Home Actueel Forums Algemeen Trein Groepsreizen en gereserveerde plaatsen

Groepsreizen en gereserveerde plaatsen

4 berichten • Pagina 1 van 1

Groepsreizen en gereserveerde plaatsen

BerichtDoor Paul » 07 Sep 2011, 12:09

In de voorbije zomervakantie organiseerde ik de reis van en naar de kampplaats voor de Chiro van ons dorp, waarin mijn kinderen actief zijn. We kozen voor een groepsreis per trein: heenreis Sint-Niklaas - Mol op zondag 31 juli en terugreis Mol - Nieuwkerken-Waas op woensdag 10 augustus. De groepsreizen werden tijdig en volgens de regels aangevraagd en betaald.

In twee van de vijf treinen die de groep volgens plan moest nemen, waren geen plaatsen voorbehouden. Op de heenreis niet in de trein Sint-Niklaas - Antwerpen; de trein zat goed vol en veel groepsleden moesten rechtstaan in de gangen. Op de terugreis niet in de trein Antwerpen - Nieuwkerken-Waas; de treinbegeleider had wel een stapeltje plakbriefjes in de hand, maar hij bracht ze niet aan en zei tegen de groep "dat ze maar ergens moesten gaan zitten". Ook hier moesten groepsleden rechtstaan of op de vloer van het balkon gaan zitten.

Op zich is dat allemaal niet erg natuurlijk, zeker niet voor jonge mensen. We vragen geen schadevergoeding, ik denk trouwens niet dat we daar recht op hebben aangezien de groep wel degelijk 'vervoerd' is geworden en ter bestemming gekomen. Maar ik wil toch mijn ongenoegen uiten over deze gang van zaken en ik zal een brief sturen naar de klanten dienst met kopie aan de ombudsman. Als een groep de moeite doet om de omslachtige procedure van het aanvragen van een groepsreis te volgen en daar ook de - in dit geval veel duurdere - prijs voor te betalen, dan mag men verwachten dat de plaatsen inderdaad voorbehouden worden: voor het welzijn van de groep én om de andere reizigers niet te hinderen.

Ik leg die 'duurdere prijs' nog even uit. Het betrof een jeugdgroep waarvan een groot deel van de leden jonger is dan 12 jaar. Het zou dus veel goedkoper zijn go-passen te kopen voor de ouderen en de jongeren gratis ('free 4 kids' weet je wel) te laten reizen. Concreet: voor de terugreis Mol - Nieuwkerken betaalden we voor 90 reizigers (waarvan 42 -12) 90 x 3,60 = 324 euro. Met go-passen zou het geweest zijn 48 x 5 = 240 euro.

Ik heb mij in het verleden vaak geërgerd aan jeugdgroepen die onaangekondigd op de trein stappen en met go-passen reizen, maar ik moet zeggen dat ik hen steeds beter begin te begrijpen.

Vriendelijke groet,

Paul
Paul

Re: Groepsreizen en gereserveerde plaatsen

BerichtDoor overweg13 » 07 Sep 2011, 22:20

Dag Paul

Het is een altijd terugkerend probleem. De kern van je betoog is - denk ik - dat je echt moeite moet doen om een groepsreis aan te vragen, als je al mee mag met de treinen die je het best uitkomen, en dat je bijna altijd geconfronteerd wordt met reizigers die op de gereserveerde plaatsen zitten en die van geen wijken willen weten, met geen of onvolledige reserveringen e.d.m.
Als het om weinig drukke treinen gaat, worden de stickers vaak niet gekleefd omdat er toch plaats genoeg is... Dat zoiets door de meeste betrokkenen als nonchalance of luiheid geïnterpreteerd wordt, zal stations- en treinpersoneel worst wezen. Op drukke treinen gebeurt het dan weer zelden dat de plaatsen ook effectief vrij blijven. De meeste TBG's houden zich veilig op de achtergrond en laten het aan de groep over of ze hun plaatsen opeisen.
Tot voor kort organiseerde ik zelf 3 à 4 keer per jaar een groepsreis voor een groep van 25 à 35 volwassenen, en ik moet eerlijk toegeven dat de reis zelden van begin tot einde vlekkeloos verliep. Het gebeurde trouwens ook vaak dat in de stations op geen enkele manier aangekondigd werd waar de gereserveerde plaatsen zich bevonden, wat bij lange treinen tot veel tijdverlies leidt.
De omslachtige procedure lijkt op papier dan wel te werken, in de realiteit is het resultaat zelden bevredigend. En dan heb ik het nog niet over de problemen door het halsstarrig vasthouden aan allerlei principes door de Cel Groepsreizen, die soms de gekste oplossingen bedenkt. Twee hoogtepunten uit mijn carrière: een reis Halle - Ciney, waarbij we in Namur moesten overstappen van de IC naar Dinant naar de L naar Ciney, i.p.v. de voor de hand liggende rit zonder overstap met de IC naar Luxemburg, en een reis Halle - Diest, waarbij we niet voor 12:30 in Diest geraakten. Ook het koppig vasthouden aan door ARIdisc uitgedokterde oplossingen zonder veiligheidsmarge (overstappen van 7 minuten in Brussel in de ochtendspits!) zorgde vaak voor problemen, net als het onbegrip als je nog maar durfde vermelden dat een bepaalde trein eigenlijk de enige mogelijke keuze was omdat er ook nog aansluitende bussen waren.
Ik ben sinds kort gestopt met de wandelgroep en een van de prettigste gevolgen van die beslissing is, dat ik voortaan geen groepsreizen meer hoef aan te vragen.
overweg13

BerichtDoor bartje » 09 Sep 2011, 13:13

Voor de gewone reizigers en pendelaars is, zoals Paul al aangeeft, vaak geen plezier om met een groep te moeten reizen. Als gewone reiziger kan je je plaats immers niet reserveren.
Daarom pleit ik ervoor dat, op zijn minst op langere-afstandstreinen, zoals IC's, maar ook bepaalde IR's, reservaties voor individuen mogelijk worden. Liever zonder verplichting, maar als reizigers de mogelijkheid hebben om hun zitplaats vast te leggen, hebben ze wellicht ook meer begrip voor mensen die dat ook doen...
Bedrijfstechnisch geeft het trouwens een indicatie dat een bepaalde trein zeer bevraagd zal zijn, wat, zeker als dat ruim op voorhand bekend is, misschien kan leiden tot een aanpassing van de samenstelling (al leef ik nu wellicht op ijdele hoop).
bartje

BerichtDoor Joeri » 15 Sep 2011, 01:03

In (o.a.) Finland is dit al jaren de standaard. Daar hier al applicaties voor bestaan, kan het niet moeilijk zijn om ook in België een soortgelijke applicatie te implementeren. Alleen benieuwd wat er dan gaat gebeuren bij sterk vertraagde en/of afgeschafte treinen...
Joeri

4 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties