Home Actueel Blog Dienstregeling NMBS 2013 - stilte voor de storm
Dienstregeling NMBS 2013 - stilte voor de storm
Geschreven door Kees Smilde   
woensdag, 29 augustus 2012 00:00

dienstregelingIn december 2013 komt de NMBS met een geheel herwerkte dienstregeling. In vergelijking daarmee zijn de veranderingen die op 9 december 2012 zullen ingaan bescheiden, maar zeker het vermelden waard. Deze dienstregeling is inmiddels beschikbaar op www.nmbs.be.

1) Aanpassingen ten noorden van Antwerpen

Vanaf december 2012 zal de Benelux Brussel - Amsterdam (via Roosendaal) vervangen worden door de Fyra, die over de HSL 4 zal rijden en dus niet meer via Roosendaal. In eerste instantie zal deze trein Brussel en Amsterdam slechts tien keer per dag verbinden. Door het inleggen van de Fyra zijn er aanpassingen aan de dienstregeling op de lijnen 4 Antwerpen ­ - Noorderkempen en 12 Roosendaal - Antwerpen.

* Lijn 4 Antwerpen - Noorderkempen

Infrabel vindt het nodig om op de hogesnelheidslijn 4 een aantal werkvensters (blancs travaux) in te voeren. Dit is een Franse ziekte, in Nederland, Scandinavië, Duitsland en Zwitserland is dit verschijnsel onbekend. Hierdoor kunnen enkele IR-treinen Antwerpen­ - Noorderkempen niet meer rijden. Het betreft volgende treinen:

A. Weekdagen:
IR 611 Antwerpen-Centraal 11u35 - Noorderkempen 11u52
IR 631 Noorderkempen 11u08 - Antwerpen-Centraal 11u25
IR 613 Antwerpen-Centraal 13u35 - Noorderkempen 13u52
IR 633 Noorderkempen 13u08 - Antwerpen-Centraal 13u25

IR 621 Antwerpen-Centraal 21u35 - Noorderkempen 21u52 en IR 641 Noorderkempen 21u08 - Antwerpen-Centraal 21u25 stonden op de lijst van te schrappen treinen, zodat op weekdagen dus 6 treinen van deze IR-verbinding zullen geschrapt worden.

B. Weekend:
IR 610 Antwerpen-Centraal 10u35 - Noorderkempen 10u52
IR 630 Noorderkempen 10u08 - Antwerpen-Centraal 10u25
IR 615 Antwerpen-Centraal 15u35 - Noorderkempen 15u52
IR 635 Noorderkempen 15u08 - Antwerpen-Centraal 15u25

Samen met IR 621 Antwerpen-Centraal 21u35 - Noorderkempen 21u52 en IR 641 Noorderkempen 21u08 - Antwerpen-Centraal 21u25 die op de lijst met de af te schaffen treinen staan, betekent dit dat er tijdens het weekend ook 6 treinen van deze IR-verbinding zullen geschrapt worden.

* Lijn 12 Roosendaal - Antwerpen

Door het verdwijnen van de Beneluxtrein van lijn 12 kan de L-trein opschuiven, zodat er betere overstapverbindingen met Brussel en Oostende komen. Verder wordt de L-trein Roosendaal - Antwerpen doorgekoppeld met de L-trein Antwerpen - Puurs, zodat er op werkdagen een L­ verbinding Puurs - Antwerpen - Roosendaal komt. Dit biedt voor de reizigers nieuwe mogelijkheden zoals bijvoorbeeld een rechtstreekse verbinding Kapellen - Antwerpen-Zuid.

De L-trein Antwerpen - Roosendaal zal in Roosendaal aankomen om u38 (i.p.v. u24 nu) en er vertrekken om u22 (i.p.v. u37 nu). Dit biedt in Roosendaal goede aansluitingen op het Nederlandse net (naar Rotterdam - Amsterdam, Vlissingen en Nijmegen), al lijkt ons de aansluiting van en naar Rotterdam wel wat nipt.

2) Bediening Diabolo
 
Vanaf december 2012 zal de huidige IR i (De Panne - Gent - Brussel - Luchthaven - Mechelen) op weekdagen verlengd worden tot Antwerpen zodat vanaf dat ogenblik zowel Antwerpen als Mechelen twee verbindingen per uur zullen hebben naar de Luchthaven. 

Om rijpadconflicten met de Fyra te vermijden moet de IR-n Antwerpen - Brussel (dat is de treinserie die momenteel om u06 in Antwerpen-Centraal vertrekt) zijn stop in Mortsel-Oude-God opgeven. Dit wordt gecompenseerd door aan de verlengde IR-i De Panne - Brussel - Luchthaven­ - Antwerpen via de diabolo een extra stop in Mortsel-Oude-God te geven. Hierdoor verkrijgt Mortsel-Oude-God tegelijk een rechtstreekse verbinding met de luchthaven maar verliest het een van de twee rechtstreekse verbindingen met Brussel.

Enkele ritten Antwerpen Luchthaven - Landen worden ingekort tot Leuven, IC-K Gent - Genk neemt dan de bediening van Neerwinden en Ezemaal over.

3) Aangepaste dienstregeling op baanvak Virton - Rodange - Athus - Arlon

Alle treinstellen van de NMBS worden uitgerust met het veiligheidssyssteem TBL1+. Door de fantastische proactieve houding van B-Technics mogen treinstellen met dit systeem niet meer naar het buitenland. Dit geldt ook voor de moterstellen reeks 41, die niet meer naar het Luxemburgse Rodange mogen. De Desiro's van de NMBS hebben nog geen toelating voor het Luxemburgse net. Verder leggen de Luxemburgse spoorwegen CFL vanaf december een halfuursdienst Luxemburg - Rodange - Athus via de kortste route in.

Het aanbod van de NMBS zal worden aangepast: Rodange wordt niet meer bediend door de L-treinen van de NMBS. Wel ontstaat er in Athus een goede aansluiting van en naar Rodange en Luxemburg-stad. Er bijven wel P-treinen Virton - Rodange - Luxemburg rijden (zoals nu).

4) Heropening stopplaatsen Beringen en Zonhoven

Op de lijn Mol - Hasselt zal NMBS-groep de stopplaatsen Beringen en Zonhoven heropenen. De Lijn zal de stopplaats Beringen uitbouwen tot een regionaal busknooppunt in West-Limburg.

Door deze heropeningen zal de dienstregeling van de IR e Antwerpen - Mol­ Neerpelt/Hasselt op de lijn Mol - Hasselt aangepast worden. De IR e Antwerpen - Mol - Neerpelt/Hasselt krijgt een vroeger vertrek in Antwerpen (vertrek u10) en een latere aankomst (u50). Ook de L-trein Herentals - Mol schuift op, zodat er een 10/50-verdeling ontstaat.

5) Afschaffing binnenlandse treinen

De Raad van Bestuur van de NMBS besliste op 18.10.2011 tot het afschaffen van 170 treinen van het binnenlands aanbod in december 2012. Enkele media verspreidden destijds de zwarte lijst.

Deze besparingen, waaronder de afschaffing van 32 treinen in de regio Dendermonde, worden helaas uitgevoerd. Door voortschrijdend inzicht is deze lijst evenwel ondertussen lichtjes gewijzigd:

  • P8930 Gent 17u39 - Deinze 17u52 (alleen op vrijdag): deze trein werd al in december 2011 afgeschaft.
  • IC Q 2605 Leuven 5u29 - Antwerpen-C 6u18 was opgenomen in de lijst maar kreeg een nieuwe reisweg via de luchthaven waardoor de gemiddelde bezetting is toegenomen.
  • Op lijn 34 Hasselt - Luik was oorspronkelijk voorgesteld om 6 opeenvolgende treinen van de L-verbinding Hasselt - Tongeren te schrappen. Een kind kan begrijpen dat dat niets oplevert, zo zouden immers nutteloze lege ritten ontstaan. In de praktijk zullen de volgende 6 treinen worden geschrapt: L5111 (11u04 Hasselt - 11u27 Tongeren), L5131 (11u33 Tongeren - 11u57 Hasselt), L5113 (13u04 Hasselt - 13u27 Tongeren), L5133 (13u33 Tongeren - 13u57 Hasselt), L5115 (15u04 Hasselt - 15u27 Tongeren) en L5135 (15u33 Tongeren - 15u57 Hasselt).
  • Een treinpaar dat het traject Welkenraedt - Aachen verzekert wordt ook geschrapt: IR 5005 en 5026.

De volgende treinen worden tot Arlon beperkt:

  • P7602 Luxembourg 5u37 - Arlon 5u55/57 - Brussel-Z 8u51 (al vanaf 10 september 2012). IC-J 2128 Luxembourg 5u20 - Arlon 5u38/40 - Brussel-Z 8u27 biedt een alternatief.
  • P8600 Brussel-Z 15u41 - Arlon 18u45/47 - Luxembourg 19u05 (al vanaf 10 september 2012). IC-J 2115 Brussel-Z 15u33 - Arlon 18u20/22 - Luxembourg 18u40 biedt een alternatief en er wordt tevens een nieuwe trein voorzien: L5920 Arlon 18u52 - Luxembourg 19u09.
  • IC-J 2121 Brussel-Z 21u33 - Arlon 0u17/22 - Luxembourg 0u40 (als gevolg van werken op CFL-net). IC-J 2120 van 1 uur vroeger wordt dan de laatste verbinding.
  • P8677 Arlon 19u25 - Athus 19u39 sneuvelt ook.

6) Werkzaamheden

Tussen Brugge en Blankenberge/Zeebrugge/Knokke is er een minuut extra nodig voor de werkzaamheden aan de Blauwe Toren. De treinen Brugge - Zeebrugge zullen een minuutje eerder vertrekken. Ook tussen Luik en Namen en Namen en Dinant worden minuten toegevoegd.

Twee P-treinen uit Oostende naar Brussel zullen voortaan uit Brugge vertrekken en 's avonds maar tot Brugge rijden.

IC R Brussel - Turnhout wordt weer een minuutje minder langzaam.

7) Instroom nieuw materieel

De Desirostellen blijven instromen. Zodra de problemen met de deuren zijn opgelost zullen ze verder ingezet worden op hoofdzakelijk de L-verbindingen rond Brussel. Als alles volgens planning verloopt, zullen tegen juni 2013 alle Desiro's van de eerste levering in dienst zijn.

De locomotieven type 18 zullen verder instromen op P-treinen. Zodra de GF-koppelingen van type 19 genoeg stempels en handtekeningen hebben verzameld, zullen deze loks ingezet worden op de IC E Knokke/Blankenberge - Tongeren, een deel van IC-M Liers/Dinant ­ Namur - Brussel en een deel van IR-i De Panne - Brussel - Luchthaven - Mechelen - Antwerpen. 

Share/Save/Bookmark
Commentaar (12)add comment

Larridon Frans said:

Beneluxtreinen en vertraging IC (ex-Antwerpen) Kortrijk-Lille Flandre
Zoals velen betreur ik de afschaffing van de Beneluxtreinen en het vertragen van de IC Kortrijk - Lille Flandre om de Thalys en de Fyra kunstmatig te vullen vanuit Brussel Zuid en Antwerpen.
 
vrijdag 31 augustus 2012 om 15:14
Stemmen: +7

Eddy Pelkmans said:

Schrapping treinen noorderkempen
Het zou jammer zijn indien de trein van antwerpen centraal naar brecht noorderkempen van 10u36 geschrapt wordt.
Het is net deze trein waar veel visueel gehandicapten gebruik van maken om hun sportvereniging te Brecht te bereiken .Op die manier komt het verdere bestaan van de club showdown-brecht ernstig in gevaar
 
maandag 03 september 2012 om 11:11
Stemmen: +15

Gerry said:

Stilte voor de storm
Eerst maken de big bossen van De Lijn door madammeke Crevits het ons moeilijker ( personen met een beperking en ouderen en vele anderen reizigers die totaal afhangen van het openbaar vervoer ) en nu gaat NMNS nog eens in dat potje roeren smilies/sad.gif
Tjongens toch terwijl die Hollanders zo anders om proberen te werken Nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, 9 nieuwe stations en groei treinverkeer in 2013
Bron : http://www.prorail.nl/Pers/Per...n2013.aspx
 
maandag 03 september 2012 om 12:37
Stemmen: +4

Marc Newman said:

Trein 3638
Dienstregelingen aanpassing doen ok.... treinen schrappen en verminderen van dienstverlening heel slecht....
Kijk bv. naar de TREIN 3638 van Mechelen naar De Panne.......
Trein 3638 van 16:11 uur vertrek Brussel-Zuid 16:11u is elke dag laat is voor dit en voor dat defecte apparatuur, koppeling probleem, gebrek aan personeel, bladeren op de lijn .... Of gewoon geannuleerd (onlangs twee keer in twee weken ....!) ? En de NMBS geeft er niet om !Dit is alles slecht dienstverlening...denk dus aan 2013: nog slechter ?
NMBS/SNCB should get their act together....!
 
maandag 03 september 2012 om 14:29
Stemmen: +4

Eddy Pelkmans said:

treinschrapping Brecht Noorderkempen
Nogthans spreekt men bij de nmbs van een groot succes wat deze nieuwe treinverbinding Antwerpen-Noorderkempen betrefd. Dagelijks maken meer dan 1000 reizigers gebruik van deze verbinding voornamelijk voor woon werkverkeer.Zie je het al gebeuren als er treinen tussenuitvallen ? Onzekerheid bij de reizigers of ze op een bepaalde datum wel verbinding zullen hebben, wat de reizigers weer sneller naar hun wagen doet grijpen .
Waar zit de logica alweer ? Opgepast , kaderpersoneel dat zulke beslissingen neemt wordt daar nog voor betaald ook hé , mischien moet men daar maar eens bezuinigen.Van egoiesme gesproken
 
woensdag 05 september 2012 om 08:09
Stemmen: +7

Ben Claes said:

Onbegrijpelijke dienstverlening op de lijn De Panne - Mechelen
Ik mag hopen dat er hier toch verzet op komt, met name wat betreft de dienstregeling van de treinen De Panne - Mechelen. Een studie en analyse van de dagelijkse vertragingen van de 3638 en 3639 kan toch niet dit als resultaat hebben? Gaan ze nu écht nog deze lijn verlengen tot Antwerpen, met alle gevolgen van dien? Is het nog niet erg genoeg dat we met koppeling en ontkoppeling in Gent zitten, samen met de hele resem ander soorten vertragingen? Heeft de NMBS dan helemaal geen oor naar de vele klachten van reizigers op deze lijn?

Onbegrijpelijk, en ik vrees dat we met een hopeloos verhaalt zitten.
 
dinsdag 11 september 2012 om 18:09
Stemmen: +10

Gert Vervloet said:

Treinschrappingen station Noorderkempen
Eigenlijk snap ik niet waarom net de trein van 11:08 geschrapt wordt. Tijdens de week kan ik dat misschien nog begrijpen, maar tijdens het weekend is dat net de trein die de meeste reizigers meeneemt naar Antwerpen. Waar blijft rouwens onze trein naar Nederland die ook aan station Noorderkempen zou stoppen?
 
donderdag 13 september 2012 om 22:29
Stemmen: +4

Geert HOSTEN said:

Benelux weg
Wat ik niet begrijp : Benelux moet weg en de reiziger vanuit Antwerpen naar Roosendaal is verplicht met de stoptrein te reizen .
Waarom kan één van de treinen met eindhalte in Antwerpen centraal niet verlengd worden naar Roosendaal met stop in Essen , om toch een snelle verbinding te krijgen tussen Antwerpen en Roosendaal , die dan daar een goede aansluiting met de Intercity naar Amsterdam kan geven . Kan Treintrambus die mogelijkheid nog aankaarten ?
 
zaterdag 06 oktober 2012 om 22:44
Stemmen: +8

Jan Cox said:

Benelux weg
Laat ik nu een nederlandse partner hebben die in Bergen op Zoom woont. Ik ga daar regelmatig in het weekend naartoe. Danzij de afschaffing van de Benelux, moet ik nu vanuit Brussel naar Antwerpen C., daar overstappen op het boemeltreintje naar Roozendaal, daar weer overstappen op de trein richting Vlissingen. 's Maandags idem dito in omgekeerde volgorde. Ik zal per enkele rit 20 minuten langer onderweg zijn, als ik geen aansluiting mis natuurlijk.
Bovendien zitten de Benelux treinen op vrijdag regelmatig bomvol, veel reizigers hebben bestemming Roozendaal om van daaruit naar Vlissingen en Zwolle te reizen.
En de reis met de Fyra afleggen is niet alleen duuder, ze duurt nog langer ook.
 
vrijdag 19 oktober 2012 om 11:21
Stemmen: +5

David Nijenhuis said:

Laat NMBS toch de vinkentering krijgen!
Jan Cox, vanuit Antwerp rijdt er een bus naar Putte met daar een goede aansluiting op de bus naar Bergen op Zoom. Misschien kun je al zelfs voor het station al uitstappen om zo in kosten (en misschien ook een beetje in tijd) te besparen. Laat de NMBS toch de vinkentering krijgen!
 
zaterdag 20 oktober 2012 om 00:10
Stemmen: +1

Mia Barroo said:

...
Waarom worden we 6 weken voor de feiten voor een voldongen feit gesteld?

Ik verwijs naar het volgende krantenartikel:
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/kapellen/door-de-nieuwe-uurregeling-staan-onze-kinderen-letterlijk-in-de-kou.aspx
Vooral de gebruikers van de overvolle trein L2757 met vertrekuur 7.50u in Antwerpen-centraal dreigen net te laat op hun bestemming (school) te geraken. Een trein vroeger is 40 minuten eerder vertrekken of aankomen voor de schoolpoorten opengaan en op straat moeten wachten in het donker en koude. Scholen houden vaak rekening met de dienstregeling. Maar de schooluren aanpassen in het midden van het schooljaar is niet evident. En zo moet de gebruiker zijn plan maar trekken.
 
dinsdag 30 oktober 2012 om 13:21
Stemmen: +0

Hoefman Lea said:

Een piekuurtrein verdwijnt....
aar Brussel rijden op overvolle treinen is al geen pretje, en nu wordt er nog een piekuurtrein afgeschaft. De trein van 07.21 u (Mechelen-Brussel) zal vanaf 9 december niet meer rijden... Begrijpe wie begrijpen kan. Lees je de Metro, dan zegt de grote baas : welneen, er worden geen treinen afgeschaft, tenzij er minder dan 40 personen op zitten. Grappig is anders, want iedere trein, of je nu die van 6.57 u neemt, of 7.02 of 7.08 of 7.21 of 7.30u. het is altijd kommer en kwel om een zitplaats te bemachtigen.
zouden die grote bazen ook die trein ooit nemen?
Ik zie dat hier nog niemand op gereageerd heeft, maar ik kan je verzekeren dat het geen pretje is!
Ik ben favoriet om de trein van 07.21 u terug in te schakelen (geen fabeltje vertellen dat ik de Frya kan nemen, want die zal niet stoppen in Mechelen!!!)
 
maandag 03 december 2012 om 18:10
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12