Home Actueel Forums Algemeen Trein lijdensweg van de Beneluxtrein

lijdensweg van de Beneluxtrein

109 berichten • Pagina 1 van 111, 2, 3, 4, 5 ... 11

lijdensweg van de Beneluxtrein

BerichtDoor lijnbreker » 15 Okt 2008, 23:56

Dat de Beneluxtrein de onregelmatigste IC-trein van de Nederlanden is al lang geweten.
Maar hoe erg is het dan soms wel?
Dat kan je alleen staven met metingen!
OK dan!

Metingen op woensdag 15 oktober 2008 - meetpunt Antwerpen Centraal

richting Amsterdam aankomst steeds om ..u57 en vertrek elk uur om ..u59
We beperken ons tot het vertrekuur en het verschil met de vooropgestelde dienstregeling.

trein 9205: 8u30 i.p.v. 7u59 = + 31'
trein 9209: 9u33 i.p.v. 8u59 = + 34'
trein 9213: 10u32 i.p.v. 9u59 = +33'
trein 9217: 10u59 JAWEL, OP TIJD met reeks 11! maar L-trein is vertraagt op lijn 12 dus toch + 3 in Roosendaal
trein 9221: 12u36 i.p.v. 11u59 = + 37
trein 9225: 13u05 i.p.v. 12u59 = + 6 (reeks 11 met NS stuurstand)
trein 9229: 14u03 i.p.v. 12u59 = + 4 (reeks 11 met NS stuurstand)
trein 9233: AFGESCHAFT had herbenuttiging moeten zijn van 9232 maar was afgeschaft bij heenrit
trein 9237: 16u15 i.p.v. 15u59 = + 16

Richting Brussel met aankomst steeds om ..u01 en vertrek telkens om ..u03
We beperken ons tot het vertrekuur en het verschil met de vooropgestelde dienstregeling.

trein 9212: 8u16 i.p.v. 8u03 = + 13
trein 9216: 9u04 i.p.v. 9u03 = + 1
trein 9220: 10u40 i.p.v. 10u03 = + 37
trein 9224: 11u37 i.p.v. 11u03 = + 34
trein 9228: 12u37 i.p.v. 12u03 = + 34
trein 9232: AFGESCHAFT
trein 9236: 14u40 i.p.v. 14u03 = + 37
trein 9240: AFGESCHAFT
trein 9244: 16u05 i.p.v. 16u03 = + 2 (ik had het vermoeden dat dit trein 9240 was en zo plots op tijd rijdt!)

Maar het kan nog slechter
Thalys 9322 uit Amsterdam: 12u46 i.p.v. 10u28 = + 2u18

Tip: ga gewoon naar het perron en kijk nooit op uw horloge: je wordt er alleen zenuwachtig van en je bent toch niet sneller!
lijnbreker

Re: lijdensweg van de Beneluxtrein

BerichtDoor beneluxreiziger » 16 Okt 2008, 11:53

Hallo, dit is mijn eerste post op dit forum.

De metingen van lijnbreker zijn voor mij heel herkenbaar. Sinds begin september reis ik vier dagen per week van Antwerpen naar Rotterdam en terug en tot nu toe heb ik twee dagen GEEN vertraging gehad. De overige dagen varieerde de vertragingen van 5 tot 45 minuten. Meest voorkomend is een vertraging van 20 minuten van Antwerpen naar Rotterdam.

Het ergste is dat zelden iets wordt omgeroepen over de oorzaak van de vertragingen. Defecte locomotieven (zowel reeks 11 als Traxx) komen nog wel voor en soms staat de trein lang stil in Roosendaal omdat op personeel uit de tegengestelde richting gewacht moet worden. Meestal ontstaat de vertraging echter door 'getreuzel' tussen Antwerpen en Roosendaal (ook bij stipt vertrek vanuit Antwerpen), waarna de trein achter de stoptrein terecht komt en de vertraging oploopt. De oorzaak is mij onbekend.

Ik heb al een brief naar de NS en NMBS gestuurd (met afschrift aan Rover en BTTB) met een stiptheidsrapport, maar nog geen antwoord ontvangen.

Zeker gezien de tarieven voor internationale biljetten en abonnementen is dit een schandalige situatie. Ik blijf brieven sturen naar de vervoerders en overweeg ook een handtekeningenactie.

Zijn hier nog meer 'lotgenoten'? Zijn er nog ideeën of tips?
beneluxreiziger

BerichtDoor lijnbreker » 16 Okt 2008, 17:19

beneluxreiziger schreef:
Meestal ontstaat de vertraging echter door 'getreuzel' tussen Antwerpen en Roosendaal (ook bij stipt vertrek vanuit Antwerpen), waarna de trein achter de stoptrein terecht komt en de vertraging oploopt. De oorzaak is mij onbekend.

Ik heb al een brief naar de NS en NMBS gestuurd (met afschrift aan Rover en BTTB) met een stiptheidsrapport, maar nog geen antwoord ontvangen.

Welkom beneluxreiziger op onze site!

Het getreuzel op lijn 12 komt voort uit de dienstregeling zelf en is dus ingebakken.
Als een Beneluxtrein op tijd rijdt, dan is de L-trein richting Roosendaal ter hoogte van Kalmthout al bijgebeent.
Vermits de stoptrein alle tussenstations moet bedienen, maakt de achteropkomende Benelux dus ook deze harmonicabeweging.

In de andere richting moet normaal de L-trein richting Antwerpen net achter de Benelux-trein Roosendaal verlaten.
Maar natuurlijk zou de Benelux-trein de Benelux niet zijn als er geen vertraging vanuit Nederland is, met als gevolg dat deze op lijn 12 alweer achter de L-trein aantjockt, en dus daardoor nog vertraging bijmaakt.

Een probleem voor de NMBS is dat die L-trein zijn kering op het half uur moet maken, zowel in Roosendaal (aank. ..u25 / vertr. .. u37 ) als in Antwerpen Centraal (aank. ..u26 / vertrek ..u36 ) om net geen derde treinstel op lijn 12 te moeten inzetten. De asymetrische en korte kering te Antwerpen Centraal wordt bekomen met het overgaan van materieel vanuit Lokeren (L-trein), maar het blijft toch spannend.

Maar er is een beetje hoop:
De laatste weken heb ik al enkele malen gezien dat de Benelux op tegenspoor de L-trein inhaalt met parallellerijden.
Dat is nu eenvoudiger te organiseren met de geconcentreerde seinbediening vanuit Berchem van bijna de hele lijn 12 (de sectie Noorderdokken - Ekeren uitgezonderd).
lijnbreker

BerichtDoor Trammist » 16 Okt 2008, 19:37

Ik heb slechts één ervaring met de benelux, en nee, ik moest er niet zelf mee rijden! We gingen iemand van de familie die van Antwerpen-C naar Amersfoort moest (met overstap in Rotterdam, maar door een zelfingenomen conducteur verzeilde hij in Roosendaal :roll: ). Wij komen aan in het station: vertraging van 5/10 minuten (weet niet meer hoeveel het precies was), maar 1 of 2 minuten voor de eigenlijke aankomst in 't station, verdween die vertraging als sneeuw voor de zon (en ja, hij rolde ook daadwerkelijk op tijd het station binnen). Hij bleef ongeveer 5 minuten staan (ik heb zelfs nog een babbeltje geslagen met de machinist). Het was by the way op een zondag, en het viel me op in de dienstregelingen dat de trein ook op zondag om het uur rijdt :!: (normaal gezien althans...).
Trammist

BerichtDoor W.V. » 16 Okt 2008, 21:00

Ik heb deze zomer de Benelux elke dag genomen als pendeltrein tussen (Herentals-) Antwerpen en Mechelen en ik heb maar een keertje problemen gehad, toen kwam hij Berchem binnenrijden met zijn stroomafnemer rond de draad gewrongen :).

Voor de rest nog een keer een grote vertraging gehad: De trein beklom de helling tussen Antwerpen - Centraal en Berchem, maar verloor zijn tractie ongeveer in de helft. De treinbestuurder heeft de trein dan laten uitbollen, maar we haalden het net niet tot boven :).

Gevolg toen was een twintigtal minuten stilstaan, waarna men de trein terug de helling heeft laten afbollen tot Antwerpen-Centraal -2, alwaar verzocht werd over te stappen op de IC-trein naar Charleroi-Zuid, die naar aloude crisisgewoonte door één varkensneus gereden werd.

