Home Actueel Forums Algemeen Trein Trein Duffel-Lier

Trein Duffel-Lier

9 berichten • Pagina 1 van 1

Trein Duffel-Lier

BerichtDoor Bert M » 29 Mei 2011, 15:12

Veel mensen pendelen tussen Duffel en Lier.
Dagelijkse files ter hoogte van Carrefour zijn hier het bewijs van.
De lijnbus 550 rijdt haast nooit stipt, wachttijden van meer dan een kwartier komen voor. Die bus staat immers mee in de file.
De alternatieve lijnbus 2, doet het ganse platteland en kost meer dan een half uur reistijd.
Omdat er grote en langdurige wegenwerken in het verschiet liggen, zal de reistijd nog toenemen.

Er rijdt een trein tussen Mechelen en Lier. Deze passeert Duffel, maar stopt er niet.
Gezien de afstand zou de trein er waarschijnlijk maar 5 minuten over doen.

Kan er geijverd worden voor een verbinding Duffel-Lier, vooral tijdens de piekuren?

Tijd voor een petitie?
Bert M

Re: Trein Duffel-Lier

BerichtDoor W.V. » 30 Mei 2011, 21:01

De opmerking "het zou maar x minuten langer duren" gaat niet echt op, aangezien je dan uiteindelijk op 10 extra stations moet stoppen en de reistijd dus wel serieus de hoogte in gaat.

Een stoptrein Mol - Geel - Olen - Herentals - Wolfstee - Bouwel - Nijlen - Kessel - Lier - (nieuwe halte) Lint, Duffel, Sint-Katelijne-Waver - Mechelen-Nekkerspoel - Mechelen lijkt me anderzijds wel interessant.

Of eventueel als semi-direct Mol - Geel - Herentals - Wolfstee - Nijlen - Lier - Duffel - Mechelen (en dan verder naar Gent over Dendermonde misschien?).

Daarnaast is er nog het probleem van enkelspoor tussen splitsing Kontich en Lier. 4 treinen per uur moet in theorie gemakkelijk lukken, maar als er één trein vertraging heeft geeft die meteen 2/3 andere treinen vertraging en kan het ook doorslaan op de stiptheid op Antwerpen - Mechelen.
W.V.

BerichtDoor Nicholas » 04 Jun 2011, 23:04

In dit geval lijkt met het idee van de stoptrein verbinding het beste. Enkel Olen, Bouwel en Kessel schrappen levert geen grote tijdswinst op, en de lijn heeft zeker ook potentieel voor reizigers uit Olen, Bouwen en Kessel. Ook Sint-Katelijne-Waver is een gevraagde bestemming, o.a. door de ingenieursopleiding die gegeven wordt op De Nayer (Lessius).
Als deze reizigers moeten overstappen zou het hen redelijk veel tijd kosten voor een korte afstand.

De IC-R laten stoppen in Duffel lijkt me eerder onrealistisch, want anders houd je op termijn een L-trein Turnhout-Brussel over.
Nicholas

BerichtDoor bartje » 05 Jun 2011, 10:10

Ik zie het er niet van komen, vrees ik. Toch niet vooraleer die bocht tweesporig is gemaakt, en dat zit momenteel niet in de plannen...
bartje

BerichtDoor kempenexpress » 05 Jun 2011, 11:05

De 2 ideeën op zich van die stoptrein (L) en die semi-direct (IR) vind ik best wel interessant, maar:
* Ik zou die semi-direct (IR dus) laten rijden als een IR: Mol-Geel-Olen-Herentals-Lier-Mechelen(-Dendermonde-Wetteren(?)-Gent SP). Anders wordt die IR een veredelde L-trein. En waarom van Wolfstee een IR-stop maken?

Enerzijds heb je voor deze 2 verbindingen op de dag van vandaag dieselmaterieel nodig. Er is al een schrijnend tekort aan MW41'ers in de Kempen. Dus nu (of pakweg over 1 jaar) is dat niet haalbaar.
Anderzijds kunnen deze verbindingen over een 4-tal jaar integraal gereden worden met elektrisch materieel (einde elektrificatiewerkzaamheden Herentals-Mol). Maar dan hebben we het nog niet over beschikbaar materieel, personeel, rijpaden, e.d.

