Home Actueel Forums Algemeen Trein Afschaffen stopplaatsen

Afschaffen stopplaatsen

14 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Afschaffen stopplaatsen

BerichtDoor FDD » 11 Jun 2011, 06:38

Gelezen in De Morgen: de NMBS wil besparen door stopplaatsen waar geen 40 reizigers opstappen af te schaffen: Welle, Hillegem, Hofstade, Brugge St Pieters en zelfs Simonis staat op het lijstje.
Ook in het aanbod naar Dendermonde zou geschrapt worden. Is dit een expliciete toegeving dat de verbinding Dendermonde-Brussel West een compleet fiasco is?
Afschaffen Welle valt wel ergens te begrijpen, de stopplaats ligt op nauwelijks 2 km van Denderleeuw. In Welle heb je 1 trein per uur, 2 km verder heb je een ruim aanbod. Begrijpelijk dat reizigers liever hun auto op de parking in Denderleeuw plaatsen om daar de trein te nemen.
Het plan wordt door de raad van bestuur op 5 juli besproken
FDD

Re: Afschaffen stopplaatsen

BerichtDoor KENSINGTON » 11 Jun 2011, 07:50

1.Ook Simonis begrijp ik niet .

Enerzijds heeft men de mond vol over het Gen-project en als men dan reeds een station heeft waar een aansluiting naar metro vlot is zou men het willen afschaffen.

Heb toch de indruk dat op de spitsuren veel gebruik gemaakt wordt van Simonis. Roltrap af en je bent in het metrostation.

Het zou in feite beter zijn om Simonis verder uit te bouwen ( en vooral veiliger te maken) .

2.Verder denk ik dat het afschaffen van haltes en treinen in feite maar een druppel is op een hete plaat .

Zolang de spoorwegen een burcht blijven van politiek en vakbonden vrees ik dat er geen structurele maatregelen genomen worden en dat enorm veel overheidsgeld wordt verspild. De top en de vakbonden zijn allemaal bezig met het behoud van hun posities zonder in feite oog te hebben voor het eindproduct dat aan de klant moet afgeleverd worden .
Het liefst doet men dan nog beroep op dure externe studiebureaus voor analyses . Managers zijn nu eenmaal belangrijker als ze een beroep doen op consultants....
Met wat gezond boerenverstand zou men evenwel tot dezelfde conclusies komen als de consultants. Maar ja, ik heb de indruk dat gezond boerenverstand in deze tijd een schaars goed geworden is .
Bovendien kunnen die managers achteraf zeggen dat het niet hun conclusies zijn maar wel deze van de consultants .
KENSINGTON

BerichtDoor FDD » 11 Jun 2011, 10:00

In 1984 werden er al enorm veel stopplaatsen afgeschaft, weet iemand nog of dat toen via consultants ging?
Wat Simonis betreft, als die stopplaats nu al in aanmerking voor sluiting komt, waarom gaat dan binnen afzienbare tijd Josaphat open en waarom zijn er op het GEN-plan nieuwe stopplaatsen voorzien als Schepdaal, Sint-Agatha-Berchem enz... Juist, het gaat om aanvragen van de betrokken gewestelijke overheden, maar toch ... de kans dat deze aanvragen ingewilligd worden lijkt me vanuit de Simonis-politiek weinig waarschijnlijk.
FDD

BerichtDoor KB3680 » 11 Jun 2011, 22:32

FDD schreef:In 1984 werden er al enorm veel stopplaatsen afgeschaft, weet iemand nog of dat toen via consultants ging?
Gokje: ik denk eerder dat de invloed van plaatselijke politici (wier nationale invloed groot genoeg was) belangrijk was.
KB3680

BerichtDoor KENSINGTON » 12 Jun 2011, 12:17

Afschaffen Welle valt wel ergens te begrijpen, de stopplaats ligt op nauwelijks 2 km van Denderleeuw. In Welle heb je 1 trein per uur, 2 km verder heb je een ruim aanbod. Begrijpelijk dat reizigers liever hun auto op de parking in Denderleeuw plaatsen om daar de trein te nemen

Wel het probleem dat de parkings van station Denderleeuw nu reeds op werkdagen overvol staan. Als je daar na 8.00 toekomt om een parkingplaats te zoeken .....
Als men voor diverse stations in de omgeving oordeelt dat ze toch beter gesloten worden omdat men in Denderleeuw betere verbindingen heeft dan wordt het parkingprobleem alleen maar groter . Trouwens ja, eenmaal de mensen toch al de auto moeten nemen is de verleiding groot om het volledige traject met de wagen af te leggen .
KENSINGTON

BerichtDoor FDD » 12 Jun 2011, 13:55

KB3680 schreef:
FDD schreef:In 1984 werden er al enorm veel stopplaatsen afgeschaft, weet iemand nog of dat toen via consultants ging?
Gokje: ik denk eerder dat de invloed van plaatselijke politici (wier nationale invloed groot genoeg was) belangrijk was.