Beide vertragingen waren aan de locomotief te danken, en wellicht zal dat ook de grootste oorzaak van vertragingen zijn. Als de kinderziektes uit de Traxxen zijn en de reeks 11 volledig uit de Benelux gaat, zal de stiptheid vast wel verbeteren.

ps: de keren dat ik een Benelux in vertraging heb zien staan op de TV-schermen is wel bijna niet meer bij te houden, maar ik heb blijkbaar bijna altijd het geluk gehad van stipt te rijden ;). Een keertje stond ik in Mechelen en daar stond ook een Amerikaan die naar Alkmaar moest. Hij had in Roosendaal een aansluiting van 25 minuten, maar de trein was al 30 minuten in vertraging. Toen kwam mijn trein aan op hetzelfde spoor, dus wellicht zal die man zijn "aansluiting" niet gehaald hebben. Ik had hem kwestie van een goede daad te stellen wel gezegd dat als je het aan de treinbegeleider vraagt, ze meestal een trein kunnen laten wachten als dat technisch mogelijk is. Hij ging het "very kindly" vragen ;).
W.V.

BerichtDoor Karel DM » 24 Okt 2008, 14:46

Hallo iedereen,

ik kan jammergenoeg maar al te goed meepraten over de problemen met de Benelux-trein. Ik woon de helft van de week in Brugge en werkt de andere helft in Amsterdam. De Benelux-trein is voor mij een lijdensweg waar maar geen eind aan komt. Gisteravond deed ik over het traject Amsterdam - Brugge (normale reistijd 3h 40 min) net geen 6 uur, een nieuw record. Maar liefst twee Benelux-treinen werden na elkaar afgeschaft, zonder enige vorm van uitleg. In het station van Den Haag (Holland Spoor) kon niemand de gestrande reizigers informatie verschaffen over aansluitingen naar België. Toen ik vroeg of er een compensatie mogelijk was kreeg ik opnieuw het verhaal dat de NS nooit compensatie geeft voor internationale treinverbindingen. Ik kreeg wel een bon voor een gratis koffie, om het leed te verzachten... Ik heb weinig begrip voor de NMBS, die zich steeds verschuilt achter het argument dat de NS de verantwoordelijkheid draagt voor alle problemen. Dit kan wel kloppen, maar neemt geenzins de verplichting weg voor de NMBS om van haar Nederlandse partner een betere dienstverlening te eisen.

Ik moet toegeven dat ik intussen spijt heb van mijn beslissing om in Amsterdam te gaan werken. Toen ik de job aannam wer mij beloofd dat er spoedig een hogesnelheidstrein zou komen. Vorige week werd die opnieuw uitgesteld tot begin 2011. Intussen investeert de NS niet meer in de oude Benelux-trein die toch moet verdwijnen op termijn.

Maandagmorgen sta ik vast weer wortel te schieten op het perron in Antwerpen - Centraal. Gelukkig heb ik nog die gratis bon. Iemand zin in een koffie?
Karel DM

BerichtDoor beneluxreiziger » 24 Okt 2008, 17:12

Karel DM schreef:Gisteravond deed ik over het traject Amsterdam - Brugge (normale reistijd 3h 40 min) net geen 6 uur, een nieuw record.

Allemachtig, ik kan niet anders dan je condoleren met deze vertraging. Met de fantastische aansluiting van en naar Brugge heb ik ook ervaring: als de treinen stipt rijden mag je alsnog in vier minuten evenveel roltrappen op of af rennen...

Karel DM schreef:Toen ik vroeg of er een compensatie mogelijk was kreeg ik opnieuw het verhaal dat de NS nooit compensatie geeft voor internationale treinverbindingen.

Behoudens de magere internationale regeling hierover dan. Ik ben het helemaal met je eens: voor internationale reizen betaal je al relatief veel, je krijgt er een puinhoop voor terug en naar compensatie kun je fluiten.

Karel DM schreef:Ik heb weinig begrip voor de NMBS, die zich steeds verschuilt achter het argument dat de NS de verantwoordelijkheid draagt voor alle problemen. Dit kan wel kloppen, maar neemt geenzins de verplichting weg voor de NMBS om van haar Nederlandse partner een betere dienstverlening te eisen.

Ik weet niet of dat helemaal klopt. De treindienst is inderdaad van NS Hispeed en die lijkt er (met het oog op de HSL?) weinig inspanning voor te doen. De Reeks 11 locomotieven zijn echter van de NMBS en die hebben nogal eens pech omdat er geen onderhoud meer gepleegd wordt. De Belgische toelating voor de Traxx heeft ook een tijdje geduurd. En ik heb het idee dat de doorstroming op Lijn 12 ook niet al te best is, om het maar eens breed te benoemen. Maar samenwerking kun je het in elk geval niet noemen.