L13 (Lier-Y.Duffel) heeft zeker een uitbreiding nodig, zowel tijdens de werkdagen als in de weekends/feestdagen. Maar, zoals bartje al gemeld heeft, vrees ik ook dat dit op een flop zal uitdraaien. Ik zie nog niet direct L13 dubbelsporig worden.
kempenexpress

BerichtDoor W.V. » 06 Jun 2011, 08:01

kempenexpress schreef:* Ik zou die semi-direct (IR dus) laten rijden als een IR: Mol-Geel-Olen-Herentals-Lier-Mechelen(-Dendermonde-Wetteren(?)-Gent SP). Anders wordt die IR een veredelde L-trein. En waarom van Wolfstee een IR-stop maken?

Wolfstee was bedoeld om de files op de E313 te verkleinen en een groot deel van die mensen gaan wellicht naar Brussel, dus als er in Wolfstee zowel naar Antwerpen als naar Brussel verbindingen zijn kan die stopplaats misschien eindelijk haar nut bewijzen?
W.V.

BerichtDoor kempenexpress » 06 Jun 2011, 10:05

W.V. schreef:Wolfstee was bedoeld om de files op de E313 te verkleinen en een groot deel van die mensen gaan wellicht naar Brussel, dus als er in Wolfstee zowel naar Antwerpen als naar Brussel verbindingen zijn kan die stopplaats misschien eindelijk haar nut bewijzen?

Je zegt het zelf: "Wolfstee was bedoel om de files op de E313...". Dus Wolfstee was tijdens de vernieuwingswerken van de E313 misschien wel een (klein) succesje, maar nu is het een totale flop. Als je alle treinen die er dagelijks stoppen begint op te tellen waar er 0 (nul) reizigers uitstappen en 0 (nul) reizigers instappen, dat zijn er 10-tallen per dag. Ik ken niet exact het aantal opstappers/afstappers in Wolfstee (telling van 2009, 2010?), maar ik denk dat er dat zeker geen 50 per dag zijn. Op die kleine parking aan Wolfstee zullen er wel auto's staan, maar dat zijn auto's van werknemers die hun blik niet kwijtgeraken op de autoparking van het nabijgelegen bedrijf waar ze werken (al staat er al meer 'te huur' dan waar er nog bedrijvigheid is).
Wolfstee bombarderen als een IR-stop is totaal uit de lucht gegrepen.

Ook al zou er een 'boost' komen voor Wolfstee, dan moeten er nog - buiten de parking - fameuze infrastructuurwerken gebeuren, want nu kunnen er treinen halt houden met slechts 4 rijtuigen.
Voor het laatst bewerkt door kempenexpress op 06 Jun 2011, 21:28, in totaal 1 keer.
kempenexpress

BerichtDoor bw494674 » 06 Jun 2011, 19:50

Hallo,

Even nuanceren :
Er is in Wolfstee slechts één rechtstreekse verbinding met Antwerpen per uur en hij doet er 37 minuten over. Dit is geen aanbod dat van aard is om veel automobilisten van de E313 te doen afrijden.

Groeten,
Bart W.
bw494674

BerichtDoor kempenexpress » 06 Jun 2011, 21:27

bw494674 schreef:Hallo,

Even nuanceren :
Er is in Wolfstee slechts één rechtstreekse verbinding met Antwerpen per uur en hij doet er 37 minuten over. Dit is geen aanbod dat van aard is om veel automobilisten van de E313 te doen afrijden.

Groeten,
Bart W.

Wolfstee zelf heeft 2 L-verbindingen per uur, maar inderdaad slechts 1 rechtstreekse met Antwerpen. Daarom dat ik (zoals in vorige berichten) het fameus in vraag stel om enerzijds Wolfstee tot een IR-station te bombarderen als er anderzijds een heleboel treinen stoppen waar niemand afstapt of opstapt.

Omdat het aanbod minimaal is, blijven de mensen nog liever in de file staan op de E313 dan in Herentals-Industrie de afrit te nemen, in Wolfstee hun auto te parkeren en aldaar de trein te nemen.

Als er nu terug een L-dienst Mol-Antwerpen zou komen i.p.v. de huidige Herentals-Lier, dan kunnen we nogeens babbelen.

Maar we wijken af, het gaat hier over Duffel-Lier.
kempenexpress

9 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties