Home Actueel Forums Algemeen Trein Elektrificatie Herentals-Mol

Elektrificatie Herentals-Mol

19 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Elektrificatie Herentals-Mol

BerichtDoor kempenexpress » 14 Nov 2009, 16:38

Vandaag (za. 14/11/'09) in GVA online:

Elektrificatie van spoor komt er

De NMBS-directie heeft haar principiële goedkeuring gegeven aan de plannen voor de elektrificatie van de twintig kilometer spoorlijn tussen Herentals en Mol.
“Dat betekent dat nu een detailstudie mag worden aangevat”, zegt NMBS-woordvoerder Bram De Saedeleer. “Als die is afgerond, kunnen de infrastructuurwerkzaamheden starten. Het is moeilijk een termijn te zetten op de eerste spadesteek, maar het principeakkoord is er nu al.”
De werkgroep ACW-spoor dringt al jaren aan op de elektrificatie. “Daardoor wordt een rechtstreekse verbinding met Brussel mogelijk. Ook kan op de verbinding beter materiaal worden ingezet, bijvoorbeeld dubbeldeksrijtuigen. Het probleem van de overbezetting wordt daarmee opgelost”, zegt Mollenaar Jean Pauwels van de werkgroep.

Toch al een stap in de goede richting. Nu nog met TTB blijven ijveren voor Mol-Neerpelt (liefst zelfs tot Weert).
kempenexpress

Re: Elektrificatie Herentals-Mol

BerichtDoor Spoorzoeker » 30 Nov 2009, 01:04

Wel, laat electrificatie van Mol-Neerpelt nu net de grootstmogelijke bedreiging zijn voor een treindienst naar Hamont en Weert. Met bovenleiding tot Neerpelt zal er voor de bediening van Hamont (beloofd tegen zomer 2010) en Weert (zal er misschien ooit wel komen) niets anders opzitten dan een pendeltje met vertrek uit Neerpelt te organiseren. Dat zal dan wellicht evenveel succes hebben als de inmiddels overleden dienst Quévy - Aulnoye.

Maar ja, verder dan een pendeltje wil de NMBS wellicht niet gaan, want - stel je voor! - een rechtstreekse Antwerpen-Weert zou concurrentie kunnen betekenen voor de Thalys naar Amsterdam! :shock:
Spoorzoeker

BerichtDoor Hogersluys » 30 Nov 2009, 13:11

Het is niet Mol-Neerpelt dat geëlektrificeerd zal worden maar Herentals-Mol. Laten we stap voor stap werken. :lol:
Hogersluys

BerichtDoor Spoorzoeker » 01 Dec 2009, 00:29

Ik reageerde op dit standpunt van Kempenexpress:

kempenexpress schreef:Nu nog met TTB blijven ijveren voor Mol-Neerpelt (liefst zelfs tot Weert).
Spoorzoeker

BerichtDoor kempenexpress » 01 Dec 2009, 11:40

Spoorzoeker schreef:Ik reageerde op dit standpunt van Kempenexpress:

kempenexpress schreef:Nu nog met TTB blijven ijveren voor Mol-Neerpelt (liefst zelfs tot Weert).

Herentals-Mol is een stap in de goede richting, dat heb ik al vermeld. Als TTB'ers moeten we blijven ijveren voor een verdere doortrekking naar Weert. Al van zolang de vereniging bestaat - vroeger als BTTB, nu als TTB (roepnaam) - is dit één van de grote verlangens en vragen. Als we blijven proberen, blijven ijveren en blijven de nodige instanties achter hun veren zitten, zal het er ooit wel van komen. Alleen weet (momenteel) nog niemand voor wanneer...
kempenexpress

BerichtDoor Spoorzoeker » 02 Dec 2009, 22:48

Versta mij niet verkeerd, ik ben niet tegen heropening van Neerpelt-Hamont-Weert, integendeel: hoe rapper hoe liever.

Ik vind wel dat we ons moeten verzetten tegen elektrificatie van Mol-Neerpelt. Waarom? Omdat elektrificatie tot Neerpelt de heropening van Neerpelt-Weert net moeilijker maakt: als men elektrisch kan rijden tot Neerpelt, hoe gaat men dan van Neerpelt naar Weert rijden? Juist, met een pendeltje. En veel kans op succes heeft zo'n pendeltje niet :(
Spoorzoeker

BerichtDoor dcenens » 04 Dec 2009, 13:44

Ik ben ook voorstander van doortrekking tot Weert, maar daar mag Mol-Neerpelt niet het slachtoffer van worden...electrificatie tot Hamont is belangrijk, doortrekking tot Weert is wenselijk.
dcenens

BerichtDoor Spoorzoeker » 06 Dec 2009, 18:00

dcenens schreef:Ik ben ook voorstander van doortrekking tot Weert, maar daar mag Mol-Neerpelt niet het slachtoffer van worden...electrificatie tot Hamont is belangrijk, doortrekking tot Weert is wenselijk.

Doortrekking tot Weert is belangrijk. Electrificatie naar Neerpelt of Hamont brengt geen wezenlijke verbetering van de dienstverlening. Wat wordt de tijdwinst op Antwerpen-Neerpelt bij electrificatie? 2 tot 3 minuten?
Spoorzoeker

BerichtDoor W.V. » 07 Dec 2009, 12:06

Ik denk niet dat er veel tijdswinst zal zijn, aangezien het acceleratievermogen van een mw41 al redelijk hoog is. Als de referentiesnelheid op 140 wordt gebracht zal er misschien een klein verschil zijn, maar dan moeten er wel enkele stops geschrapt worden (of een extra IR die enkel in Neerpelt, Mol, Geel, Herentals, Nijlen, Lier, Berchem en Antwerpen-Centraal stopt).
W.V.

BerichtDoor kempenexpress » 12 Dec 2009, 17:21

Het is een feit: tussen Herentals en Mol komt er draad.
Er start een uitvoeringsstudie die duurt tot 2010 en eind 2010 zouden de werken starten. Elektrische treinen zouden in 2014 kunnen ingezet worden.

Ik heb dit samengevat omdat ik niet juist meer weet in welk thema en topic dit (uitgebreider) aan bod is gekomen.

Modje: als dit op de verkeerde plaats (zou) staan, verhuis het maar, hé...
kempenexpress

Volgende

19 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten