Thurn en Taxis

1 bericht • Pagina 1 van 1

Thurn en Taxis

BerichtDoor KMB-LWB » 30 Jul 2019, 10:35

Tot mijn verbazing en ergernis blijft de NMBS zelfs na klachten waarbij de ombudsdienst beloofde het aan te passen, Thurn en Taxis in het Nederlands uitspreken als Turn en Taxis.

Waar men die Engels klinkende uitspraak vandaan haalt is een raadsel of bevalt het hen niet dat in het Nederlands eigennamen worden uitgesproken zoals in de oorspronkelijke taal, in dit geval het Duits?

Historisch slaat de Engelse uitspraak nergens op. Ter duiding Wikipedia zegt;'Von Thurn und Taxis (ook Thurn en Tassis in het Nederlands) is een Duits adellijk geslacht van Italiaanse herkomst dat door zijn activiteiten in het postwezen grote rijkdom verwierf.'

Het Brussels gewest en de Vrt maken het nog bonter. Zij gebruiken meestal enkel Tour en Taxis. De MIVB vermoed ik, maar dat moet ik nog eens nagaan, gebruiken dezelfde uitspraak als de NMBS. Het gaat dus om een georkestreerd opzet om Nederlandstalige benamingen te verdrukken.

Tijd dat meer mensen hiertegen reageren.
KMB-LWB

1 bericht • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van

thumb_logo_nl_groen

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12