Home Actueel Forums Algemeen Trein IR Mol - Hasselt

IR Mol - Hasselt

26 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

IR Mol - Hasselt

BerichtDoor IR -trein » 03 Feb 2010, 00:10

De NMBS vergeet al verschillende jaren 1 spoorlijn: Lijn 15 bis.

Even een (kort) overzicht van alle nadelen:

- Geen P treinen in de ochtend - of avondspits
- Treinsnelheid is beperkt tot 120 km/u
- In het weekend slechts 2 uur frequentie
- Treinen trillen zo hard dat ze al de bijnaam "wasmaschine" hebben (ook wel playmobil)
- Treinen zitten vaak overvol
- Treinen worden aaneengekoppeld zodat rondlopen in de trein (naar bijvoorbeeld een collega die toevallig in 1 van de 3 andere treinen zit) onmogelijk is daar elke trein slechts 2 wagons telt
- Stopplaatsen zijn bijna allemaal verwaarloosd en onverhard
- Vaak defect aan de voertuigen
- Vaak vertraging doordat er slechts 1 spoor beschikbaar is en zo de trein vanuit Hasselt dient te wachten op de trein van Mol
-...

Wat vinden jullie hiervan? Misschien wel een beetje overdreven, maar niets verzonnen! Dat de NMBS daar maar eens iets aan doet!
IR -trein

Re: IR Mol - Hasselt

BerichtDoor cereal » 03 Feb 2010, 07:11

Inderdaad, het is zelfs de rede voor mij geweest om vanuit leopoldsburg anar geel te verhuizen.

IR -trein schreef:- Geen P treinen in de ochtend - of avondspits
- Treinsnelheid is beperkt tot 120 km/u
- In het weekend slechts 2 uur frequentie
- Stopplaatsen zijn bijna allemaal verwaarloosd en onverhard
- Vaak defect aan de voertuigen
- Vaak vertraging doordat er slechts 1 spoor beschikbaar is en zo de trein vanuit Hasselt dient te wachten op de trein van Mol

Inderdaad hier sluit ik mij volledig bij aan, zeker die 2 uur frequentie in het weekend is rampzalig.

IR -trein schreef:- Treinen trillen zo hard dat ze al de bijnaam "wasmaschine" hebben (ook wel playmobil)
- Treinen zitten vaak overvol

IR -trein schreef:Wat vinden jullie hiervan? Misschien wel een beetje overdreven, maar niets verzonnen! Dat de NMBS daar maar eens iets aan doet!

ik heb al herhaaldelijk contact opgenomen met de klantendienst hierover, maar ik krijg zelfs nooit antwoord op mijn vragen/opmerkinegn
cereal

BerichtDoor SIMPY.be » 03 Feb 2010, 09:07

IR -trein schreef:De NMBS vergeet al verschillende jaren 1 spoorlijn: Lijn 15 bis.

Slechts één lijn?! Dan zou de NMBS het wel ongelofelijk goed doen!
De situatie in De Kempen is rampzalig, maar wees gerust er zijn nog gevallen. Volledig gelijkaardig is het lijntje naar Eeklo. Of wat dacht je van de verbinding Ieper-Roeselare-Brugge?
Ook de lijn Kortrijk-Brussel is tot Denderleeuw volledig 120km/h, dat voor een "IC" trein.
We hebben allemaal wel ergens een reden tot klagen.
SIMPY.be

BerichtDoor Molenbruch Y. » 03 Feb 2010, 11:45

Dag,

Je mag ook niet vergeten dat lijn 15 van erg ver komt. Er is in het voorbije decennium eigenlijk al veel vooruitgang geboekt:
- uurdienst op weekdagen (was vroeger buiten de spits om de 2 uur).
- ondanks de vele klachten zijn de AR 41's toch veel comfortabeler dan de vroegere M2 TD-stammen zonder airco, bovendien laten ze scherpere rittijden toe en kan men nu rechtstreeks naar Antwerpen dankzij koppeling in Mol.
- heropening stopplaats Zolder
- de heropening van Zonhoven en Beringen-Centrum lijkt nu concreter te worden.

Ik beweer niet dat je klachten ongegrond zijn, maar alles ineens verbeteren gaat nu eenmaal niet.

Groeten,
Molenbruch Y.

BerichtDoor DirkVB » 03 Feb 2010, 15:41

En dan vergeet je nog dat wij al meer dan 20 jaar vragen om de aansluiting in Hasselt richting Luik te realiseren, maar nog steeds zie je daar, wanneer je vanuit de Kempen in Hasselt aankomt, de trein naar Luik zowat wegrijden en kan je een uur wachten op de volgende.
DirkVB

BerichtDoor kempenexpress » 04 Feb 2010, 10:13

Persoonlijk vind ik dat er al fameuze verbeteringen gebeurd zijn op deze lijn, anderszijds zijn er nog een aantal dingen die idd beter kunnen:
Verbeterd:
* invoering vroegere en latere treinen (o.a. dankzij het SLC Mol-Hasselt).
* heropening Zolder (o.a. dankzij het SLC Mol-Hasselt).
* uurdienst op weekdagen.
* comfortabel materieel (kinderziektes buiten beschouwing gelaten).
* verhoging lijnsnelheid van 70 en 90 km/u naar 120 km/u.
* rechtstreekse trein Antwerpen-Hasselt (via Mol) en v.v.
Moet verbeteren:
* aansluitingen in Hasselt op andere treinen (o.a. richting Genk, richting Tongeren-Liège).
Had men nooit mogen doen:
* de lijn op enkelspoor brengen tussen Mol en Beringen-Mijn, Zolder en Hasselt.
* ze noemen dit een IR-trein tussen Mol en Hasselt, maar hij stopt wel overal. Dat is in mijn ogen geen IR-, maar een L-trein...

Sommige puntjes heb ik overgenomen van andere forumleden (en zijn ook mijn persoonlijke bevindingen), maar ze zijn toch steeds het vermelden waard...
kempenexpress

BerichtDoor IR -trein » 04 Feb 2010, 18:57

Ik was inderdaad de rampzalige aansluitingen nog vergeten! Als men in Hasselt aankomt heb je nagenoeg nooit een snelle aansluiting op een andere trein. Spits en weekenden buiten beschouwing gelaten. Men zou in eerste instantie er voor moeten zorgen dat dit probleem wordt verholpen. Tevens is het heel vervelend wanneer je in Hasselt werkt of naar school gaat en je om bijvoorbeeld 8 of 9 uur moet beginnen. Door het gebrek aan een P - trein ben je eigenlijk een uur te vroeg in Hasselt, want op een kwartiertje raken velen niet van het station naar hun werk/school. Wanneer er dan 's ochtends en 's avonds een P tussen de reguliere IR's zou rijden zou dit probleem en tevens dat van de aansluitingen opgelost geraken. Het weekend is nog veel erger. Een trein om de 2 uur! Dat is pas schandalig! Zeker wanneer deze dan weer maar eens moet wachten op die van Mol. Doordat de trein in de stations van Mol en Hasselt moet wachten (in Hasselt zelfs bijna een half uur) lijkt het alsof er geen vertragingen zijn, maar dat klopt dus ook niet. Wanneer er vertraging is wordt deze opgevangen door de tijd die de trein normaal moet wachten in het station.

Wat de IR betreft ben ik het eens met Kempenexpress. De trein stopt in elk station, dus zou het evengoed een L kunnen zijn. Maar dat zijn natuurlijk maar details.

Het is wel zo dat de treinen van nu een verbetering zijn tov vroeger, maar doordat ze een maximumsnelheid van 120 km/u hebben gaat alles weer wat trager. Net als door het opbreken van het 2e spoor. Tevens zitten de treinen vaak overvol en is het, zoals ik al aanhaalde, heel vervelend wanneer er 3 of meer rijtuigen aan elkaar worden gehangen.

Kempenexpress haalt ook de verbinding met Antwerpen Centraal aan, maar wat gaat hier nog van over blijven nadat er elektrische treinen gaan rijden tussen AC en Neerpelt?

En welke verbeteringen zijn er de laatste 5 jaar gebeurd? Buiten in Mol en hier en daar een nieuwe fietsenrek zijn nagenoeg alle stations de laatste jaren verwaarloosd. Enkel Leopoldsburg ziet er nog vrij goed uit. Maar een perron zoals in Balen is bij regen gewoon een modderpoel!
IR -trein

BerichtDoor KB3680 » 04 Feb 2010, 21:28

IR -trein schreef:En welke verbeteringen zijn er de laatste 5 jaar gebeurd? Buiten in Mol en hier en daar een nieuwe fietsenrek zijn nagenoeg alle stations de laatste jaren verwaarloosd. Enkel Leopoldsburg ziet er nog vrij goed uit. Maar een perron zoals in Balen is bij regen gewoon een modderpoel!
Een ideetje hierover: zou het niet mogelijk moeten zijn dat gemeentes mee kunnen "investeren" in de stations/haltes op hun grondgebied, al was het maar voor de verfraaiing ervan. Een station is toch een soort uithangbord van een gemeente of zou dat toch kunnen (moeten) zijn? Of zie ik het verkeerd?
KB3680

BerichtDoor DirkVB » 05 Feb 2010, 08:35

Kempenexpress haalt ook de verbinding met Antwerpen Centraal aan, maar wat gaat hier nog van over blijven nadat er elektrische treinen gaan rijden tussen AC en Neerpelt?

Niet te optimistisch worden, het blijft de Kempen en NMBS.
Tussen Herentals en Mol zouden er elektrische treinen gaan rijden vanaf 2014.
Van de electrificatie van het traject Mol-Neerpelt is er bij de NMBS nergens sprake.
DirkVB

BerichtDoor karelvast » 05 Feb 2010, 12:17

DirkVB schreef:Niet te optimistisch worden, het blijft de Kempen en NMBS.
Tussen Herentals en Mol zouden er elektrische treinen gaan rijden vanaf 2014.

Gisteren dachten ze daar nochtans even anders over... :D

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... keerdspoor
karelvast

Volgende

26 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!