Ik herinner me dat in de buurt van Ath een aantal kleine stopplaatsen gespaard bleef, Dieu Guy Spitaels was daar toen burgemeester.
FDD

BerichtDoor overweg13 » 12 Jun 2011, 15:54

FDD schreef:
KB3680 schreef:

Ik herinner me dat in de buurt van Ath een aantal kleine stopplaatsen gespaard bleef, Dieu Guy Spitaels was daar toen burgemeester.

Maar toch verdwenen Maffle en La Cavée.
overweg13

BerichtDoor bartje » 12 Jun 2011, 22:17

@overweg13: Bepaalde lijnen hadden nu eenmaal het 'nadeel' dat ze een grote (inter)nationale corridor waren. Om niet in de weg te rijden van de internationale treinen, zowel goederen als reizigers, werden de stoptreinen, en de stations die ze bedienden, nogal makkelijk geslachtofferd. Lijn 94 was daar een voorbeeld van, lijn 75 een ander, lijn 36 tussen Leuven en Waremme ook. Daar zaten er toch wel een paar bij die volgens mij vandaag heel erg bruikbaar hadden kunnen zijn.

Je moet je vandaag durven afvragen waarom sommige stations minder dan 70 reizigers hebben. Is er werkelijk geen vraag naar, of is de dienstregeling zo mager dat ze geen reizigers trekken? Durven reizigers er de trein nemen, of is er, door een gebrek aan -veilige- parkeerruimte en wachtgelegenheid, en in sommige gevallen zelfs aan adequate verlichting, een dermate groot onveiligheidsgevoel dat reizigers wegblijven? Is de tariefstructuur voor vooral korte afstanden soms ook niet te ontmoedigend voor korte afstanden, zeker met een parallelle buslijn aan spotprijzen (cf De Lijn)? En last but not least, hoe betrouwbaar zijn de cijfers? Uit het verleden zijn een paar mooie staaltjes bekend van manipulatie van de cijfers.
bartje

BerichtDoor overweg13 » 12 Jun 2011, 22:32

bartje schreef:@overweg13: Bepaalde lijnen hadden nu eenmaal het 'nadeel' dat ze een grote (inter)nationale corridor waren. Om niet in de weg te rijden van de internationale treinen, zowel goederen als reizigers, werden de stoptreinen, en de stations die ze bedienden, nogal makkelijk geslachtofferd. Lijn 94 was daar een voorbeeld van, lijn 75 een ander, lijn 36 tussen Leuven en Waremme ook. Daar zaten er toch wel een paar bij die volgens mij vandaag heel erg bruikbaar hadden kunnen zijn.

Zo druk was het op de lijnen 94 en 75 toch ook weer niet, noch voor, noch na 1984. Op lijn 75 waren de meeste stopplaatsen trouwens al verdwenen voor 1984. Op lijn 94 werd de logica van het afgeroomde IC-IR-plan ten volle gevolgd; dat gebeurde inderdaad minder op heel wat (voornamelijk Henegouwse) lijnen waar de stopplaatsen meestal bewaard werden.
Op sommige lijnen kwam men geleidelijk trouwens terug op die volledige sluiting van alle kleinere halten, en werden de directe treinen weer vervangen door stoptreinen of verdwenen de directe treinen die parallel reden met de stoptreinen (lijnen 52, 58, 86, 122, 123).
Dat zou waarschijnlijk ook gebeurd zijn als men de tussenliggende halten op lijn 90 geschrapt had. Er stond op een bepaald moment trouwens een IR Aalst - Mons (met stops in Denderleeuw, Ninove, Geraardsbergen, Lessines en Jurbise) op stapel. Het lijdt weinig twijfel dat ook deze trein, als hij er ooit gekomen was, uiteindelijk verdwenen zou zijn, en dat het de L-trein zou geweest zijn die hem overleefde.
overweg13

BerichtDoor SIMPY.be » 13 Jun 2011, 08:48

Anno 2011 kan je je wel afvragen of een stopplaats als Marke of Lauwe niet gewenst is op L75. Zeker nu er een "trage" is tussen Kortrijk en Doornik. Een extra stop kan geen kwaad, gezien de lange keertijd in Kortrijk. Het zou deel kunnen uitmaken van een klein voorstadsnetje.
SIMPY.be

Volgende

14 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten