Home Actueel TreinTramBus-forum Algemeen Trein Turnhout vraagt station onder de grond

Turnhout vraagt station onder de grond

16 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Turnhout vraagt station onder de grond

BerichtDoor Gast » 27 Jan 2009, 10:50

Turnhout vraagt station onder de grond - 27/01/2009
TURNHOUT - De stad Turnhout heeft de NMBS gevraagd om de spoorlijn binnen de ring én het station ondergronds te brengen. De NMBS heeft positief gereageerd en start een onderzoek. Ook de mogelijkheid om een bijkomend treinstation te creëren wordt onderzocht.

De stad Turnhout lanceerde lang geleden al het idee om ter hoogte van het industrieterrein Veedijk een bijkomend station te maken: Turnhout Zuid. Onlangs is daadwerkelijk de opdracht gegeven om dat te onderzoeken, maar daar blijft het niet bij. Nu wil de stad ook degelijk onderzoeken of het mogelijk is om het station en een deel van de spoorlijn ondergronds te brengen.

'Het gaat om het stuk vanaf de ring tot aan het station', zegt schepen van Mobiliteit Dimitri Gevers (SP.A). 'We weten dat het flink wat geld kan kosten, maar de NMBS reageerde positief. Ze willen echt de opties bekijken.' De spoorlijn loopt naast de Spoorwegstraat en de Lakenweverstraat.

De vraag van de stad is geen losse flodder, maar past in de andere ontwikkelingen die er in de stationsbuurt zijn. 'We zijn ook volop bezig met het innovatiepark in de stationsomgeving en de Noordboulevard', zegt Gevers. 'We zouden het station rechtstreeks kunnen laten aansluiten op dat innovatiepark. Het is ook de bedoeling om de parking van het station dan ondergronds te brengen, wat zou betekenen dat er bovengronds heel wat mogelijkheden ontstaan.'

Het stuk vanaf de ring tot aan het station zou dan ingericht worden als groene vinger. 'Het zou het beeld van Turnhout, in positieve zin, grondig veranderen. Het geeft ons de mogelijkheid alles te integreren', zegt de schepen.

De NMBS gaat nu het ondergronds brengen daadwerkelijk bestuderen. De stad heeft ook officieel gevraagd om de mogelijkheid van een bijkomend station te bestuderen. Dat station moet komen tussen de E34 en de ring en zou aan de uitbreiding van het industrieterrein Veedijk komen. Het zou enerzijds als goederenstation dienst doen voor de bedrijven, maar ook als extra stopplaats voor personeelsleden van het industrieterrein. Bij de NMBS kon gisteren niemand reageren.
Gast

Re: Turnhout vraagt station onder de grond

BerichtDoor Leuven-Gent » 27 Jan 2009, 16:28

Hmm, dat zou betekenen dat Turnhout een tijd niet per trein te bereiken is...
De investeringen zouden vooral ten goede komen aan het autoverkeer.
Dan kan dat geld beter naar een gedeeltelijke verdubbeling van de lijn Herentals - Turnhout gaan.
Leuven-Gent

BerichtDoor Gast » 27 Jan 2009, 21:15

De echte probleemstelling voor Turnhout is dat er nu twee treinreeksen de stad aandoen en de overwegen dan vier maal per uur dicht gaan. Voor treinen richting Turnhout is de sluitingstijd meestal beperkt tot 2 minuten, zeg maar de tijdslengte van een verkeerslicht. Maar voor vertrekkende treinen is de situatie minder gelukkig; meestal is de overweg dan 4 minuten dicht (eerst OW 96 en 97 sluiten en na sluiting pas het vertreksein open), tenminste als de trein op zijn voorziene uur vertrekt. Het resultaat is dat dwars door Turnhout alles 12 minuten elk uur stilvalt. Als de vertrekseinen later dit jaar vanuit Berchem bediend worden, dreigen daar minuten bij te komen omdat de 'voeling' dan totaal verdwijnt.

En die overwegen zijn niet van de minste. Ter hoogte van het station kruist de trein de de Merodelei (overweg 97), niet alleen de baan naar Antwerpen maar ook een slagader van De Lijn en de winkelstraat van die stad. Nog geen 400 meter verder is overweg 96 aan de Steenweg op Gierle de tweede drukste overweg van Turnhout. De derde overweg (95) is net naast de Ring en een heel stuk rustiger.

