beneluxreiziger schreef:
Meestal ontstaat de vertraging echter door 'getreuzel' tussen Antwerpen en Roosendaal (ook bij stipt vertrek vanuit Antwerpen), waarna de trein achter de stoptrein terecht komt en de vertraging oploopt. De oorzaak is mij onbekend.
Ik heb al een brief naar de NS en NMBS gestuurd (met afschrift aan Rover en BTTB) met een stiptheidsrapport, maar nog geen antwoord ontvangen.
Welkom beneluxreiziger op onze site!
Het getreuzel op lijn 12 komt voort uit de dienstregeling zelf en is dus ingebakken.
Als een Beneluxtrein op tijd rijdt, dan is de L-trein richting Roosendaal ter hoogte van Kalmthout al bijgebeent.
Vermits de stoptrein alle tussenstations moet bedienen, maakt de achteropkomende Benelux dus ook deze harmonicabeweging.
In de andere richting moet normaal de L-trein richting Antwerpen net achter de Benelux-trein Roosendaal verlaten.
Maar natuurlijk zou de Benelux-trein de Benelux niet zijn als er geen vertraging vanuit Nederland is, met als gevolg dat deze op lijn 12 alweer achter de L-trein aantjockt, en dus daardoor nog vertraging bijmaakt.
Een probleem voor de NMBS is dat die L-trein zijn kering op het half uur moet maken, zowel in Roosendaal (aank. ..u25 / vertr. .. u37 ) als in Antwerpen Centraal (aank. ..u26 / vertrek ..u36 ) om net geen derde treinstel op lijn 12 te moeten inzetten. De asymetrische en korte kering te Antwerpen Centraal wordt bekomen met het overgaan van materieel vanuit Lokeren (L-trein), maar het blijft toch spannend.
Maar er is een beetje hoop:
De laatste weken heb ik al enkele malen gezien dat de Benelux op tegenspoor de L-trein inhaalt met parallellerijden.
Dat is nu eenvoudiger te organiseren met de geconcentreerde seinbediening vanuit Berchem van bijna de hele lijn 12 (de sectie Noorderdokken - Ekeren uitgezonderd).