Door rikdevreese » 15 Okt 2011, 14:47
Als deze lijst klopt, is dit wel een heel grote achteruitgang. Het klantonvriendelijkste is dat er gewoon op de dag één of twee treinen geschrapt worden. We gaan dan terug naar de situatie van voor het IC/IR-plan, waarbij er geen regelmaat is in de dienstregeling en je steeds moet checken wanneer er een trein rijdt. Met de voorgestelde schrapping gaan er weer heel wat extra spooktreinen rijden. De treinen van St-Niklaas naar Dendermonde worden bvb. na 21u geschrapt, maar in de andere richting niet. Gevolg: een trein opengesteld voor reizigers rijdt naar Sint-Niklaas, maar keert zonder reizigers (maar met personeel) terug naar Dendermonde. Dit is toch geen besparing. NMBS zou beter elders besparingen zoeken, bvb. bij de duur betaalde consultants (800 EUR per dag) die al jaren op projecten werken maar geen resultaten kunnen voorleggen omdat de NMBS zelf niet weet waar ze met die projecten naartoe willen.
Dat men de voorgestelde treinen die op de lijn Dendermonde-Brussel afschaft, kan ik wel begrijpen. Ik neem ze regelmatig tussen Dendermonde en Jette en stel inderdaad vast dat er, buiten de ruime spits, zeer weinig mensen op zitten. Dat is natuurlijk niet te verwonderen want (1) de treinen rijden naar Brussel-West, waar er niemand moet/wil zijn, (2) ze rijden 5 minuten na de vorige treinen die naar de NZ-verbinding rijden. In de praktijk zitten dus enkel mensen op die treintjes die ofwel de vorige trein gemist hebben, ofwel de zalige rust verkiezen van een lege trein boven een volle trein. MAAR, dit was de eerste fase van het instellen van het GEN rond Brussel, waarvoor er miljarden in infrastructuur worden geïnvesteerd. Als de NMBS er niet in slaagt om de eerste fase van het GEN succesvol te implementeren, wat zal dat dan voor de rest zijn? Ik vrees dat die peperdure infrastructuur ondermaats benut zal worden zolang er geen bijkomende koker in de NZ-verbinding voorzien wordt.