Reizigerstellingen

56 berichten • Pagina 4 van 61, 2, 3, 4, 5, 6

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor Gast » 13 Aug 2010, 18:03

Leo Fiers schreef:Voor zover me bekend zijn de resultaten van deze reizigerstellingen voor de NMBS uiterst Top Secret. [...] Eigenlijk zouden we iemand moeten vinden die zo gek is om die 70 euro neer te tellen om daarop na te gaan hoe de NMBS daar dan op reageert...???
In feite zou de FOD Mobiliteit de cijfers van de NMBS moeten opeisen. Zij betalen veel subsidie aan de NMBS en mogen eigenlijk best zien wat dat dan oplevert. En anders moet dat gewoon in het volgende beheerscontract komen te staan.
Je kunt je zelfs afvragen of die cijfers niet gewoon onder de wet op de openbaarheid van bestuur vallen.

Groetjes,
Rian
Gast
 

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor Leuven-Gent » 16 Aug 2010, 12:05

Leo Fiers schreef:Voor zover me bekend zijn de resultaten van deze reizigerstellingen voor de NMBS uiterst Top Secret. Officieel zijn deze tellingen effectief te koop wanneer je er maar 70 euro voor over hebt. Maar omdat niemand dermate gek is om voor deze cijfertjes een dermate belachelijk hoog bedrag neer te tellen, zijn ze de facto niet toegankelijk voor het grote publiek.


Tot en met 2007 waren die cijfers idd te koop, verder waren ze ook op het Intranet van de NMBS te vinden. In 2008 zijn er geen tellingen geweest. In 2009 is de NMBS overgegaan op een andere telmethode, die gemiddeld een iets lager resultaat oplevert. Daarom worden de telcijfers niet bekend gemaakt en staan ze ook niet op het Intranet. Iedere ervaren treinreiziger weet dat de bezetting gemiddeld toeneemt, maar dat komt blijkbaar niet tot uitdrukking in de cijfers.

Overigens: lees ook de blog http://www.treintrambus.be/actueel/blog ... jfers.html
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor Leo Fiers » 16 Aug 2010, 20:08

rian schreef:
Leo Fiers schreef:Voor zover me bekend zijn de resultaten van deze reizigerstellingen voor de NMBS uiterst Top Secret. [...] Eigenlijk zouden we iemand moeten vinden die zo gek is om die 70 euro neer te tellen om daarop na te gaan hoe de NMBS daar dan op reageert...???
In feite zou de FOD Mobiliteit de cijfers van de NMBS moeten opeisen. Zij betalen veel subsidie aan de NMBS en mogen eigenlijk best zien wat dat dan oplevert. En anders moet dat gewoon in het volgende beheerscontract komen te staan.
Je kunt je zelfs afvragen of die cijfers niet gewoon onder de wet op de openbaarheid van bestuur vallen.

Groetjes,
Rian


Het zou me wel verwonderen mocht de FOD Mobiliteit niet over deze cijfers beschikken... Maar dat is nog iets anders dan ze beschikbaar te stellen voor het grote publiek.
Leo Fiers
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 17 Mrt 2008, 15:35
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor Nicholas » 16 Aug 2010, 21:33

In de cijfers die hier staan valt me vooral de achteruitgang van Oostende op, ik neem aan dat het verschil in realiteit echter niet zo groot is.

De andere cijfers zullen toch ook wel eens bekend gemaakt worden zeker? Al is het misschien niet door de NMBS zelf.
Nicholas
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 Nov 2008, 18:03

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor Hogersluys » 03 Sep 2010, 09:17

Uit de voorpagina blijft dat jullie nu ook de volledige lijst hebben. De top-50 lijst is hier al te vinden, maar zouden kunnen jullie ook de volledige lijst kunnen vrijgegeven? De NMBS kan dit echt niet maken, dit valt inderdaad onder de wet op de openbaarheid van het bestuur.

Eventueel kan het via wikileaks als jullie bang zijn van de NMBS. Daar heerst stikte anonimiteit van de afzender en kan de NMBS jullie niets maken.
Hogersluys
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 18 Jun 2009, 22:41

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor overweg13 » 03 Sep 2010, 10:51

Hogersluys schreef:Uit de voorpagina blijft dat jullie nu ook de volledige lijst hebben. De top-50 lijst is hier al te vinden, maar zouden kunnen jullie ook de volledige lijst kunnen vrijgegeven? De NMBS kan dit echt niet maken, dit valt inderdaad onder de wet op de openbaarheid van het bestuur.

Eventueel kan het via wikileaks als jullie bang zijn van de NMBS. Daar heerst stikte anonimiteit van de afzender en kan de NMBS jullie niets maken.


Ik vind die openbaarheid van bestuur flauwekul: zou een privé-maatschappij ook verplicht worden om met dergelijke gevoelige cijfers te zwaaien? Vergeet niet dat bij een eventuele liberalisering - en die zal er spijtig genoeg komen - dergelijke cijfers toch wel erg gevoelig materiaal zouden kunnen blijken te zijn voor eventuele concurrenten. Maar dat zal wel niet de reden zijn waarom de NMBS ze nu achterhoudt(?).
En wikileaks, kom nu, iedereen staat meer en meer op zijn privacy, maar wil tegelijk wel alles van alles en iedereen weten. Moet treintrambus daaraan meewerken? Ik vind van niet.
overweg13
 
Berichten: 757
Geregistreerd: 18 Mrt 2008, 17:43
Woonplaats: Buizingen

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor Hogersluys » 03 Sep 2010, 13:21

^^In het bijna volledig geprivatiseerde Groot-Brittannië worden reizigerstellingen wél vrijgegeven. Net als in het deels geprivatiseerde Nederland waar men dit soort cijfers als publieke informatie beziet vergelijkbaar met de bevolkingsstatistieken en de telgegevens op autosnelwegen (om nu maar een paar voorbeelden te geven). Het is toch logisch dat de politiek graag weet hoeveel reizigers op de treinen zitten. In een geprivatiseerd landschap zullen reizigerstellingen net belangrijker worden. Maatschappijen zullen zeker aangespoord worden ze vrij te geven.

Kom, laat ons nu niet dramatiseren, in welk opzicht kan je de belangen van de NMBS schaden door te weten hoeveel reizigers er in Eeklo of Aalst opstappen? De privatisering van het binnenlands vervoer komt er maar ten vroegste in 2016. Door die cijfers nu plots te verbieden maakt de NMBS zich gewoon belachelijk. Tegen 2016 zijn de cijfers van 2009 ten eerste al lang verouderd en ten tweede moet je niet denken dat 'de mogelijke concurenten' niet eerst zelf een onderzoek zullen doen. Komt er nog bij dat de droge instapcijfers van stations te summier zijn om zinnig te zijn voor 'mogelijke concurrenten'.

Trouwens: zoals op de vorige pagina te lezen staat zijn de cijfers gewoon te koop. Voor die 'mogelijke concurrenten' is 70 euro echt een peulenschil. Daar gaan ze echt niet moeilijk over doen. Komt er nog bij dat de informatie al deels op straat ligt, we hebben al de top-50.
Voor het laatst bewerkt door Hogersluys op 03 Sep 2010, 13:36, in totaal 3 keer.
Hogersluys
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 18 Jun 2009, 22:41

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor Administrator » 03 Sep 2010, 13:32

overweg13 schreef:Vergeet niet dat bij een eventuele liberalisering - en die zal er spijtig genoeg komen - dergelijke cijfers toch wel erg gevoelig materiaal zouden kunnen blijken te zijn voor eventuele concurrenten.

Vergelijk met de luchtvaartmaatschappijen, die in een hoogst concurrentiële markt werken, daar zijn alle cijfers publiekelijk beschikbaar. Ook de dienstregelingen zijn gestandaardiseerd en worden gedeeld.
Administrator
Beheerder
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 12 Mrt 2008, 11:22

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor Gast » 03 Sep 2010, 20:14

overweg13 schreef:
Hogersluys schreef:Uit de voorpagina blijft dat jullie nu ook de volledige lijst hebben. De top-50 lijst is hier al te vinden, maar zouden kunnen jullie ook de volledige lijst kunnen vrijgegeven? De NMBS kan dit echt niet maken, dit valt inderdaad onder de wet op de openbaarheid van het bestuur.

Eventueel kan het via wikileaks als jullie bang zijn van de NMBS. Daar heerst stikte anonimiteit van de afzender en kan de NMBS jullie niets maken.
Ik vind die openbaarheid van bestuur flauwekul: zou een privé-maatschappij ook verplicht worden om met dergelijke gevoelige cijfers te zwaaien?
Wel als die onder een openbaredienstcontract werkt en helemaal als er belastinggeld in gaat.

Groetjes,
Rian
Gast
 

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor Leuven-Gent » 24 Sep 2010, 19:29

Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

VorigeVolgende

56 berichten • Pagina 4 van 61, 2, 3, 4, 5, 6

Terugkeren naar Trein

cron

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12