hybride locs

3 berichten • Pagina 1 van 1

hybride locs

BerichtDoor joverwimp » 03 Jul 2010, 15:10

Reizigers op het noordfranse spoorwegnet kunnen vanaf morgen 4 juli rijden met hybride treinen.
Het zijn de eerste locs ter wereld die zowel op diesel als op elektriciteit rijden. Dergelijke treinen zouden ook bij ons ingezet kunnen worden, bv op de lijn Neerpelt-Antwerpen. (www.nordpasdecalais.fr/pagesPortail/mul ... %E9gionaux)
joverwimp

Re: hybride locs

BerichtDoor SIMPY.be » 03 Jul 2010, 20:34

Inderdaad, het KAN. Maar ik denk wel niet dat dit voor België een meerwaarde zou hebben. De afstand Antwerpen-Herentals is nu niet danig groot. Daar je met een hybride systeem wel 2 systemen moet onderhouden. Een puur diesel-systeem (want het is eigenlijk een dieselelektrische overbrenging) is eenvoudiger en ook goedkoper in aankoop. Dus wanneer je er voor dat stukje er de kosten-baten analyse erbij zou halen... Ik weet het niet. Wanneer je een lang stuk elektrisch hebt, en dan maar een klein uiteinde diesel, dan denk ik dat deze stellen of locomotieven wel hun meerwaarde halen. In ieder geval lijkt me de elektrificatie van de overige diesellijnen in België sowieso dringend nodig, te beginnen met de Kempen uiteraard!
SIMPY.be

Re: hybride locs

BerichtDoor joverwimp » 23 Jul 2010, 20:25

De geplande tram van Hasselt naar Maastricht wordt blijkbaar ook een hybride voertuig: kan zowel op diesel als op elektriciteit kan rijden. Binnen de stedelijke omgevingen van Hasselt en Maastricht zal er op stroom gereden worden en in de buitengebieden op diesel.
(net gelezen op www.hasselt.be/nl/85/content/692/lightrail.html)
joverwimp

3 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Ontvang HTML?

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten