Reizigerstellingen

56 berichten • Pagina 2 van 61, 2, 3, 4, 5, 6

Re: Reizigerstellingen

BerichtDoor Yeti » 23 Jun 2009, 18:37

Wij hebben tellingen op de trein moeten doen. Sommigen moesten het zelfs per station doen.
Yeti

BerichtDoor Hogersluys » 23 Jun 2009, 20:43

Dat trekt er weer op. :roll: Zijn er eigenlijk geen andere manieren om te registreren hoeveel mensen er per halte opstappen? Ik denk aan het aantal treinbiljeten waarvan alles toch nauwkeurig bijgehouden wordt? Dat visuele systeem van de NMBS lijkt mij op zijn zachts gezegd onnauwkeurig. Ik vind het wel jammer dat er geen nieuwe telling verschenen is, ik had graag eens gezien hoeveel Evergem stijgt (bij de tellingen van 2007 scoort het amper 100 reizigers per gemiddelde werkdag).
Hogersluys

BerichtDoor joskevermeulen » 24 Jun 2009, 09:21

Hogersluys schreef:Dat trekt er weer op. :roll: Zijn er eigenlijk geen andere manieren om te registreren hoeveel mensen er per halte opstappen?

Vroeger hé, vroeger, toen er nog kaartjesknippers aan de ingang stonden... was dat gemakkelijker te tellen, want ieder reiziger passeerde die man, die een knip zette in het vervoerbewijs. Nu staat er (meestal) een jobstudent met een tellertje in de hand, zoiets waarop hij duwt telkens hij een persoon ziet passeren... Maar vermits er in vele stations geen officiële uitgangen meer zijn kàn hij/zij niet iedereen zien. Blijft het dan nog objectief, behalve voor stations waar maar een tiental reizigers afstappen per trein?
In het buitenland geregeld gezien dat de treinbegeleider door de trein wandelt met zo een tellertje alvorens de controle te starten. Probleem is dan : wààr zijn die reizigers opgestapt en waar gaan ze er weer af?

We zijn er nog niet uit, denk ik?
joskevermeulen

BerichtDoor Nicholas » 24 Jun 2009, 17:45

En dan zit je ook nog met mensen die geteld worden terwijl ze geen reiziger zijn:
-iemand uitwuiven op het perron
- gewoon eens gaan kijken
- ...

Je zou al bijna iemand moeten hebben die echt de treinen zelf in 't oog houdt.
Nicholas

BerichtDoor Leo Fiers » 30 Jul 2009, 19:08

Vraag is natuurlijk wat het meest gewenst is: nauwkeurige tellingen bij middel van strikt afgebakende stationsingangen (met als consequentie dat men menig metertjes om moet stappen en desgevallend enkele minuten vroeg uit bed moet) of minder nauwkeurige tellingen omdat de omheinigsmuurtjes van het station zijn gesloopt en men nu rechtstreeks vanop de geparkeerde auto op het perron kan ? Ik weet het, dit is een karikatuur maar af en toe moeten situaties ook eens scherp worden gesteld.

Anderzijds bieden de verkoopsstatistieken van de gewone treinkaartjes een goede indicatie, maar anderzijds sluit een dergelijke telling heel wat verplaatsingen uit. Abonnementen en b.v. Go Passen zijn b.v. niet steeds lijn- en stationsgebonden (zo kan een abonnement met bestemming zone Gent kan zowel tot Gent-St.-Pieters als Gent-Dampoort worden gebruikt)...
Leo Fiers

BerichtDoor overweg13 » 30 Jul 2009, 20:54

Leo Fiers schreef:Vraag is natuurlijk wat het meest gewenst is: nauwkeurige tellingen bij middel van strikt afgebakende stationsingangen (met als consequentie dat men menig metertjes om moet stappen en desgevallend enkele minuten vroeg uit bed moet) of minder nauwkeurige tellingen omdat de omheinigsmuurtjes van het station zijn gesloopt en men nu rechtstreeks vanop de geparkeerde auto op het perron kan ? Ik weet het, dit is een karikatuur maar af en toe moeten situaties ook eens scherp worden gesteld.

Anderzijds bieden de verkoopsstatistieken van de gewone treinkaartjes een goede indicatie, maar anderzijds sluit een dergelijke telling heel wat verplaatsingen uit. Abonnementen en b.v. Go Passen zijn b.v. niet steeds lijn- en stationsgebonden (zo kan een abonnement met bestemming zone Gent kan zowel tot Gent-St.-Pieters als Gent-Dampoort worden gebruikt)...

Ik geloof niet dat verkochte biljetten een juist beeld kunnen geven van het aantal reizigers. En het zou nefast zijn voor de onbemande stations of halten. Enkele jaren geleden waren we bijv. wel verplcjt om tijdens weekends ook vaak de stoptrein tussen Halle en Brussel te nemen. Er waren nauwelijks treinbegeleiders die biljetten verkochten voor de tussenstations. M.a.w. halten als Buizingen, Lot zouden wel erg bekaaid uit de "tellingen" komen. Ook de zonebiljetten geven nauwelijks een correct beeld, precies omdat ze in een hele zone gelig zijn.
Het kan ook een karikatuur lijken, maar om echt correcte cijfers te krijgen zullen we ons een chip moeten laten inplanten, vrees ik, maar misschien volstaat een badge ook wel. Geizen de experimenten bij de MIVB lijkt dat niet eens meer zo veraf.
overweg13

BerichtDoor Leo Fiers » 01 Nov 2009, 14:03

En afgelopen maand werd er opnieuw geteld. Misschien zag je wel het spoorwegpersoneel met hun telformulier(en) in de hand? Voor de jongste resultaten is het dus nog eventjes wachten.
Leo Fiers

BerichtDoor Gast » 03 Nov 2009, 20:06

In welke week zijn die tellingen doorgegaan?
Gast

BerichtDoor Hogersluys » 05 Nov 2009, 22:07

En de resultaten van de verlate telling van 2008 (die dus in het voorjaan van 2009 doorgegaan is)? Wanneer weten we daar iets meer van?
Hogersluys

BerichtDoor Leuven-Gent » 05 Nov 2009, 23:36

Er is in 2008 of in het voorjaar van 2009 geen telling geweest omdat de NMBS "overgaat op een ander computersysteem", zo werd mij gezegd. Tellingen hebben in de derde week van oktober plaatsgevonden.
Leuven-Gent

VorigeVolgende

56 berichten • Pagina 2 van 61, 2, 3, 4, 5, 6

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van

thumb_logo_nl_groen

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12