Karel DM schreef:Toen ik de job aannam wer mij beloofd dat er spoedig een hogesnelheidstrein zou komen. Vorige week werd die opnieuw uitgesteld tot begin 2011.

Wat is de bron van dit bericht? Ik heb inderdaad iets gelezen dat de beveiliging voor 250 km/u is uitgesteld en zoals te verwachten viel zijn de treinen van AnsaldoBreda ook vertraagd, maar volgens mij is het nog steeds de bedoeling om medio 2009 met Traxx + Prio over de HSL te rijden. Mij maakt het al lang niets meer uit dat hij dan 'maar' 160 rijdt, hij is tenminste van dat rampenspoor af!
beneluxreiziger

BerichtDoor beneluxreiziger » 24 Okt 2008, 17:24

lijnbreker schreef:Het getreuzel op lijn 12 komt voort uit de dienstregeling zelf en is dus ingebakken.
Als een Beneluxtrein op tijd rijdt, dan is de L-trein richting Roosendaal ter hoogte van Kalmthout al bijgebeent.
Vermits de stoptrein alle tussenstations moet bedienen, maakt de achteropkomende Benelux dus ook deze harmonicabeweging.

Dat is waar, maar dan nog zou de L-trein om :25 moeten arriveren in Roosendaal, waarna de Beneluxtrein keurig om :28 zou kunnen binnenkomen. De 'vertraagde harmonicabeweging' doet dus vermoeden dat de L-trein meestal vertraagd is en de veroorzaker is van een hoop ellende. Want 5 minuten te laat in Roosendaal betekent meestal 20 minuten te laat in Dordrecht. De keertijden van de L-trein zijn toch niet bijzonder kort.

lijnbreker schreef:Maar natuurlijk zou de Benelux-trein de Benelux niet zijn als er geen vertraging vanuit Nederland is, met als gevolg dat deze op lijn 12 alweer achter de L-trein aantjockt, en dus daardoor nog vertraging bijmaakt.

Afgelopen week waren er inderdaad vertragingen vanuit Nederland, maar meestal rijdt het tot Roosendaal juist goed door. In Roosendaal wordt dit echter vaak verpest doordat op de conducteurs gewacht wordt die uit Brussel moeten komen. Die zouden moeten aankomen om :28, maar zijn vaak vertraagd. En aangezien de trein naar Brussel om :34 zou moeten vertrekken... Een belachelijke regeling voor een trein waarvan iedereen weet dat hij onbetrouwbaar is.
beneluxreiziger

BerichtDoor Jasper » 24 Okt 2008, 19:27

Karel DM schreef:Toen ik vroeg of er een compensatie mogelijk was kreeg ik opnieuw het verhaal dat de NS nooit compensatie geeft voor internationale treinverbindingen. Ik kreeg wel een bon voor een gratis koffie, om het leed te verzachten... Ik heb weinig begrip voor de NMBS, die zich steeds verschuilt achter het argument dat de NS de verantwoordelijkheid draagt voor alle problemen. Dit kan wel kloppen, maar neemt geenzins de verplichting weg voor de NMBS om van haar Nederlandse partner een betere dienstverlening te eisen.

Zowel de NMBS als NS Hispeed hebben in hun vervoersvoorwaarden compensatie voorzien, al is die erg mager. Het kan best zijn dat NS die nooit geeft, maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook correct is. Verder doet het er niet toe wie de verantwoordelijkheid draagt voor de problemen, de voorwaarden van de verkoper van het ticket zijn van toepassing en tot die verkoper moet je je wenden. Enkel voor overmacht kan voorbehoud gemaakt worden.

Maar het dient opgemerkt dat met of zonder compensatieregeling de geleverde prestaties om te janken zijn.

Ik heb wel eens gecheckt of er richting Brugge een doorsteek langs Vlissingen mogelijk is, maar dat schiet niet op en het veer is (was?) al even onbetrouwbaar als de Benelux.
Jasper

BerichtDoor W.V. » 24 Okt 2008, 20:04

Met mensen zoals u heb ik echt medelijden. Elke dag moedig de trein nemen en meestal weer stoten op vertragingen...

Ik zou bijna de auto gaan aanraden: Brugge E34 > Antwerpen > Liefkenshoektoltunnel > A12 > Bergen-Op-Zoom en daar eventueel de trein
W.V.

Volgende

109 berichten • Pagina 1 van 111, 2, 3, 4, 5 ... 11

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Ontvang HTML?

Laatste forumberichten