Door overweg13 » 07 Sep 2011, 22:20
Dag Paul
Het is een altijd terugkerend probleem. De kern van je betoog is - denk ik - dat je echt moeite moet doen om een groepsreis aan te vragen, als je al mee mag met de treinen die je het best uitkomen, en dat je bijna altijd geconfronteerd wordt met reizigers die op de gereserveerde plaatsen zitten en die van geen wijken willen weten, met geen of onvolledige reserveringen e.d.m.
Als het om weinig drukke treinen gaat, worden de stickers vaak niet gekleefd omdat er toch plaats genoeg is... Dat zoiets door de meeste betrokkenen als nonchalance of luiheid geïnterpreteerd wordt, zal stations- en treinpersoneel worst wezen. Op drukke treinen gebeurt het dan weer zelden dat de plaatsen ook effectief vrij blijven. De meeste TBG's houden zich veilig op de achtergrond en laten het aan de groep over of ze hun plaatsen opeisen.
Tot voor kort organiseerde ik zelf 3 à 4 keer per jaar een groepsreis voor een groep van 25 à 35 volwassenen, en ik moet eerlijk toegeven dat de reis zelden van begin tot einde vlekkeloos verliep. Het gebeurde trouwens ook vaak dat in de stations op geen enkele manier aangekondigd werd waar de gereserveerde plaatsen zich bevonden, wat bij lange treinen tot veel tijdverlies leidt.
De omslachtige procedure lijkt op papier dan wel te werken, in de realiteit is het resultaat zelden bevredigend. En dan heb ik het nog niet over de problemen door het halsstarrig vasthouden aan allerlei principes door de Cel Groepsreizen, die soms de gekste oplossingen bedenkt. Twee hoogtepunten uit mijn carrière: een reis Halle - Ciney, waarbij we in Namur moesten overstappen van de IC naar Dinant naar de L naar Ciney, i.p.v. de voor de hand liggende rit zonder overstap met de IC naar Luxemburg, en een reis Halle - Diest, waarbij we niet voor 12:30 in Diest geraakten. Ook het koppig vasthouden aan door ARIdisc uitgedokterde oplossingen zonder veiligheidsmarge (overstappen van 7 minuten in Brussel in de ochtendspits!) zorgde vaak voor problemen, net als het onbegrip als je nog maar durfde vermelden dat een bepaalde trein eigenlijk de enige mogelijke keuze was omdat er ook nog aansluitende bussen waren.
Ik ben sinds kort gestopt met de wandelgroep en een van de prettigste gevolgen van die beslissing is, dat ik voortaan geen groepsreizen meer hoef aan te vragen.