Ik begrijp niet hoe men aan die tunnel komt. Waarschijnlijk een idee van iemand die de tunnel niet moet betalen en niet de hinder moet ondergaan gedurende de bouwtijd (minimum twee jaar). Een viaduct is veel gemakkelijker te realiseren en kost stukken minder. Die kan zelfs gebouwd worden terwijl het treinverkeer gewoon doorgaat. Er is voldoende ruimte naast het bestaande spoor om dit toe te laten. De aanvang van het viaduct zie ik beginnen aan de burg onder de Ring (overweg 95). Met een tunnel zou men al van voor de Ring onder de grond moeten zitten.

Ook aan de andere zijde van het station is een tunnel problematisch om de uitwijkbundel nog te kunnen bereiken na overweg 98 (Renier Sniedersstraat). Die spoorbundel is nodig, zeker met twee treinreeksen. Een viaduct laat ook hier meer mogelijkheden toe. Een tunnel die lager ligt dan het naastliggend kanaal is daar zeker af te raden.

Verder lees ik nog dat een nieuw station aan de Veedijk is gevraagd omdat de bereikbaarheid van dit industriegebied slecht is. Maar moet de spoorweg met druppels op de hete plaat dan ter hulp komen? Ik sta zeer sceptisch tegenover deze treinstop omdat het zeer weinig opbrengt, hooguit wat reizigers vanuit Tielen of Herentals en dat dan nog enkel tijdens de spits. Zaterdag en zondag hoeft die stopplaats wel helemaal niet meer.
Gast

BerichtDoor karelvast » 27 Jan 2009, 22:06

lijnbreker schreef:De echte probleemstelling voor Turnhout is dat er nu twee treinreeksen de stad aandoen en de overwegen dan vier maal per uur dicht gaan.

Ik weet anders overwegen die véél meer dan 4 keer per uur dichtgaan, al spreek ik me niet uit over de impact van de sluitingen in Turnhout, want ik ken de plaatselijke situatie niet.
karelvast

BerichtDoor Gast » 27 Jan 2009, 22:51

karelvast schreef:Ik weet anders overwegen die véél meer dan 4 keer per uur dichtgaan, al spreek ik me niet uit over de impact van de sluitingen in Turnhout, want ik ken de plaatselijke situatie niet.

Ik ken ook overwegen die evenveel dicht dan open zijn, en waar door de langdurige sluitingen dikwijls nog bijkomende formaliteiten voor de treinen bijkomen.

Ik heb geprobeerd om het in tweeën snijden van levendige middelgrote stad te schetsen door de toegenomen treindoortochten. In Turnhout loopt de spoorlijn bijna midden door de stad en snijdt de belangrijkste in- en uitvalswegen af.
Gast

BerichtDoor Gast » 27 Jan 2009, 23:59

Het idee vind ik zeker niet slecht, maar de andere kant van de medaille is:
* hoog kostenplaatje.
* treinen zullen slechts tot Tielen kunnen rijden (en daar wordt nu momenteel gekruist... dus dit zal in werkelijkheid tot Herentals zijn. Wil dus zeggen: L29 langdurig treinloos...).
Zoals hierboven al vermeld werd door Leuven-Gent kan men voor dit kostenplaatje beter investeren in onderhoud van L29, misschien zelfs een spoorverdubbeling tussen Herentals en de hoofdstad van de Kempen... (yes!!). Laatste vraag die ik dan heb: moet er bij een spoorverdubbeling dan geen 3de perronspoor komen in Turnhout?
Gast

BerichtDoor Gast » 28 Jan 2009, 08:43

Wat mij betreft, is de hinder tijdens de werken het grootste bezwaar. Die zou ook kunnen worden beperkt door tijdelijk kop te maken ten zuiden van de stad en met pendelvervoer te werken. Dat is verre van perfect, maar beter dan een volledig treinloze lijn Herentals-Turnhout.

De huidige situatie is zeker niet schitterend, noch voor De Lijn, noch voor andere gebruikers in het centrum van Turnhout. Ik Zou er dan ook meteen voor durven pleiten om dit project te kaderen in een ruimer opzet:
dubbelspoor tussen Herentals en Turnhout (waar het in het centrum wellicht niet haalbaar is zonder brug of tunnel) én aanleg van een nieuwe halte ten zuiden van de stad (waar precies laat ik over aan mensen die de situatie beter kennen dan ik). Een brug zie ik, denkend aan de weinig fraaie viaducten op lijn 59, niet meteen zitten. Boven een tunnel kan je een mooie wandelpromenade aanleggen, onder een brug zit je in het beste geval met een stuk parking.

opnieuw doortrekken van de spoorlijn naar Tilburg (het succes van de lijnbus wijst toch op een niet geringe vervoersvraag en tussen Breda en Maastricht is mag er gerust een derde grensovergang komen voor treingebruikers)
heraanleggen van de spoorlijn Herentals-Aarschot om ook in zuidelijke rchting vanuit de Kempen een stuk vlotter weg te kunnen.

Op die lijn is er zeker ook onderweg potentieel voor een of twee goed gesitueerde haltes en de trein zou een bijzonder sterke concurrentiepositite krijgen want ook op de weg is het huilen met de pet op. Kijk maar naar de prestaties van de "snel"bussen 305 en 307.
Gast

BerichtDoor DirkVB » 28 Jan 2009, 09:16

35 jaar geleden heb ik getekende plannen gezien om een tunnel onder de spoorwegovergang aan het station in Mol aan te leggen, omdat die tussen 7 en 8 's morgens 37 minuten gesloten was. De tunnel is er nog steeds niet.
Er werd toen ook al gesproken over de elektrificatie van lijn 15. Ze zijn er nog steeds niet aan begonnen.
NMBS en investeren in de Kempen, het blijft moeilijk te verzoenen.
DirkVB

BerichtDoor Gast » 28 Jan 2009, 09:54

Gisteren in de pers de vraag van stad Turnhout, vandaag de reactie van de NMBS...

NMBS ontkent plannen ondergronds station en sporen
TURNHOUT - De NMBS gaat de vraag van de stad Turnhout voor een bijkomend station grondig onderzoeken. Maar de spoorwegmaatschappij ontkent dat er plannen zijn om het bestaande station en een gedeelte van de sporen ondergronds brengen.

De stad lanceerde lang tijd geleden al het idee om ter hoogte van het industrieterrein Veedijk een bijkomend station te maken: Turnhout Zuid. Dit station moet komen tussen de E34 en de ring. Het zou enerzijds als goederenstation dienst doen voor de bedrijven, maar ook als extra stopplaats voor personeelsleden van het industrieterrein.

'We hebben inderdaad de vraag gekregen om dit te onderzoeken', zegt NMBS-woordvoerder Paul Van Aelst. 'De NMBS-groep wil bekijken wat het eventuele potentieel aan reizigers is dat deze nieuwe halte zou gebruiken. Het gaat niet echt om een nieuw station, maar om een bijkomende halte op de verbinding Turnhout-Herentals.'

De stad wil ook degelijk onderzoeken of het mogelijk is om het huidige station en een deel van de spoorlijn ondergronds te brengen. Het gaat dan om het stuk vanaf de ring tot aan het station, goed voor een tweetal kilometer. Van Aelst ontkent dat er plannen zijn om een deel van de sporen ondergronds te brengen. 'Daar weet ik niets van af. Ik ben alleen op de hoogte van de aanvraag om een tweede halte te onderzoeken. Van een ondergronds station is nog geen sprake geweest.'
Voor het laatst bewerkt door Gast op 28 Jan 2009, 10:07, in totaal 1 keer.
Gast

BerichtDoor Gast » 28 Jan 2009, 10:06

DirkVB schreef:35 jaar geleden heb ik getekende plannen gezien om een tunnel onder de spoorwegovergang aan het station in Mol aan te leggen, omdat die tussen 7 en 8 's morgens 37 minuten gesloten was. De tunnel is er nog steeds niet.
Er werd toen ook al gesproken over de elektrificatie van lijn 15. Ze zijn er nog steeds niet aan begonnen.
NMBS en investeren in de Kempen, het blijft moeilijk te verzoenen.

Nu wordt nog altijd in Mol de overgang van de Turnhoutsebaan-Statiestraat bediend met een knop 'op' en 'neer' :roll:
Na het voltooien van de nieuwe seininrichting kant Neerpelt en Hasselt zou het op- en neergaan van de slagbomen gebeuren door de seininrichting/assentellers (of hoe het ook automatisch gebeurd). Wil dus zeggen dat er nog kortere wachttijden zullen zijn aan deze overweg. Maar dit zijn ook al jarenlange beloftes... Eerst zien, dan geloven...
De plannen van een ondertunneling van deze overweg - en jawel, ook de bouw van een brug over de overweg is lang ter sprake geweest - mogen gerust terug uit de koelkast komen wanneer er terug meer goederenvervoer zal zijn over de IJzeren Rijn... Maar wanneer zal dat zijn...?

Maar euh... hoort dit eigenlijk niet thuis bij het thema 'stationswerken Mol' (overweg) en 'IJzeren Rijn' (reactivering)?
;)
Gast

Volgende

16 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van

thumb_logo_nl_groen

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12