Home Actueel Forums Algemeen Trein Wijziging NMBS-tarieven & productgamma vanaf 1 februari 2010

Wijziging NMBS-tarieven & productgamma vanaf 1 februari 2010

39 berichten • Pagina 1 van 41, 2, 3, 4

Wijziging NMBS-tarieven & productgamma vanaf 1 februari 2010

BerichtDoor Trammist » 06 Nov 2009, 21:17

deredactie.be

NMBS-tarieven stijgen licht

Afbeelding

vr 06/11/2009 - 17:00 De tarieven van treinkaartjes en -abonnementen stijgen vanaf 1 februari 2010 met gemiddeld 0,57 procent. Tegelijk wordt het bestaande productgamma vereenvoudigd. Overigens raakte vandaag ook bekend dat de sociale dialoog tussen vakbonden en directie na de staking van vorige donderdag hervat wordt.

De NMBS past elk jaar haar tarieven aan in februari. Bij de vorige tariefverhoging, eerder dit jaar, bedroeg de stijging gemiddeld nog 5,9 procent als gevolg van de hoge inflatie. Dit keer is de inflatie negatief, maar toch is er gemiddeld een lichte tariefverhoging.

Afbeelding

De prijs van een standaardbiljet en van een Go Pass verandert niet. De trajecttreinkaart wordt 0,66 procent duurder, net als de Campuskaart.

De prijs voor een Rail Pass, goed voor 10 ritten in tweede klasse, stijgt met 1 euro tot 74 euro. In eerste klasse wordt dit 113 euro in plaats van 112 euro. Een Seniorenbiljet zal in tweede klasse 5,20 euro kosten in plaats van 5 euro. Overigens introduceert de NMBS vanaf 1 februari het Seniorenbiljet in eerste klasse voor de prijs van 12 euro.

Om het gamma voor de klant eenvoudiger en duidelijker te maken, zal de NMBS vanaf 1 februari stapsgewijs weinig succesvolle producten afschaffen en andere producten integreren in bestaande formules. Zo worden de "kidstarieven" aangepast: per betalende reiziger kunnen dan vier kinderen tussen 0 en 12 jaar gratis meereizen.

In de vooravond is overigens ook bekendgeraakt dat "het gemeenschappelijk vakbondsfront bij de NMBS tijdelijk de stakingsaanzegging opschort en de sociale dialoog hervat." Het ziet er dus voorlopig niet naar uit dat er volgende donderdag opnieuw wordt gestaakt.

Allez ja, het valt nog wel mee...
Trammist

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

BerichtDoor karelvast » 06 Nov 2009, 23:39

Het valt inderdaad mee, en is tegenover de stijging van vorig jaar slechts peanuts. Toch is een prijsstijging, wegens de negatieve inflatie, niet geoorloofd. Maar bon, we zullen er maar niet te lastig over doen, en zijn al blij dat de GoPass en de gewone ticketjes hun prijs behouden. :)
Voor het laatst bewerkt door karelvast op 07 Nov 2009, 09:22, in totaal 1 keer.
karelvast

BerichtDoor Leuven-Gent » 06 Nov 2009, 23:44

Wat interessant is voor de rijpere jeugd: er komt ook een seniorenticket 1ste klas, prijs 12 euro.

Wat de afschaffing van "minder succesvolle producten" betreft: geen idee wat dat inhoudt.
Leuven-Gent

BerichtDoor CityRail » 07 Nov 2009, 15:14

Het aantal verkochte losse biljetten zou het laatste jaar weer gedaald zijn volgens 's Heeren.
Mensen die vroeger een biljet kochten zijn frequenter met de trein gaan rijden..
CityRail

BerichtDoor overweg13 » 07 Nov 2009, 18:23

Leuven-Gent schreef:Wat interessant is voor de rijpere jeugd: er komt ook een seniorenticket 1ste klas, prijs 12 euro.

Wat de afschaffing van "minder succesvolle producten" betreft: geen idee wat dat inhoudt.

Dag

Ik maak me zorgen over de tariefformules die zullen verdwijnen wegens gebrek aan belangstelling. Ik vrees eerlijk gezegd voor de halveprijskaart (110 EURO/jaar), waarvan ik vermoed dat zelfs leden van een spoorwegforum als dit het bestaan niet kennen. Het is de enige kaart die wat klantentrouw en klantenbinding uitstraalt, die je zonder beperking kunt gebruiken, en die de mogelijkheid geeft om ook tegen gereduceerd tarief te reizen over middellange afstand.
Om nu nog met een echte promotiecampagne te beginnen voor het arme ding zal het wel te laat zijn, maar zoals gezegd: ik hou mijn hart vast: ik ben ouder dan 25, jonger dan 26, heb geen kinderrijk gezin bij elkaar ge..., heb niet gevochten in één van beide wereldoorlogen, enfin, ik val er altijd tussenuit. Mijn vrouw idem dito, trouwens...
overweg13

BerichtDoor Yeti » 07 Nov 2009, 18:46

Ik heb , toen ik aan het loket zat, tamelijk veel van die 50% kaarten kunnen verkopen.
Inderdaad, weinig mensen kennen die kaart en zeker voor 1ste klasse reizigers is dat tamelijk snel terug verdiend.
Yeti

BerichtDoor Spoorzoeker » 12 Nov 2009, 00:38

Leuven-Gent schreef:Wat de afschaffing van "minder succesvolle producten" betreft: geen idee wat dat inhoudt.

In het persbericht van de NMBS werd verwezen naar hun websits. Wel, daarop is voorlopig niets daarover terug te vinden.

Een paar jaar geleden hebben ze ook al eens een dergelijke "vereenvoudiging" doorgevoerd. Toen zijn de dagkaarten ("B-Tourrail") en de multipass gesneuveld. Vooral voor de multipass is dat dom, want die was net bedoeld om de auto te beconcurreren, waar je toch ook maar 1x betaalt voor 5 personen. Als mijn kinderen 12 worden (en dat doen ze in mijn geval met twee tegelijk ;) ) zal het helaas gedaan zijn met gezinsuitstappen per trein.

Misschien toch een tip voor een vereenvoudiging: een tariefformule die wat mij betreft mag wegvallen is de Diabolotaks :mrgreen:
Spoorzoeker

BerichtDoor joskevermeulen » 13 Nov 2009, 13:06

Goed dat de senioren nu ook in eerste zullen mogen reizien, als ze er 12 euro voor over hebben!
joskevermeulen

BerichtDoor overweg13 » 13 Nov 2009, 13:11

joskevermeulen schreef:Goed dat de senioren nu ook in eerste zullen mogen reizien, als ze er 12 euro voor over hebben!

En bijkomend voordeel: klasverhoging zal nu ook mogelijk zijn, zodat TBG's hopelijk ook echt doen bijbetalen als ze in eerste zitten.
overweg13

BerichtDoor Whoopy » 22 Nov 2009, 09:17

Yeti schreef:Ik heb , toen ik aan het loket zat, tamelijk veel van die 50% kaarten kunnen verkopen.
Inderdaad, weinig mensen kennen die kaart en zeker voor 1ste klasse reizigers is dat tamelijk snel terug verdiend.

Deze kende ik ook niet. 'K veronderstel dat deze alleen kan worden gebruikt bij biljetten en niet bij een railflex.. :?:
Whoopy

Volgende

39 berichten • Pagina 1 van 41, 2, 3, 4

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Ontvang HTML?

Laatste forumberichten