie moeten dan de partners zijn? De BTTB, natuurlijk, maar ook die groepering wordt dan aangevallen door de kleinere, regionale actiegroepen, die niet het overzicht hebben dat NMBS en BTTB wel hebben.